گاز 69 جایگزینی برای گاز 67 محسوب میشد که جهت مصرف سوخت کمتر و بهبود قابلیتهای آفرود طراحی شد. توسعهٔ این ماشین در سال 1946 آغاز شده و اولین پروتوتایپ آن یک سال بعد آماده شد. پس از ساخت چندین پروتوتایپ درنهایت تولید گاز 69 در تاریخ 25 آگوست سال 1953 توسط شرکت گاز در شهرستان گورکی آغاز شد. تولید این خودرو تا سال 1972 ادامه داشت و در این سالها بیش از 600 هزار دستگاه آز آن تولید شد که تعداد زیادی از آن توسط شرکت یوآز ساخته شد.
گاز 69 یک وسیلهٔ نقلیهٔ خارج جادهای بود که از یک موتور بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکرد. نیروی این موتور توسط یک گیربکس 3 سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال میافت. نکتهٔ جالبتوجه در این خودرو وجود دو مخزن سوخت در آن بود که یکی در کف خودرو و دیگری زیر صندلی سرنشین نصب شده بود. نسخهٔ استاندارد گاز 69 دارای 55 اسب بخار قدرت بود و حداکثر سرعتی برابر با 90 کیلومتر در ساعت داشت درحالیکه نسخهٔ قویتر 69M دارای 65 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت بود.
گاز 69 اساساً یک خودروی نظامی بود که البته برای اشخاص غیرنظامی هم در دسترس بود. این خودرو با شاسی قوی و زاویههای مناسب، قابلیتهای آفرود فوقالعادهای داشت. موتور آن نیز که 2.1 لیتر حجم داشت متعلق به سدان گاز M20 بود. این موتور بر اساس یک موتور کلاسیک ساخت دوج متعلق به سال 1935 ساخته شده بود که نقشهها و حق استفادهٔ آن به مبلغ 20 هزار دلار از دوج خریداری شده بود.
علاوه بر این موارد، گاز 69 خودرویی غیرقابل خراب شدن بود! این یک شوخی نیست چراکه در حال حاضر که بیش از 50 سال از تولید این خودرو میگذرد، گاز 69 هنوز هم در برخی کشورهای شرق اروپا بهعنوان خودرویی روزانه در مناطق و جادههای ناهموار مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین نسخههای تولیدی سالهای پایانی این خودرو در بین کلکسیونرهای خودرو بسیار محبوب است و قیمت آن از حدود 10 هزار دلار برای نمونههای بازسازی نشده آغاز میشود.
بهعلاوه گاز 69 بهعنوان پایه و اساس بسیاری از پروژههای مختلف خودروسازی در شوروی و روسیه مورداستفاده قرار گرفت بهطوریکه ریشهها و اساس جانشین این خودرو که توسط شرکت یوآز با نام 469 تولید شد به گاز 69 بازمیگردد. خودرویی که تولید آن همچنان ادامه داشته و در قسمتهای بعدی مطلب معرفی خودروهای ساخت شوروی به آن خواهیم پرداخت. همچنین برخی ماشینآلات جذاب و دیدنی مانند خودروی جنگی 2P26 یا خودروی آبی-خاکی گاز 46 MAV نیز بر اساس گاز 69 ساخته شدند.
در حال حاضر چند نمونه از گاز 69 در موزههای سراسر جهان نگهداری شده و استراحت لذت بخشی را تجربه میکنند. ازجملۀ این موزهها میتوان به موزهٔ حملونقل در غرب سنت لوئیس در ایالت میسوری آمریکا و موزهٔ دفاع «Fort aan den Hoek van Holland» در هلند اشاره کرد.
منبع: پدال