به گزارش خودروکار - خودروسازانی از جمله رنو، جنرالموتورز و تامینکنندگانی مانند شرکتهای بورگوارنر، زد اف فریدریشسهافن آگ و والئو، موتورهای برقی بدوننیاز به عناصر خاکی کمیاب را توسعه میدهند. رنو در اواخر سال۲۰۲۳ اعلام کرد؛ با شرکت والئو روی یک موتور برقی جدید، قدرتمندتر و جمع و جورتر بدون عناصر خاکی کمیاب کار میکند که آن را نوآوری ساخت فرانسه توصیف کرد. چین، ۷۰درصد از معادن و ۸۵درصد از پالایش عناصر خاکی کمیاب جهان را در اختیار دارد و تصمیم پکن برای اعمال محدودیتهای فزاینده صادرات بر عناصر خاکی کمیاب، صنعت خودروسازی را برای تامین این عناصر با مشکل مواجه کردهاست.
رنو از سال۲۰۱۲، از موتورهای بدون عناصر خاکی کمیاب استفادهکرده درحالیکه والئو با استفاده از فناوری جدید سیم مسی، تخصص خود را در زمینه بخش ثابت موتور(استاتور) بهکار گرفتهاست.
یکی از منابع آگاه گفت: پروژه موتور «ای۷ ای» (E۷A) دیگر با شرکت والئو انجام نمیشود. وی افزود: این پروژه در کل زنجیره ارزش، بهجز استاتور که میتواند از یک تامینکننده چینی خریداری شود، کاملا توسط خود شرکت انجام خواهدشد.
تصمیم رنو برای پایاندادن به مشارکت والئو در پروژه موتور بدون عناصر خاکی کمیاب و جستوجوی این خودروساز فرانسوی برای یک تامینکننده چینی کمهزینهتر، پیش از این گزارش نشده بود. منابع آگاه اظهار کردند: این اقدام بهدلیل نیاز به کاهش هزینهها و با ارائه قیمتهای بسیار رقابتی توسط تامینکنندگان چینی انجام شدهاست.
رنو، کوچکترین خودروساز درمیان خودروسازان سنتی بوده و در چند سالگذشته، همکاریهای متعددی را برای کمک به مدیریت هزینههای مرتبط با توسعه خودروهای برقی ایجاد کردهاست. همچنین به تامینکنندگان چینی روی آورده است که در خطمقدم فناوری خودروهای برقی بودهاند.موتورهای جدید بدون عناصر خاکی کمیاب، نسل بعدی خودروهای برقی جمع و جور رنو را تا سال۲۰۲۸ به حرکت درخواهند آورد. بر اساس گزارش رویترز، موتور «ای۷ای» ۲۰۰ کیلووات قدرت خواهدداشت که ۲۵درصد بیشتر از نسل فعلی است و به کمک سیستم ۸۰۰ ولتی خود که دوبرابر ولتاژ مدلهای فعلی خودروهای برقی رنو است، زمان شارژ بسیار کوتاهتری دارد.ایسنا