کد خبر: ۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
«خودروکار» محاسن و معایب فراخوان‌های خودرویی را بررسی می‌کند؛

فراخوان های خودرویی‌، اعتماد مردمی را از بین می‌برد؟

در سطح جهانی شرکت‌های خودروسازی برای رفع عیوب فنی و ایمنی محصولات خود فراخوان عمومی اعلام می‌کند که در ایران آن‌چنان فراخوانی اعلام نمی‌شود که به عقیده برخی از کارشناسان دلیل عدم اعلام فراخوان عمومی در ایران، ورود خودرو با عمر 10 ساله به خط تولید خودروسازان ایرانی است و در کنار آن صنعت خودروسازی ایران فناوری نوینی را معرفی نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سطح بین‌المللی صنعت خودرو هرچند وقت یک‌بار فراخوانی برای یک یا چند خودرو از یک خودروساز اعلام می‌شود که حجم قابل‌توجهی از این فراخوان‌های عمومی مربوط به ایمنی راننده و سرنشینان است و این در حالی است که در ایران آن‌چنان فراخوانی اعلام نمی‌شود.

در فراخوان‌ها عیوب فنی و ایمنی خودروها رفع می‌شود که از اعمال هزینه‌های بیشتر بر صاحبان خودرو و شرکت‌های خودروسازی می‌کاهد و از سوی دیگر جایگاه برند را در بین مردم حفظ می‌کند.
در سال‌های اخیر خودروهای متنوعی به بازار ایران واردشده و بارها دیده‌شده در سطح بین‌المللی برای برخی از این خودروها فراخوان اعلام‌شده است، اما در ایران این فراخوان‌ها پیگیری و اعمال نشده است.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که چرا در ایران فراخوان عمومی اعلام نمی‌شود از سوی دیگر آیا اعلام فراخوان‌های عمومی نگاه منفی جامعه را به برندهای خودروسازی دارد؟

در این رابطه امیر حسن کاکایی-کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار کرد: در جوامع بین‌المللی فراخوان در حالی رخ می‌دهد که فضای رقابتی و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار زیاد است و به‌طور مثال اگر اتفاقی در خودروسازی‌ها رخ دهد که این شرکت‌ها اعلام عمومی نکنند، سازمان‌های مردم‌نهاد آن را به اطلاع عموم می‌رسانند.

او افزود: فضای رقابتی نیز عاملی است که برخی از شرکت‌ها در اعلام فراخوان پیش‌دستی می‌کنند و از سوی دیگر عدم اعلام فراخوان عمومی در سطح بین‌المللی برای شرکت‌ها تبعات حقوقی دارد و از این موارد می‌توان به مسائل مرتبط با کیسه هوای تاکاتا اشاره کرد.

این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: شرکت‌ها در زمان اعلام فراخوان و عدم اعلام فراخوان محاسبات اقتصادی را انجام می‌دهند، در موضوع تاکاتا فراخوان عمومی به‌صرفه‌تر بود زیرا تنها یک کیسه هوا تعویض می‌شد اما اگر فراخوان عمومی اعلام نمی‌شد، شرکت‌ها باید هزینه جراحت یا فوت سرنشینان خودرو را پرداخت می‌کردند.

او بیان کرد: در بحث فراخوان، حفظ اعتماد به برند در میان مردم بسیار مهم است و زمانی که یک شرکت قبل از آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، فراخوان عمومی اعلام می‌کند، عاملی می‌شود تا اعتماد به برند در بین افراد حفظ و ارتقا یابد.

کاکایی با اشاره به اینکه زمانی فراخوان عمومی رخ می‌دهد که اتفاقات و مشکلات خاصی در سیستم ایمنی رانندگی رخ‌داده است، گفت: در ایران فراخوان عام آن‌چنان اعلام نمی‌شود اما فراخوان خصوصی در ایران بارها اعلام می‌شود که تماس‌های تلفنی جای خود را به پیام‌های کوتاه داده است.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در ایران به دلیل آنکه خودروهای تولیدی درگذشته امتحان خود را پس داده‌اند و بعد از سال‌ها به خط تولید ایران رسیده‌اند، در مواقع اشکال منجر به اعلام فراخوان عمومی نمی‌شود، اما نباید فراموش کرد که در مواقعی که مشکلی رخ می‌دهد، عموماً خودروسازان ایرانی در اعلام فراوان تعلل می‌کنند.

او دلیل تعلل خودروسازان در اعلام فراخوان‌ها را نبود سازمان‌های مردم‌نهاد و ایجاد التهاب و برخی سوءاستفاده‌ها در فضای جامعه در زمان اعلام فراخوان دانست و یادآور شد: در خودروسازی‌های ایران به دلیل آنکه فناوری جدیدی در صنعت خودرو کشور معرفی و عرضه نمی‌شود، نیاز به فراخوان عمومی آن‌چنان نیست.

کاکایی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا فراخوان‌های بین‌المللی در ایران توسط نمایندگی‌های رسمی اعمال نمی‌شود، گفت: در چند وقت اخیر وزارت صنعت با توجه به اعمال برخی محدودیت‌ها در واردات، حوزه واردات خودرو را به سمت منطقی شدن و رعایت حقوق مصرف‌کننده سوق می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تقریباً واردات خودرو تا چند ماه گذشته بی‌حساب‌وکتاب بوده است و این در حالی است که در ایران 46 واردکننده رسمی و حدود 30 واردکننده غیررسمی به‌صورت غیرانحصاری وجود دارد.
او با شاره به اینکه واردات خودرو باید همراه با ارائه خدمات بین‌المللی باشد، بیان کرد: زمانی که خودرو از فروشندگان خودرو در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خریداری می‌شود، خدمات مناسب به مشتریان ارائه نمی‌شود و اگر در سطح بین‌المللی فراخوانی اعلام شود، در ایران این فراخوان پیگیری نمی‌شود.

با توجه به این تفاسیر به نظر می‌رسد اعلام فراخوان عمومی برای رفع عیوب خودرو افزایش سطح اعتماد عمومی را به برندهای خودروسازی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر از افزایش هزینه‌های مختلف به خودروساز جلوگیری می‌شود، زیرا در زمانی که مشکل عمومی گریبان محصولی را بگیرد که با جان و مال مردم در ارتباط است، خودروساز باید جبران خسارت انجام دهد.


انتهای پیام/


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار