به گزارش خودروکار، منبعی نزدیک به گروه فیات-کرایسلر گفته است که سرجیو مارچیونه، مدیرعامل این برند ایتالیایی-آمریکایی، از درگاه شرکت گریت وال چین، به قصد ادغام، نیت نزدیک شدن به غول کره ای، گروه هیوندای موتورز (HMG) را دارد.
جیم ترینر، یکی از سخنگویان هیوندای موتورز در ایالات متحده آمریکا گفته است که این شرکت در خصوص شایعات حال حاضر بازار هنوز نظری نداده است.
مدیرعامل ایتالیایی-کانادایی FCA به خوبی می دانست هرگونه ادغام با یک خودروساز چینی بدون شک از سوی کمیته سرمایه گزاری های خارجی ایالات متحده آمریکا (CFIUS) در دولت ترامپ رد خواهد شد اما تلاش چینی ها برای FCA سرانجام بهتری داشت.
یکی از وکلای دایره ادغام و تملک واشنگتن در این رابطه گفت: "حتی تصور تملک دربرگیری یک نماد مطرح آمریکایی مثل جیپ از سوی شرکتی چینی نه تنها خشم دولت ترامپ بلکه خشم تک تک اعضای کنگره میشیگان را نیز بر خواهد انگیخت. کمیته سرمایه گزاری های خارجی ایالات متحده آمریکا (CFIUS) کمیته ای است که به سادگی از احساسات سیاسی بومی تاثیر می پذیرد."
با این حال اخبار پیرامون تملک برند خوشنام آمریکایی جیپ با یک شرکت چینی، هضم تصور ادغام FCA با برند کره ای هیوندای را برای کاخ سفید ساده تر کرد. هیوندای برخلاف رقیب قدرتمند ژاپنی خود خیلی دیرتر به بازار آمریکا وارد شد و از این رو در ادغام با FCA از به دست آوردن یک برند قدرتمند جهانی و شبکه گسترده پخش محصولات آن در خاک آمریکا منفعت بسیاری می برد. همچنین بر خلاف دو برند مشتاق برای ادغام با FCA یعنی جنرال موتورز و فولکس واگن، ادغام FCA با HMG به دلیل داشتن خطوط تولید مشترک در خاک آمریکا با پیچیدگی بسیار کمتری مواجه خواهد بود. همچنین معاهده تجارت آزاد آمریکا و کره جنوبی (KORUS FTA)، فراتر از رابطه نزدیک سیاسی-نظامی این دو کشور در برابر گسترش برنامه اتمی کره شمالی، ادغام FCA و HMG را برای دولت ترامپ موجه تر می سازد.
شخصی درون دولت ترامپ در این رابطه گفت: " تنها کاری که مدیرعامل هیوندای موتورز، چونگ مونکو باید انجام دهد آن است که چندین میلیارد دلار در راستای راه اندازی کارخانه ای مشترک تزریق کرده و هزاران موقعیت شغلی جدید را در ایالاتی چون میشیگان، اوهایو، ویرجینیای غربی و ... برای آمریکایی ها راه اندازد تا در گود این میدان یک سر و گردن از ترامپ جلو تر باشد."
با این حال هنوز هم ادغام فیات-کرایسلر با فولکس واگن به دلیل اشتراک بسیار در خطوط تولید توجیه بسیار منطقی تری دارد و تقریبا غیر ممکن است که در آلمان و ایتالیا با مخالفت رو به رو شود. مخصوصا آنکه پرونده فولکس واگن پیرو رسوایی آلایندگی پیشرانه های دیزل تولید این شرکت در آمریکا و اروپا همچنان باز و همچنان سیاه است و فولکس واگن به منظور بازسازی وجه خود میل زیادی به این ادغام از خود نشان می دهد.
مترجم خودروکار: مصطفی انیسی
منبع: Capitol Intelligence
انتهای پیام/