به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروهای الکتریکی از ابتدا به عنوان ناجی محیط زیست معرفی شدند و کسی نمیتواند منکر تاثیرات چشمگیر پیشرانههای هیبریدی بر کاهش آلایندگی شود اما تحقیقات یک شرکت سوئدی نتایج عجیبی را در پی داشته است.
مجله "SVT"، یکی از رسانه دولتی کشور سوئد، بر اساس تعدادی از آزمایشات و همچنین مفروضات به این نتیجه رسیده که آلایندگی خودروهای الکتریکی نه تنها صفر نیست، بلکه میتواند بیشتر از خودروهای بنزینی و حتی دیزلی هم باشد.
این مجله معتقد است که برای اثبات آثار سوء الکتریکیها مقداری زمان نیاز است اما چیزی که واضح است، آلایندگی کربنی این خودروها است. بر اساس تحقیقات این شرکت سوئدی، تولید یک باتری لیتیومی-یونی چیزی بین 150 تا 200 کیلوگرم کربن دی اکسید در هر کیلو وات بر ساعت تولید میکند و با توجه به اینکه باتریهای یک خودرو معمولی بین 25 تا 30 کیلو وات بر ساعت است، این عدد چیزی معادل 5 تُن کربن دی اکسید خالص خواهد بود.
این موسسه ادعا میکند که نصف باتریهای شرکت تسلا به وسیله سوختهای فسیلی تولید میشوند اما تسلا مدعی است که باتریهای آنها تماما توسط انرژیهای احیا شونده ساخته میشوند.
عجیبتر زمانی است که طبق تحقیقات اعلام شده، آلایندگی پیشرانههای دیزلی نیز کمتر از تولید باتریهای خودروهای الکتریکی هستند.
نکته مهم اینجاست که در ساخت پیشرانههای دیزلی و بنزینی هیچ اثری از آلایندگی عناصر کربنی وجود ندارد اما پیشرانههای الکتریکی و ساخت باتری آنها کاملا بر عکس هستند و میزان زیادی از آلایندگی دی اکسید کربنی را به همراه دارند.
نکته دیگری که توجه محققان سوئدی را به خود جلب کرد این است که این خودروها توسط نیروی الکتریسیته شارژ میشوند و 50 درصد خود این نیروی الکتریسیته از طریق سوختهای فسیلی ایجاد میشود.
نتیجه گیری نهایی مجله "SVT" این بود که شاید الکتریکیها در کوتاه مدت موجب کاهش آلایندگی شوند اما میتوانند آثار مخربی در بلند مدت به همراه داشته باشند.
مترجم خودروکار: مازیار جعفریه
منبع: greencarreports.com
انتهای پیام/