CNG چیست ؟
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود.
گاز طبیعی به سه حالت زیر می تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد.
الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
ب) مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
انواع خودرو های گاز سوز
DEDICATED به خودروهایی اطلاق میشود که فقط از یک سوخت استفاده میکنند.
BI_FUEL به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا میباشند اطلاق میشود.
DUAL_FUEL به خودرو هایی اطلاق میشود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده میکنند.
اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظر آلاینده های خروجی اگـزوز بـوده است.
مقایسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که به واسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسانهای زیادی گرفته شده که می توان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر به واسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر گردید اشاره نمود.
مقایسه از نظر اقتصادی
چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.
همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمیه مساوی است و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین خواهد بود.
* لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
مقایسه از نظر فنی و موتوری
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات ( کربن ) در منطقه احتراق ، ورودی سوپاپها ، سرپیستونها و شیارهای رینگها ، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی ، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد .
در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا , باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتور های گاز سوز بزنند. ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم
زمانی که موتور خودرو شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود. این مقدار اگر چه بسیار نا چیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور خودروهای گاز سوز دیرتر خراب میشود.
مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین، سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و میتوان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می باشد.
۱- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. برای مثال تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲,۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو های گاز سوز تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.
۲- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن خودرو نمی باشد و احتمال سرقت سوخت کاهش می یابد. کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.
۳- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل، میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمیتواند رسمیت داشته باشد، زیرا این زمان به عوامل زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن میتواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد .
۴- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می شود.
۵- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است. زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر و پراکنده می گردد اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند.
از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکمتر از باک های سوخت بنزینی می باشند.
مطلب خوبی بود
اگر بشودمقایسهای بین انواع خودروهای دوگانه سوز ایران خودرو و سایپا داشته باشید . زیرا بسیاری از افراد قصد خرید خودرو گاز سوز دارند اما به دلیل شایعات متعدد و باورهای غلط از خرید خودروی گازسوز منصرف می شوند
در صورت امکان راهنمایی در مورد مناسبترین خودرو گازسوز تولید داخل ارائه دهید .
سپاسگزارم
در مورد سی ان جی هم
ثانیا اگه درایر های جانبی کمپرسور ها واقعا در حالت ایده آل باشه (خخخ یا حتی در مدار باشه ) اونوقت عرایضتون درسته ولی نه درایر ها در مدار هست نه ساعت اور های کمپرسور ها رعایت میشه لذا تمام روغن لوریکیت قطعات از بینابین پکینگ ها وارد خط لوله و متعاقبا وارد مخزن و در نبود یا فاسد شدن فیلتر گاز در خودرو وارد موتور میشه که خود ترکیب آب روغن خورندگی داره و....و من الله توفیق .....
خودرو دوگانه سوز به صرفه هستش از نظر اقتصادی و تا جایی که من استفاده میکنم یک،سوم هزینه استفاده از بنزینه.
ماشین دوگانه سوز برا اونایی که رانندگی زیادی دارند ایده اله تو کم کردن هزینه ها....
قدرت ایجاد شده موتور در مصرف گاز کم توان تر از بنزین بوده و نباید انتظار داشته باشین مثل استفاده از بنزین سریع شتاب بگیره و با سرعت بالا بره. ولی در مقابل این موضوع خیلی ها با فشار دادن پدال گاز، فشار بیش از حد به موتور وارد میکنن و موجبات اسیب دیدگی آن می شودو هزینه تعمیرات متعاقب آن..... پس چندتا نکته مهم:
1- اگر ماشین دوگانه سوز میگیرین صفرشو بگیرین یا اینکه حتما دو گانه کارخونه باشه(ولی صفرش و بگیرین)
2- تو سربالایی ها حتما با بنزین برونید به هیچ وجه تو سربالایی با گاز رانندگی نکنید که فشار روی موتور زیاده و سبب آسیب دیدگی در طولانی مدته
3- با گاز میرونین همون 110 تا قانونی رو برین ماشینتون ایرادی نمیگیره چون من که استفاده میکنم چیزی ندیدم(کلا با گاز بیخیال سرعت زیاد رفتن بشین بهتر از دادن هزینه های اضافیه)(100 تا ایده اله)
خودرو دوگانه سوز به صرفه هستش از نظر اقتصادی و تا جایی که من استفاده میکنم یک،سوم هزینه استفاده از بنزینه.
ماشین دوگانه سوز برا اونایی که رانندگی زیادی دارند ایده اله تو کم کردن هزینه ها....
قدرت ایجاد شده موتور در مصرف گاز کم توان تر از بنزین بوده و نباید انتظار داشته باشین مثل استفاده از بنزین سریع شتاب بگیره و با سرعت بالا بره. ولی در مقابل این موضوع خیلی ها با فشار دادن پدال گاز، فشار بیش از حد به موتور وارد میکنن و موجبات اسیب دیدگی آن می شودو هزینه تعمیرات متعاقب آن..... پس چندتا نکته مهم:
1- اگر ماشین دوگانه سوز میگیرین صفرشو بگیرین یا اینکه حتما دو گانه کارخونه باشه(ولی صفرش و بگیرین)
2- تو سربالایی ها حتما با بنزین برونید به هیچ وجه تو سربالایی با گاز رانندگی نکنید که فشار روی موتور زیاده و سبب آسیب دیدگی در طولانی مدته
3- با گاز میرونین همون 110 تا قانونی رو برین ماشینتون ایرادی نمیگیره چون من که استفاده میکنم چیزی ندیدم(کلا با گاز بیخیال سرعت زیاد رفتن بشین بهتر از دادن هزینه های اضافیه)(100 تا ایده اله)
من ی پیکان وانت دارم داستان اینه که گازم تموم شد رفتم گاز زدم الان نمیدونم چرا فشار گاز کم شده موقعه که می ندازم رو سی ان جی گاز میدم ماشین خاموش میشه همون حالت خفگی نمیدونم چیکارش کنم
مشکلش چیه دقیقا؟