«خودروکار» گزارش می دهد؛
برجام چرخ های خودروسازی را چرخاند
این روزها در شرایطی بحث برجام با توجه به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری داغ شده که این سند بین المللی اثرات مثبتی روی خودروسازی کشور گذاشته است. به گواهی بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، برجام توانست خودروسازی ایران را از افت شدید تولید و قیمت های لجام گسیخته نجات داده و شرکای خارجی را نیز به "جاده مخصوص" باز گرداند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نگاهی به اوضاع خودروسازی کشور در دوران تحریم و دوران پسابرجام، به خوبی نشان می دهد این صنعت از چه شرایط سختی رهایی یافته است.
برای پی بردن به اثرات مثبت برجام در خودروسازی کشور، کافی است نگاهی بیندازیم به وضع تولید و قیمت و حتی کیفیت خودروهای داخلی در چهار سال پیش، چه آنکه در آن دوران با افت تولید به یک سوم و افزایش دو سه برابری قیمت ها و همچنین نزول کیفی خودروها مواجه شدیم.
خروج خودروسازان خارجی از کشور نیز یکی از ضربه های بزرگ دوران تحریم بر پیکره صنعت خودرو ایران بود و سبب شد خودروسازان داخلی نه فقط تنها شوند، بلکه از قافله خودروسازی جهان نیز عقب بمانند. دود تمامی این اتفاقات، در درجه اول به چشم مشتریان ایرانی رفت و آنها بودند که سختی های کاهش تولید و رشد قیمت و افت کیفیت را چشیدند.
این در حالی بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم و در ادامه، توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، خون در رگ های پیکر نحیف خودروسازی کشور جریان بیشتری گرفت و مشکلات کلی اش به خصوص افت تیراژ، رفته رفته حل شد.
پس از اجرایی شدن برجام، برخی شرکای خودروسازی ایران که در دوران تحریم، کشور را ترک کرده بودند، بازگشته و قراردادها و تفاهم نامه هایی جدید با شرکت های خودروساز داخلی منعقد کردند. در نتیجه، دومین صنعت بزرگ کشور دوباره به دنیای خودروسازی وصل شد.
در نهایت جدای از اینکه تیراژ خودروها در روندی صعودی قرار گرفت، به دلیل دسترسی مستقیم به خودروسازان دنیا و تامین قطعات اصل، کیفیت محصولات نیز شرایط بهتری را به خود دید و قیمت ها هم در مقایسه با دوران تحریم، تورم بسیار کمتری را تجربه کرد.
در حال حاضر نیز به لطف اتصال خودروسازان داخلی به شرکت های خارجی، صنعت خودرو کشور در جاده ای قرار گرفته که می تواند این صنعت بزرگ داخلی را به ساحل توسعه برساند و این در حالی است که این اتفاق مهم به لطف برجام رخ داد.
انتهای پیام/