به گزارش خودروکار - جعفر قادری، نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به محدودیتهای ارزی کشور گفت: افت فروش و قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش درآمدهای ارزی دولت و در عین حال رشد شدید تورم و افزایش تقاضا برای ارز، منابع ارزی کشور را محدود کرده و مشکلات جدی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.
به گفته وی، خودروسازان و قطعهسازان همچنان برای تأمین بخشی از مواد اولیه و قطعات، وابستگی به واردات دارند و عدم تأمین بهموقع ارز میتواند به اختلال جدی در زنجیره تولید منجر شود.
قادری هشدار داد: در صورت تداوم این شرایط، توقف یا کاهش تولید در برخی خطوط تولید دور از انتظار نخواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: در شرایطی که منابع ارزی کشور محدود است و امکان واردات گسترده خودروهای کامل وجود ندارد، حداقل اقدام دولت باید تأمین ارز مورد نیاز قطعهسازان و خودروسازانی باشد که بیشترین سهم داخلیسازی را دارند.
قادری در عین حال تأکید کرد که تولیدکنندگان داخلی نیز نباید از این شرایط سوءاستفاده کنند.
به گفته او، واردات مواد اولیه و قطعاتی که امکان تولید داخلی دارند، میتواند فشار مضاعفی بر منابع ارزی کشور وارد کند.
وی درباره مسیرهای تأمین ارز گفت: با توجه به اینکه تخصیص ارز دولتی به فرآیندی زمانبر تبدیل شده و دسترسی به تالار اول نیز دشوار است، بسیاری از تولیدکنندگان ناچار شدهاند ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم تأمین کنند؛ مسیری که هزینههای تولید را افزایش میدهد.
بر این اساس؛ صنعت خودرو ایران طی سالهای اخیر با چالشهای متعددی از جمله تحریمهای خارجی، نوسانات شدید نرخ ارز، قیمتگذاری دستوری و محدودیتهای وارداتی مواجه بوده است. وابستگی بخشی از زنجیره تأمین خودرو و قطعهسازی به واردات مواد اولیه و قطعات خاص، باعث شده هر اختلال در تخصیص ارز، بهسرعت بر تولید و عرضه خودرو اثر بگذارد.
در سال گذشته، تأخیر در تخصیص ارز و تغییر مسیرهای تأمین آن، به کاهش تیراژ تولید برخی خودروسازان و افزایش شکاف میان قیمت کارخانه و بازار آزاد منجر شد. کارشناسان هشدار میدهند در صورت تداوم محدودیتهای ارزی، فشار بر تولید داخلی افزایش یافته و پیامدهای آن در قالب رشد قیمت و کاهش دسترسی مصرفکنندگان به خودرو نمایان خواهد شد.ایسنا