به گزارش خودروکار - سرهنگ روحالله روزبه با هشدار نسبت به روند رو به رشد تخلفات شبانه در جادهها، گفت: یکی از زمانهایی که رانندگان متخلف بیشتر جسارت تخلف دارند، در شب است. یک احساس اشتباه روانی است که طرف احساس میکند در شب راحتتر میتواند تخلف کند. در شب قانونگریزیها بیشتر میتواند موجب صدمات به رانندگان دیگر شود، به دلیل اینکه محدودیت دید در شب وجود دارد.
وی ادامه داد: آن رانندهای که احساس میکند در شب، زمان تخلف بیشتری است و آن رانندهای که از رفتار راننده متخلف آسیب میبیند. این دو مقوله کنار هم قرار میگیرد و میشود تصادفاتی که در شب هنگام شاهد هستیم و خسارات سنگینی که از بُعد خسارات مادی و جانی به افراد وارد میکند.
کارشناس پلیس راهور، در ادامه به گروه سنی که بیشترین آمار تخلفات را به خود اختصاص میدهند اشاره کرد و گفت: معمولاً رانندگان متخلفی که اقدام به این رفتارها میکنند، در سنین جوانی بین ۱۸ الی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند که این رفتارهای پرخطر را انجام میدهند. آن هم به دلیل نداشتن تجربه کافی در زمینه رانندگی است که به عواقب کار خودشان فکر نمیکنند.
به گفته سرهنگ روزبه، نباید حتماً یک راننده، یک رفتار و اتفاقی را تجربه کند و بعد تازه بیاید از آن به بعد راه خودش را اصلاح کند. وقتی همه کارشناسان ما دارند میگویند این رفتار نتیجهاش میشود تصادف، این رفتار اشتباه رانندگی نتیجه آن میشود مرگ در جادهها، آن راننده باید به این تجربه استناد کند. حتماً نباید خودش درگیر یک حادثه ترافیکی شود تا برایش تجربه شود.
کارشناس پلیس راهور فراجا با تأکید بر ارتباط تخلفات و مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی در شب، گفت: در همان شب هنگام که گفتم جولانگاه رانندگان متخلف میشود، گاهی هم مشاهده میشود که برخی رانندگان که تعدادشان کم است اما رفتارهای عادی به دلیل مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی ندارند. خیلی واضح و آشکار است که رانندهای که مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی دارد، قطعاً قدرت و عکسالعمل کافی در زمان مواجهه با خطر را ندارد.
وی در پایان یادآور شد: راننده باید در ۰/۶ ثانیه در مواجهه با خطر بتواند واکنش از خودش نشان دهد. رانندهای که حالت عادی ندارد چگونه میتواند در این مدت زمان از خودش واکنش نشان دهد؟ قطعاً به موقع نمیتواند این رفتار را انجام بدهد و آنجا هست که این حادثه و خطر برایش پیش میآید و در نهایت برایش منجر به حوادث ترافیکی میشود.