کد خبر: ۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰

روایتی از استهلاک بالای خودروهای داخلی

کارشناس خودرو کشور گفت: خودروهای تولید داخل به جز تعداد محدودی انواع مونتاژی (خودروهایی که تحت برند شرکت های خارجی در کشور به تولید می رسند)، از کیفیت بسیار نازلی برخوردار هستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار،فربد زاوه با بیان این مطلب گفت:سطح کیفیت خودروهای ساخت داخل، خصوصا انواعی که عمق ساخت داخل بالایی دارند، در قیاس با محصولات روز سازندگان بین المللی در سطح قابل قبول و قابل رقابت نیست.

وی افزود:خرابی مکرر در قطعاتی که اصولا عمری در حد صد هزار کیلومتر دارند، در چند هزار کیلیومتر اول، به تکرار دیده می شود. این موضوع را در حال حاضر خود خودروسازان نیز قبول دارند، به نحوی که حتی مدیریت ارشد ایران خودرو اذعان داشته که کیفیت محصولات در حد مناسبی نیست و به مشتریان خود قول داده کیفیت را تا سطحی ارتقا دهد که در ده هزار کیلومتر اول نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نباشد.

زاوه با اشاره به اینکه  این عکس العمل یک مدیر ارشد صنعت خودرو کشور نشان می دهد وضعیت کیفی محصولات تولیدی در این صنعت بسیار پایین است، تاکید می کند:خرابی هایی که در قطعات خودروهای داخلی به چشم می آید، بعضا به گونه ای است که امکان فنی برای تعمیر آنها نیز وجود ندارد؛ در واقع برخی از خودروهای تولیدی در داخل، تا انتهای عمر خود با مشکلات عدیده فنی مواجه هستند. از این منظر می توان گفت خودروهای ساخت داخل بعضا بی کیفیت و در نتیجه پر استهلاک هستند.

این کارشناس ادامه می دهد:کیفیت خودرو عمدتا دقت در مونتاژ، عملکرد صحیح عملگرها در کنار فاکتورهایی مانند لذت رانندگی، آسایش خودرو و مفاهیم این چنینی تعریف می شود، هرچند البته طول عمر قطعات هم موضوع مهمی در تعریف کیفیت خودرو است.

زاوه با تاکید بر اینکه استهلاک مستقیما به سرعت خرابی قطعات در طول عمر اطلاق می شود، می گوید:معمولا خودروی پر استهلاک، خودرویی است که سرعت خرابی قطعات آن در گذر زمان زیاد بوده و این خرابی ها به صورت اپیدمی در محصولات دیده می شود؛ در واقع، کیفیت به نوعی معمولا به شرایط روز تحویل خودرو نظر دارد و استهلاک به گذر عمر و سرعت خرابی ها مربوط می شود.

به گفته وی،خودروهای زیادی وجود دارند که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، ولی پر استهلاک محسوب می شوند؛ مثلا خودروهای مانند پورشه مشکل کیفیت ندارند ولی پر استهلاک هستند. معمولا خودروهای اسپرت استهلاک بالایی دارند و خودروهای ژاپنی به کم استهلاک بودن معروفند.

این کارشناس در ادامه می گوید: در حال حاضر استاندارد خاصی که به معنی معیار پذیرش مشخص بین المللی  باشد و تخطی از آن سبب جرایم و یا توقف تولید شود، در مورد استهلاک خودروها نداریم.  با این حال اما سیستم های غیر دولتی، شاخص کیفیت و مراجعه به تعمیرگاه را به دقت اندازه گیری می کنند و این، معیار مهمی در خرید خودرو توسط مشتریان به شمار می رود.

به گفته زاوه،یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز دنیا، موسسه DJ POWERS  است که گزارشات کیفی خود را بر مبنای خرابی خودروها و استهلاک آنها در دوره کارکرد قرار داده است. این موسسه میزان خرابی ها خودروها را در بازه های زمانی به ازای هر صد دستگاه فروش، اندازه گیری و در دوره های زمانی مشخص آن را اعلام می کند.

زاوه ادامه می دهد:این معیار، با توجه به اعتبار موسسه در فروش و اعتماد مشتریان بسیار موثر است؛ این موسسه و سایر موسسات مشابه، این اندازه گیری ها را علاوه بر دوره زمانی نزدیک به تحویل خودرو، در بازه های طولانی تر هم انجام می دهند که نتیجه آن میزان استهلاک خودرو است.




انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار