کد خبر : ۵۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: فعلا بنا داریم ظرفیت پالایشگاه‌های موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سوآپ و معاوضه برنامه‌ریزی می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تامین می‌کنیم.
به گزارش خودروکار - علی زیار  درباره ناترازی تولید و مصرف بنزین اظهار داشت: اما هنوز دچار ناترازی منفی نشده‌ایم و تولید و مصرف سر به سر است اما باتوجه به شروع مسافرت‌های تابستانی احتمالا دچار ناترازی منفی شویم.

رفتار مصرف بنزین متفاوت شده است

وی افزود: در دو سال گذشته آهنگ مصرف متفاوت شده و نسبت به گذشته رفتار نرخ رشد مصرف خیلی فرق کرده است، در گذشته می‌توانستیم این رشد را پیش‌بینی کنیم. مثلا اگر به آمارهای سال‌های گذشته نگاه کنیم مشخص بود که ۳ تا ۵ درصد رشد داریم و پیش‌بینی می‌شد که برای سال بعد آن میزان مصرف چقدر افزایش می‌یابد اما اکنون بعد از کرونا رفتارها متفاوت شده و به رقم‌های افزایش مصرف حتی ۸ تا ۱۰ درصد هم رسیده‌ایم و این رویه پیش‌بینی و کار تولید را سخت می‌کند، به طوری که اکنون فشار زیادی را برای تولید متحمل می‌شویم.

از درآمدهای صادراتی محروم شدیم

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: در ایام کرونا به رقم مصرف ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر هم رسیدیم در حالی که تولید بیش از ۹۰ میلیون لیتر بوده است، یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون لیتر اضافه می‌ماند که صادر می‌کردیم. اما بعد از کرونا یکباره مصرف بالا رفت، اکنون تولید را نمی‌توانیم یک‌شبه به اندازه مصرف بالا ببریم، بنابراین تمام تولید بنزین و نفت‌گاز را به مصرف داخلی اختصاص دادیم و به این ترتیب هم از درآمدهای صادراتی محروم شدیم و هم به مشقت افتادیم.

فعلا تولید و مصرف بنزین سر به سر است

وی ادامه داد: اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین مصرف می‌شود، اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۱۰ میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۱۰ میلیون لیتر هستند، البته گاهی تولید را تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسانده‌ایم، فعلا تا به امروز سر به سر هستیم ولی اگر مصرف افزایش پیدا کند باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم و یا اینکه از روش‌های جایگزین دیگر از جمله واردات، سوآپ و یا معاوضه نیاز مردم را تامین کنیم.

خودروسازان سوخت کشور را حیف و میل می‌کنند

زیار گفت: وقتی خودروی غیراستاندارد در اختیار مردم قرار می‌دهیم که مصرف سوخت آن ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۳ برابر استاندارد جهانی است چاره‌ای جز رشد تقاضا و مصرف نیست، مردم که مقصر نیستند زیرا نقشی در ساخت موتور خودرو ندارند این سازندگان خودرو هستند که ثروت ملی را با موتورهای بی‌کیفیت حیف و میل می‌کنند. بخش تولید سوخت هم که با مشقت بنزین گازوئیل را تولید و در اختیار دارنده خودروی با مصرف سوخت بالا قرار می‌دهند. اکنون موتور خودروهای جدید حتی در مقایسه با خودرهای قدیمی مصرف سوخت بالاتری دارند. خودروساز ثروت مملکت را می‌سوزاند و به این فکر نمی‌کند سوخت این خودرو با این رقم بالا مصرف چگونه قرار است تولید شود.

توان تولید بیشتر نداریم

وی تاکید کرد: وقتی خودروی بی‌کیفیت وارد جامعه می‌شود، به این موضوع فکر می‌کنند که آیا کشور توان تامین سوخت موتورهای غیراستاندارد را دارد؟ تولید سوخت وظیفه وزارت نفت است اما واقعا توان تولید بیش از این را ندارد.

