به گزارش خبرنگار خودروکار، کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:
4- مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نشدن بخاری بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لولههای آب بخاری است. به طوری که در مورد اغلب خودروهایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید میتوان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است. هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب خودروها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته میشوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است.
این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی میشوند و قطر داخلی آنها بوسیله لایهای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری میشود، شلنگ های بخاری نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند . عدم استفاده از بخاری در تابستان نیز باعث میشود تا حرارت شبکههای رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماههای گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار میاندازد.
بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.
5- یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچههای بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری میشود. در خودروهایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و به صورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم میشود، معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمیشود.
معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمیگیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز میگردد . در خودروهایی که دارای سیستم تهویه اتوماتیک الکترونیکی است، یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته میکند که دارای چرخ دندههای پلاستیکی کوچک و ظریف است. در صورت اشکال موتور درایو دریچهها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد میشود . تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.
6- یکسره کار کردن فن ها و خنک ماندن موتور باعث گرم نشدن بخاری می شود.
7-ترموستات درجه پاین روی موتور باشد.
8- مایع ضدیخ داخل موتور نباشد.
9- کیپ شدن منافذ موتور و رادیاتور بخاری.
10- فشنگی آب خراب باشد و باعث روشن شدن زود بهنگام فن باشد.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
نویسنده خبر: مسعود جعفری پور/ سایت آدامک