به گزارش خودروکار - احسان جانمحمدی، دبیر انجمن صنفی CNG کشور، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: درحال حاضر حدود 2300 جایگاه CNG در کشور فعال هستند که در مجموع ظرفیت عرضه روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را دارند، اما تنها نزدیک به 15 میلیون مترمکعب آن استفاده میشود.
وی افزود: اگر سیاستهای حمایتی دولت اصلاح شود، میتوان طی چند ماه 15 تا 20 میلیون مترمکعب مصرف CNG را افزایش داد که معادل صرفهجویی روزانه همین مقدار بنزین است.
دبیر انجمن صنفی CNG کشور با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارمزد جایگاهها، گفت: پایداری اقتصادی جایگاهها شرط اصلی تداوم این سیاست است؛ اگر قرار باشد دولت کارمزدها را با تأخیر و از محل یارانهها بپردازد، توسعه CNG ممکن نخواهد بود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که هزینه خدمات جایگاه مستقیماً از محل فروش سوخت و توسط مصرفکننده پرداخت شود تا هم بار مالی از دوش دولت برداشته شود و هم صنعت بتواند روی پای خود بایستد.
جانمحمدی با اشاره به فشار واردات بنزین بر بودجه عمومی کشور تصریح کرد: برای عبور از بحران ناترازی بنزین، باید همزمان دو سیاست را به اجرا بگذاریم؛ واقعیسازی قیمت سوخت از طریق نرخ سوم بنزین و احیای ظرفیت مغفول صنعت CNG که با این دوراهکار میتوانیم بحران ناترازی بنزین را مدیریت کنیم.
وی افزود: بیش از 95 درصد مردم با سهمیههای فعلی بنزین که 60 لیتر با نرخ 1500 و 100 لیتر با نرخ 3000 تومان است، نیاز ماهانهشان را تأمین میکنند؛ بنابراین اجرای نرخ سوم، فشاری بر عموم مردم وارد نمیکند و تنها پرمصرفها و دارندگان چند خودرو را هدف قرار میدهد.
دبیر انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: تجربه جهانی نشان میدهد شفافیت در قیمتگذاری و حمایت هدفمند از سوخت پاک، بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق، کاهش فشار بودجهای و مدیریت تورم ناشی از واردات بنزین است.