مردم مقصر نیستند

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: البته بخشی از کنترل مصرف به بخش فرهنگی برمی‌گردد که مردم باید رعایت کنند، فرض کنیم فرهنگ‌سازی هم کردیم و مردم هم رعایت کردند اما با تجهیزاتی که در اختیار مردم است و راندمان و استاندارد مصرف جهانی را دارا نیست چه کاری می‌توان پیش برد؟ به موازات فرهنگ‌سازی باید تمامی دستگاه‌های سوخت‌بر هم بهینه شوند تا به جای اینکه ثروت مملکت را بسوزانیم آن را صادر کرده و تراز منفی را نیز جبران کنیم.

هم ما موظفیم کیفیت تولید را لحاظ کنیم هم خودروساز

وی تاکید کرد: همانگونه که ما وظیفه داریم پارامترهای کمی و کیفی را در تولید سوخت رعایت کنیم، خودروساز هم باید تولید کمی را بالا ببرد تا بازار اشباع شده و جلوی تلاطم قیمتی گرفته شود و هم اینکه انتظارات مصرف‌کننده را به لحاظ کیفیت خودرو پاسخگو باشند. 

پالایشگاه‌ها با صد درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند

زیار یادآور شد: اکنون پالایشگاه‌ها به لحاظ کمی با صد درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند به لحاظ کیفی هم پروژه‌هایی در دستور کار داریم، تولیدکننده خودرو هم باید همین روال را داشته باشند، نباید همواره فشار را روی بخش تولید سوخت وارد کنیم خودروساز هم باید کار خود را به درستی انجام دهد.  

کاهش نفت کوره را دنبال می‌کنیم

وی بیان داشت: اکنون همه پروژه‌های تولید، کیفی‌سازی و توسعه‌ای ما شفاف است و جای بحثی نیست، بخش عمده سوخت یورو ۴ و ۵ است، کاهش نفت کوره را هم دنبال می‌کنیم، اما متاسفانه هیچ نشانه‌ و چشم‌اندازی برای کیفی‌سازی تولید خودرو که لازمه کنترل مصرف بنزین است، دیده نمی‌شود. 

مصرف نصف شود، صادرکننده می‌شویم

این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه اگر مصرف نصف شود ما بازهم تبدیل به صادرکننده شده و برای کشور درآمد ایجاد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دنیا روی ماشین برقی تمرکز کرده و مصرف سوخت فسیلی را صفر می‌کند اما ما هنوز موتوری به بازار می‌فرستیم که از موتوری که سال قبل تولید شده بود مصرف سوخت بالاتری دارد.

۴۰ درصد سود پالایشگاه‌ها باید برای کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره شود

وی خاطرنشان کرد: اکنون تمام پالایشگاه‌های کشور بالای ظرفیت اسمی کار می‌کنند و این نشان می‌دهد که به لحاظ کمی حداکثر تولید را داریم، به لحاظ کیفی هم بخش عمده سوخت یورو ۴ و ۵ است و علاوه بر آن پروژه‌های کیفی‌سازی نیز با جدیت در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است، در آینده سوخت‌های سنگین تبدیل به سوخت سبک خواهند شد حتی در قانون بودجه امسال تصویب شد که ۴۰ درصد سود پالایشگاه‌ها به عنوان اندوخته سرمایه‌ای برای اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره صرف شود و اگر پیشرفت کار در این حوزه ضعیف باشد مشمول جریمه می‌شوند یعنی ۵ درصد تخصیص نفت خام‌شان کم می‌شود.

شرط واردات

زیار گفت: اگر نیاز به واردات باشد برای ما کشور مبدا مهم نیست بلکه مهم استاندارد و باکیفیت بودن است، ما روی تمامی گزینه‌ها از جمله واردات، سوآپ، افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و به مدار آوردن پالایشگاه‌های جدید برنامه‌ریزی لازم را می‌کنیم، در هر حال هنوز برنامه‌ای برای واردات نداریم، فعلا بنا داریم ظرفیت پالایشگاه‌های موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سواپ و معاوضه برنامه‌ریزی می‌کنیم، برای همه گزینه‌ها و راه‌حل‌ها برنامه‌ریزی داریم و به جد پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تامین می‌کنیم.
ایلنا
برچسب ها: بنزین
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران