کد خبر: ۶۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۳

خودروسازان برقی چینی؛ بزرگترین تهدید برای هوندا

کاهش چشم‌انداز سود سالانه هوندا، فشار فوری ناشی از تعرفه‌های آمریکا و کمبود جهانی تراشه را برجسته می‌کند اما چالش عمیق‌تر و طولانی‌مدت‌تر، تشدید رقابت از سوی سازندگان خودروهای برقی چینی است.

خودروسازان برقی چینی؛ بزرگترین تهدید برای هوندابه گزارش خودروکار -  هوندا، پس از تعطیلی بازار در روز جمعه، چشم‌انداز سود سالانه‌اش را تحت تاثیر هزینه‌های خودروهای برقی و کمبود قطعات مرتبط با تراشه‌های شرکت هلندی «نکسپریا»، به میزان یک پنجم کاهش داد.

پیش‌بینی می‌شود که تعرفه‌های آمریکا، ۳۸۵ میلیارد ین (۲.۶ میلیارد دلار) به این خودروساز ژاپنی، زیان وارد کند، اما این زیان، کمتر از ۴۵۰ میلیارد ین است که در ابتدا پیش‌بینی شده بود.

ارزش سهام هوندا، دوشنبه ۴.۷ درصد سقوط کرد. هوندا اکنون پیش‌بینی می‌کند در سال مالی جاری ۹۲۵ هزار دستگاه خودرو در آسیا از جمله چین بفروشد که بیش از ۱۰ درصد کمتر از هدف قبلی ۱.۰۹ میلیون خودرو است. این شرکت پیش از این پیش‌بینی کرده بود که ۵۰۰۰ دستگاه خودرو کمتر از سال گذشته در آسیا و خارج از چین بفروشد؛ این رقم اکنون به ۷۵ هزار دستگاه کمتر رسیده است.

یک منبع آگاه صنعتی که نخواست نامش فاش شود گفت: رقابت با شرکت‌های خودروی برقی چینی مانند بی‌وای‌دی، برای خودروسازان ژاپنی در سراسر آسیای جنوب شرقی، از جمله تایلند و اندونزی، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

این منبع آگاه، پیش از انتشار نتایج هوندا، گفت: آسیای جنوب شرقی به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر خودروسازان چینی قرار گرفته است. پیشرفت بی‌وای‌دی و خودروسازان دیگر در حالی رخ می‌دهد که صنعت خودروسازی چین با جنگ قیمتی شدیدی در داخل کشور مواجه است.

طبق داده‌های شرکت، فروش خرده‌فروشی هوندا در اندونزی در ۹ ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. در مالزی، این کاهش ۱۸ درصد و در تایلند ۱۲ درصد در مدت مذکور بوده است. ایسنا 

در حال حاضر، خودروسازان ژاپنی به هند روی آورده‌اند. هوندا ماه گذشته اعلام کرد سومین بازار بزرگ خودروی جهان را به پایگاه تولید و صادرات یکی از خودروهای برقی برنامه‌ریزی شده خود تبدیل خواهد کرد.

تویوتا و سوزوکی به طور جداگانه از سرمایه‌گذاری‌های بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار برای تقویت قابلیت‌های تولید و صادرات خبر داده‌اند ،اما کارشناسان اظهار کردند هوندا با یک چالش ساختاری عمیق‌تر روبرو است.

بخش خودروسازی هوندا، روز جمعه برای سومین فصل متوالی، زیان عملیاتی را گزارش کرد که از عملکرد بخش موتورسیکلت آن که سود بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده بود، عقب ماند. به طور کلی، هوندا پیش‌بینی فروش خودرو در سال مالی جاری را به ۳.۳۴ میلیون دستگاه خودرو کاهش داد که نسبت به ۳.۶۲ میلیون دستگاه پیش‌بینی شده قبلی، کاهش یافته است. این افت، شامل کاهش تولید ۱۱۰ هزار دستگاه به دلیل کمبود عرضه تراشه از سوی «نکسپریا» می‌شود.

آمریکا همچنان از نظر حجم فروش، برترین بازار هونداست و ۴۲ درصد از فروش جهانی این خودروساز را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کمبود تراشه باعث تعطیلی کارخانه در مکزیک و کاهش تولید در آمریکا و کانادا شد که به کاهش ۱۵۰ میلیارد ینی (۹۹۴.۸۳ میلیون دلاری) چشم‌انداز سود عملیاتی هوندا منجر شد.

برچسب ها: هوندا
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار