"خودروکار " گزارش می دهد
فراغ بال خودروسازان چینی در ایران
داخلی سازی خودروهای خارجی در حالی به یکی از الزامات وزارت صنعت،معدن و تجارت تبدیل شده که با وجود سختگیری نسبی بر شرکت های اروپایی، گویا این وزارتخانه چندان حساسیتی روی خودروسازان چینی در راستای ساخت داخل ندارد. خودروسازان چینی از اواسط دهه 80 به طور جدی وارد صنعت و بازار خودرو ایران شدند و با وجود عملکردی مناسب در حوزه مونتاژ و تنوع محصول، کارنامه ای ضعیف را در داخلی سازی از خود به جا گذاشته اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طبق الزامات وزارت صنعت، شرکتهای خودروساز خارجی باید ساخت داخل محصولات خود را افزایش دهند تا ضمن ارتقای قطعه سازان کشور، قیمت تمام شده خودروها نیز کاهش یابد.
این در شرایطی است که شرکتهای چینی بیش از یک دهه است در ایران فعالیت میکنند، اما تقریبا هیچ الزام و اعتقادی به داخلی سازی نداشته و تنها به مونتاژ مشغول هستند. جدای از اینکه هنوز هم کیفیت خودروهای چینی در ایران با انتقادهایی همراه بوده و به عنوان یک چالش مطرح میشود، نکته دیگر داخلی سازی ضعیف آنها در صنعت خودرو کشور است.
این موضوع جدای از اینکه اثر منفی بر قیمت تمام شده خودروهای مونتاژ چین در ایران گذاشته، کمبود قطعات یدکی را در بازار نیز موجب شده است. در حال حاضر خودروهای چینی دارای قطعات یدکی گران قیمتی در بازار هستند و این موضوع یکی از چالشهای مشتریان آنها به شمار میرود. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر داخلی سازی قطعات خودروهای چینی اصرار و ابرام میورزید، حالا نه تنها قیمت تمام شده آنها پایینتر بود، بلکه با کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی نیز مواجه نبودیم.
مسئله دیگر اینجاست که الزام چینیها به ساخت داخل کردن قطعات، میتوانست و میتواند به اشتغالزایی بیانجامد، چه آنکه این موضوع (داخلی سازی) به طور مستقیم در صنعت قطعه ایران ایجاد شغل خواهد کرد.
با این حال، گویا وزارت صنعت فعلا تمرکز خود را روی شرکتهای اروپایی گذاشته و میخواهد ساخت داخل محصولات آنها را بالا ببرد. این موضع وزارت صنعت البته خوشایند بوده و به نفع خودروسازی و مشتریان داخلی است، با این حال به نظر میرسد بهتر است بر خودروسازان چینی نیز بابت داخلی سازی قطعات سختگیری لازم انجام شود.
انتهای پیام/