به گزارش خودروکار - فرسودگی این ناوگان نه تنها هزینههای اقتصادی و تهدیدهای ایمنی ایجاد میکند، بلکه آثار زیستمحیطی قابلتوجهی نیز دارد.به طور دقیقتر، در سراسر کشور ۴۱میلیون و ۲۰۶هزار و ۱۴۸دستگاه خودرو در حال تردد هستند که شامل ۲۲میلیون و ۴۶۵هزار و ۱۱۲دستگاه خودروی سواری، ۳۱۳هزار و ۴۵۶ تاکسی درونشهری، ۲میلیون و ۵۸۳ هزار و ۶۴۳ وانت، ۶۵هزار و ۷۰۳اتوبوس، ۱۱۱هزار و ۱۰۸ مینیبوس، ۴۶۵هزار و ۴۰۷ کامیون، ۵۰هزار و ۹۰۴ دستگاه سایر کاربریها، ۵۵۸هزار و ۱۷۳ کامیونت، ۲۴۲هزار و ۷۷۸کشنده و تریلر، ۶۷۰هزار و ۲۱۱ انواع ماشین کشاورزی، کمباین و تراکتور، ۱۵هزار و ۴۳۹ آمبولانس و ۱۳میلیون و ۶۶۴هزار و ۲۱۱ موتورسیکلت میشود.
بر اساس آمار، از این تعداد، ۲۲میلیون و ۱۰۲هزار و ۱۴۰ دستگاه فرسوده هستند که شامل هفتمیلیون و ۵۵۲هزار و ۷۳۰ خودروی سواری، ۱۱میلیون و ۳۹۵هزار و ۲۳۸ موتورسیکلت، ۲میلیون و ۶۸هزار و ۵۷۱ وانت، ۳۸هزار و ۶۵ تاکسی، ۵۹هزار و ۷۶۲ اتوبوس، ۹۷هزار و ۴۵۷ مینیبوس، ۴۱هزار و ۵۸۱ خودروی دولتی، ۲۱۴هزار و ۴۲۱ کامیون، ۲۵هزار و ۹۴۳کامیونت، ۵۳هزار و ۷۳۲ کشنده و تریلر، ۱۲۳هزار و ۷۷۲ خودروی کار و ۸۳هزار و ۸۶۸ سایر وسایل نقلیه فرسوده هستند.
بررسی وضعیت پایتخت نیز نشان میدهد که در تهران، از حدود سهمیلیون موتورسیکلت، ۲.۴میلیون دستگاه فرسوده هستند که آلایندگی آنها بیش از چهار برابر خودروهاست و ۸۰درصد آنها کاربراتوری هستند. اسقاط این موتورسیکلتها میتواند تاثیر قابلتوجهی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد. فرآیند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده از خرداد ۱۴۰۴ آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۲هزار مالک ثبتنام کردهاند. بستههای حمایتی شامل مشوقهای کالا و نقدی برای تسهیل جایگزینی با موتورسیکلتهای کممصرف یا برقی در نظر گرفته شده است.