کد خبر: ۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
«خودروکار» گزارش می دهد؛

غول مرحله آخر جنرال موتورز همچنان در تست جاده ای

چندی است که نسخه استتار شده ای از شورولت کوروت در خیابان های آمریکا دیده می شود. حدس و گمانه زنی ها به نسخه ZR1 بسیار نزدیک است.

به گزارش خودروکار، بی انتها بودن کمال گرایی انسان همواره او را در مسیر تاریخ در راستای قدرت به پیش رانده است. زمانی که برای اولین بار کمپانی شورولت در نسل چهارم کوروت نسخه ZR1 را به عنوان آخرین تیر چله در بازار خودروهای جهان آزاد کرد، بار دیگر فراری و لامبورگینی جنبشی به خود دادند تا این هیولای آمریکایی در مسیر پیشرفت از آن ها عبور نکند.

اما درست از همان دوران سنتی در خط تولید شورولت به راه افتاد که در نتیحه آن برترین نسخه کوروت یک سال در میان به بازار عرضه شود. از آن پس C5 یا نسل پنجم کوروت تنها در نسخه Z06 ارائه شد و ZR1 در نسل بعدی آن (C6) روانه بازار شد که با 638 اسب بخار قدرت به دلیل رنگ آبی پوشش سوپرچارجر آن به شیطان آبی (Blue Devil) شهرت یافت و یکی از برترین ابرخودروهای دوران بدل گشت. همانطور که با رونمایی از نسل هفتم کوروت خود شورولت اشاره کرد، نسخه ای با نام ZR1 برای کوروت در نظر گرفته نخواهد شد و از این رو همه توان شورولت بر نسخه Z06 با پیشرانه LT4 مجهز به سوپرچارجر معطوف شد تا اطمینان حاصل کند که در بازار آمریکا برترین است.

دیری نپایید که کرایسلر هیولایی 707 اسب بخاری به نام هلکت را روانه بازار ساخت که با تکیه بر مهندسی عالی خود بسیاری از فراری ها و لامبوها و کوروت ها را شرمنده خود می کرد. چندی پس از آن نیز زمزمه هایی نمونه ای قدرتمندتر از هلکت (نسخه دیمن با 840 اسب بخار قدرت) در دستور کار قرار گرفت و از این رو جنرال موتورز نتوانست به سکوت خود در برابر این هیولاهای چهارچرخ ادامه دهد. از این رو بهترین و سریع ترین روش پاسخگویی به هلکت ارائه نسخه ZR1 بود که بر اساس گفته های پیشین حال باید وارد چرخه تولید می شد.

هنوز هم که هنوز است جنرال موتورز حرف رسمی و دقیقی از نمونه ZR1 تولیدی خود نزده است اما نمونه های تست جاده ای و به اصطلاح آمریکایی ها Test Mule های کوروت C7 ZR1 بارها و بارها در خیابان ها به شکار عکاسان خودرویی در آمده است و این موضوع بر استحکام شایعه های تولید ابر کوروت ZR1 برای سال 2018 می افزاید.

از آنجایی که در آخرین عکس ها بسیاری از قسمت های خودرو استتار نشده است انتظار می رود این قسمت ها با کوروت C7 همسان باشد. اما در زیر پوشش استتار سپر عقب تمایز ظاهری کوچکی با نمونه C7 Z06 دارد و اسپویلر بزرگ عقب خودرو به نظر از خودرو کامارو ZL1 1LE قرض گرفته شده است. در جلو به نظر می رسد در پیشرانه اندکی بلندتر از نمونه استاندارد است و دو شکاف ورودی هوا بیشتر دارد. بر اساس یکی از منابع شورولت ریم های متفاوت 5 پره ستاره ای اسپرت که در تصویر دیده می شود برای سال 2018 بر هیچ یک از مدل های استینگری، GS و یا Z06 ارائه نخواهد شد.

شورولت C7 ZO7 (بالاترین آپشن و تریم ممکن برای نسخه Z06) را با پیشرانه 6.2 لیتری سوپرچارجر به قدرت 650 اسب بخار به بازار ارائه کرد و از این رو برای ارتقا قدرت در نسخه ZR1 شایعاتی مبنی بر استفاده شورولت از پیشرانه نوین تر از نوع DOHC (2 میل سوپاپ در سر سیلندر) مطرح شد اما با توجه به سنت کوروت و همچنین هزینه های گزاف توسعه پیشرانه جدید اینطور براورد می شود که ZR1 نیز از همان پیشرانه LT4 بهره خواهد برد که با ارتقا فنی همراه است و حداقل 700 اسب بخار قدرت خواهد داشت.

قیاس کوروت با چلنجر هلکت یا دیمن به هیچ وجه قیاسی منطقی نیست چرا که رقیب مستقیم کوروت وایپری بود که اکنون از خط تولید خارج شده است و این خبر ناخوشایند برای جنرال موتورز به معنای کناره گیری یکی از قدرتمند ترین رقبای جهانی در کلاس ابرخودروهای اسپرت است و از این رو با نسخه ZR1 کوروت می تواند بار دیگر در بازار یکه تازی کند.

 

مترجم و نویسنده خودروکار: مصطفی انیسی

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار