کد خبر : ۵۷۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
خودروکار گزارش می دهد
در حالی مقدمات اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده در حال انجام بوده و گفته می شود از دو هفته آینده شاهد ورود این خودروها به کشور هستیم که شواهد از ادامه دار بودن روند ریزشی قیمت ها در بازار وارداتی ها و مونتاژی ها حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار  خودروکار - لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در تازه ترین اظهارات خود از اجرای طرح وارادت خودروهای خارجی زیر ۵ سال کارکرد از حدود ۲ هفته آینده خبر داده و اظهار کرده که از این زمان به بعد کار واردات این خودروها روند اجرایی و جدی به خود می‌گیرد. به گفته او، در واردات خودروهای کارکرده خارجی سقف میزان حجم موتور و همچنین محدودیتی در میزان واردات این خودروها از سوی افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
این خبر در حالیست که از اسفندماه سال گذشته و همزمان با پیش بینی بندی در این زمینه در لایحه الحاقی بودجه ۱۴۰۲، بازار خودرو به این موضوع واکنش نشان داد به طوری که با وجود نزدیک شدن به پایان سال و رونق بازار خودروی شب عید،قیمت ها در بازار نزولی شد.
شیب نزولی قیمت ها در بازار خودرو حتی پس از تعطیلات عید نیز ادامه یافت تا جایی که بازار با رکود سنگینی روبرو شد.در این شرایط ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودروهای مونتاژی نیز مزید بر علت شد تا در کنار پیش ثبت نام های خودروهای وارداتی که با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده بود، شاهد تشدید رکود و نزولی شدن قیمت ها در بازار خودرو باشیم.
در این میان اخبار انعقاد قراردادهای واردکنندگان برای ورود خودروهای جدید چینی، ژاپنی و حتی اروپایی نیز به کاهش بیشتر قیمت ها دامن زد که بالطبع این روند بر قیمت خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی تاثیرگذار بود. 
بررسی روند قیمت خودروهای وارداتی و همچنین مونتاژی نشان از کاهش داشت هرچند هنوز وارداتی ها با قیمت های سال های پیش فاصله های چشمگیر دارند اما با این حال نمی توان نسبت به ریزش ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی این خودروها متفاوت بود.
رشیدی کوچی،عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس که بیشترین اظهار نظر را نسبت به خودرو دارد چندی پیش تاکید کرد، اکنون خودروهای خارجی که وارد کشور شدند با مدل های مشابه خارجی بیش از ۱۰ برابر اختلاف قیمت داشته و گران تر هستند. این ۱۰ برابر یعنی قیمت این خودروها در کشور ما هزار درصد گران تر هستند که به طور قطع با آغاز واردات خودروهای نو و همچنین کارکرده شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود.
پس‌از این‌اظهارنظر بود که روند ریزشی قیمت ها در بازار ادامه دار شد به طوری که خودروهای وارداتی و مونتاژی بیشتری میزان کاهش را تجربه کردند تا جایی که از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان افت قیمت را در این خودروها شاهد بودیم.
به طور قطع با اجرایی شدن واردات کارکرده ها و نبود محدودیت حجم موتور شدهد افزایش تنوع در واردات خواهیم بود و این امر بر بازاری که از سال ۹۷ محدودیت های زیادی را تجربه کرده و با ممنوعیت واردات جدیدترین خودروها را از دست داده تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.
در این سال ها به واسطه محدودیت در دسترسی به انواع خودروها، مونتاژی ها توانستند بازار خوبی برای خود دست و پا کنند و از آن جا که این خودروها عمدتا چینی هستند و پیش از ممنوعیت واردات بازار نه چندان پر و پیمانی داشتند، توانستند در این مدت با واردات جدیدترین مدل ها آبی بر لب تشنه بازار خودرو باشند .‌در این میان مصرف کنندگانی که به دنبال خودروهای روز بودند به ناچار حاضر به خرید این خودروها حتی با قیمت های میلیاردی شدند و حال با رفع ممنوعیت واردات به ویژه واردات کارکرده ها، استقبال از بازار این خودروها کاهش یافته تا جایی که قیمت برخی خودروها در بازار به کمتر از قیمت کارخانه رسیده که این اتفاق در سال های نه چندان دور و در زمان اوج تولید داخلی ها نیز رخ داد. حال باید دید با ورود نخستین محموله وارداتی های دست دوم بازار چه واکنشی نشان خواهد داد، هرچند که بدون شک خرید این خودروها نیز دردسرهای خود را خواهد داشت.
برچسب ها: مونتاژی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران