کد خبر: ۶۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶

آخرین وضعیت جایگاه های سوخت کوچک مقیاس تهران/ساخت 8 جایگاه در حال پیگیری

با بهره‌برداری از هفت جایگاه کوچک‌مقیاس و آغاز مراحل ساخت چند طرح جدید، روند توسعه ایستگاه‌های سوخت محلی در پایتخت وارد مرحله تازه‌ای شده است.

آخرین وضعیت جایگاه های سوخت کوچک مقیاس تهران/ساخت 8 جایگاه در حال پیگیریبه گزارش خودروکار -  تهران، با جمعیتی که شب‌ها حدود 9.5 میلیون نفر و در طول روز با ورود مسافران و شهروندانی از اطراف پایتخت به حدود 12 میلیون نفر می‌رسد، نیازمند شبکه‌ای کارآمد و در دسترس از خدمات مختلفی از جمله حمل‌ونقل و زیرساخت‌های وابسته به خودرو است که بخش مهمی از نیازهای روزمره شهروندان را پوشش می‌دهد.

با وجود تلاش‌های انجام‌شده برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، پایتخت همچنان تا دستیابی به وضعیت ایده‌آل فاصله دارد و عملاً شهری خودرو محور است؛ در چنین شرایطی، گرچه ضرورت دارد سیاست‌ها و اقدامات کاهش وابستگی به خودرو با جدیت بیشتری دنبال شود، اما تأمین نیازهای جاری مردم نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

در این راستا، یکی از اقدامات عملی که مدیریت شهری برای پاسخگویی به این نیاز در دستور کار قرار داده، ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس است؛ جایگاه‌هایی که در مقایسه با پمپ‌بنزین‌های بزرگ، مساحت کمتری اشغال می‌کنند و با شرایط بافت محلی تهران سازگاری بیشتری دارند.

بر همین اساس جایگاه کوچک‌مقیاس الغدیر، نخستین مجموعه مشارکتی در حوزه سوخت با بخش خصوصی و کارگزاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، در مساحتی حدود 500 متر مربع و با سه دیسپنسر و شش نازل در سال جاری افتتاح شد و در ادامه این روند 6 جایگاه سوخت دیگر به بهره برداری رسید.

مجتبی اقوامی‌پناه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران نیز  در گفت‌وگو با تسنیم در این باره با بیان اینکه تاکنون 7 جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: در حال حاضر 8 قطعه زمین در مناطق مختلف شهر از جمله مناطق 7، 13، 15 و 20 تحویل گرفته‌ایم و فرآیندهای لازم برای آغاز ساخت جایگاه ها آغاز شده است.

اقوامی پناه تصریح کرد: حدود 3 ماه برای دریافت مجوزهای لازم و حدود 5 ماه برای ساخت هر جایگاه زمان نیاز است؛ بنابراین برخی از این جایگاه‌ها احتمالاً تا خردادماه به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید.

وی همچنین به امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان معاونت خدمات شهری، معاونت امور مناطق و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اشاره کرد و گفت که به‌زودی به مناطق 22گانه ابلاغ می‌شود تا 8 جایگاه دیگر نیز وارد فاز عملیاتی شوند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت ساماندهی مشاغل متولی و کارگزار طرح ایجاد جایگاه های سوخت کوچک مقیاس است، گفت: این جایگاه‌ها بدون استفاده از منابع دولتی ساخته می‌شوند و سرمایه‌گذار خصوصی پس از ساخت، برای مدتی مشخص از جایگاه بهره‌برداری می‌کند و سپس آن را به شهرداری تحویل می‌دهد.

به گزارش تسنیم، گرایش به ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس تنها محدود به تهران نیست و در سال‌های اخیر، بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا به‌ویژه شهرهایی با تراکم بالای جمعیت و محدودیت فضای شهری به سمت این الگو حرکت کرده‌اند. افزایش جمعیت، تغییر الگوهای مصرف سوخت و نیاز به توزیع عادلانه خدمات باعث شده مدل‌های سنتی جایگاه‌های بزرگ و پرمساحت، دیگر پاسخ‌گوی نیازهای درون‌شهری نباشند.

در برخی از شهرهای اروپا، به دلیل تغییرات بازار انرژی و کاهش پیش‌بینی‌شده مصرف سوخت‌های فسیلی، ایستگاه‌های کوچک‌تر و چابک‌تر جایگزین بخشی از جایگاه‌های بزرگ سنتی شده‌اند تا بتوانند در بافت‌های محدود شهری فعالیت کنند. این ایستگاه‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در فضا، امکان تطبیق با نیازهای آینده مانند نصب شارژر خودروهای برقی را دارند.

در برخی کشورهای آسیایی نیز استفاده از جایگاه‌های پیش‌ساخته و کم‌حجم رواج یافته است؛ به‌ویژه در شهرهایی که با کمبود زمین روبه‌رو هستند. این مدل‌ها، نصب سریع، هزینه ساخت پایین‌تر و قابلیت استقرار در محلاتی را دارند که ظرفیت ایجاد یک جایگاه بزرگ در آنها وجود ندارد.

بنابراین تجربه جهانی نشان می‌دهد که توسعه جایگاه‌های کوچک‌مقیاس، راهکاری کارآمد برای کلان‌شهرهایی است که با محدودیت فضا و تقاضای روزافزون خدمات روبه‌رو هستند. چنین جایگاه‌هایی هم به توزیع بهتر خدمات سوخت‌رسانی کمک می‌کنند و هم امکان همگامی با روندهای نوین انرژی را فراهم می‌سازند.

 

پروژه احداث جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در تهران، با توجه به جمعیت بالا و فشار بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل، اقدامی ضروری و آینده‌نگرانه است. این طرح ضمن تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود دسترسی محلی به خدمات سوخت‌رسانی، کاهش بار جایگاه‌های بزرگ و افزایش کارایی شبکه خدمات شهری داشته باشد.

اگر این روند با رعایت اصول ایمنی، استانداردهای زیست‌محیطی و نگاه بلندمدت ادامه یابد، می‌تواند تهران را به یکی از نمونه‌های موفق در مدیریت هوشمند منابع و خدمات شهری تبدیل کند.

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار