به گزارش خودروکار - هدف این سفر، بازبینی و بهینهسازی سیستم تعلیق و فرمان نسخه چینی شاسیبلند اومودا ۵ بود؛ مدلی که قرار بود برای بازار اروپا آماده شود. اروپا یکی از بازارهای کلیدی در مسیر گسترش جهانی فعالیتهای چری به شمار میرود.
چگونه چین بازار خودروی جهان را تسخیر کرد؟
بر اساس گزارش ویژه رویترز، تنها شش هفته بعد، چری شروع به ارسال نسخه اروپایی این خودرو به نمایندگیها کرد. این نسخه به سیستم فرمان بهروزشده، کنترل کشش جدید، ترمزهای تقویتشده، کمکفنرهای اصلاحشده و لاستیکهایی متناسب با شرایط جادهای اروپا مجهز شده بود. به گفته ریکاردو تونلی، کارشناس ارشد دینامیک خودرو در چری که رهبری این پروژه را بر عهده داشت، «هیچ خودروساز اروپایی نمیتواند چنین کاری را با این سرعت انجام دهد. این کار برای آنها غیرممکن است.»
«تونلی» که سابقه فعالیت در یک شرکت خودروسازی ایتالیایی و یک تولیدکننده تایر کرهای را دارد، میگوید شرکتهای غربی به دلیل ساختارهای اداری پیچیدهشان، معمولا بیش از یک سال زمان نیاز دارند تا چنین اصلاحاتی را انجام دهند. بازطراحی سریع اومودا نمونهای روشن از سرعت عمل و انعطافپذیری بالای خودروسازان چینی است؛ شرکتهایی که حالا بازار داخلی خود را که بزرگترین بازار خودرو در جهان به شمار میرود، از دست خودروسازان خارجی پس گرفتهاند. امروز، غولهای نوظهور صنعت خودروی چین با سرعت در حال گسترش فعالیت در بازارهای جهانی هستند و چری در میان آنها، پیشتاز صادرات به حساب میآید. با این حال، بسیاری از مدیران صنعت خودرو بر این باورند که شرکت بیوایدی، بزرگترین خودروساز چین و متخصص در تولید خودروهای برقی، تهدیدی جدیتر و بلندمدتتر برای رقبای جهانی خواهد بود.
سلطه فزاینده چین در صنعت خودرو تا حد زیادی نتیجه یک دستاورد چشمگیر در فرآیند تولید است: کاهش زمان تولید خودروهای جدید یا بازطراحیشده به کمتر از نصف، یعنی حداقل ۱۸ ماه. بررسیهای شرکت مشاوره الیکس پارتنرز نشان میدهد میانگین عمر یک مدل خودروی برقی یا پلاگین هیبریدی جدید چینی که در بازار داخلی عرضه میشود، تنها ۱.۶سال است؛ در حالی که این عدد برای برندهای خارجی به طور میانگین ۵.۴سال است. این سرعت بالا در طراحی و عرضه، باعث نگرانی خودروسازان سنتی شده که معمولا هر پنج سال یکبار یا در مورد وانتها هر ده سال یکبار مدلهای خود را بازطراحی میکنند.
فرصت محدود! تخفیف های انواع گوشی شیائومی پوکو
برگ برنده
ایالات متحده و اروپا برای حمایت از خودروسازی خود، تعرفههایی را بر واردات اعمال کردهاند و مدعی هستند که دولت چین به طور ناعادلانه از خودروهای برقی داخلی حمایت یارانهای میکند. اما بررسیهای رویترز حاکی از آن است که عامل اصلی برتری خودروسازان چینی از نظر هزینه و فناوری، سرعت بالای توسعه محصولات آنهاست. به گفته مدیران و کارشناسان صنعت، کاهش قابلتوجه زمان توسعه خودرو باعث صرفهجویی در هزینهها، پایین نگهداشتن قیمت نهایی و عرضه سریعتر مدلهای جدید میشود. این موضوع به خودروسازان چینی امکان میدهد در میانه یک انقلاب تکنولوژیک، همواره با تازهترین و بهروزترین محصولات در بازار حضور داشته باشند.
این سرعت عمل بالا در ساختار شرکت بیوایدی نهادینه شده است. این شرکت با بهرهگیری از هزینه پایین نیروی کار در چین، حدود ۹۰۰هزار نفر را به کار گرفته؛ رقمی که تقریبا با مجموع نیروی کار دو غول خودروسازی جهان، تویوتا و فولکسواگن، برابر است. هدف از بهکارگیری این نیروها، تسریع در روند طراحی و تولید خودروهاست. بیوایدی در دفتر مرکزی خود، نوعی زندگی متمرکز بر کار را ترویج میدهد؛ از طریق ارائه مسکن، حملونقل و مدارس یارانهای برای کارکنان. برخلاف بسیاری از خودروسازان دیگر که به تامینکنندگان بیرونی وابستهاند، بیوایدی بیشتر قطعات موردنیازش را خودش تولید میکند. این خودکفایی، یکی از عوامل کلیدی در سرعت توسعه محصولات و کاهش هزینهها به شمار میرود.
بیوایدی و چری هر کدام فروش خود را در سطح جهانی در سال ۲۰۲۴حدود ۴۰درصد افزایش دادند، در حالی که پیشگام خودروهای برقی آمریکا، تسلا، اولین کاهش سالانه فروش خود را تجربه کرد که عمدتا به دلیل خط تولید قدیمی آن بود. امسال، فروش تسلا در حال کاهش است، زیرا مدیرعامل آن، ایلان ماسک، با فعالیتهای سیاسی راستگرایانه خود بسیاری از مشتریان را از خود دور میکند.
ماسک سال گذشته گفت که خودروسازان چینی میتوانند رقبا را «نابود کنند». پیشرفت خودروسازان چینی به ضرر رقبای جهانی بوده است. طبق دادههای ارائه شده به رویترز توسط شرکت مشاوره اوتوموبیلیتی، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، پنج خودروساز خارجی برتر در چین، یعنی فولکسواگن، تویوتا، هوندا، جنرال موتورز و نیسان، در مجموع شاهد سقوط فروش سالانه خودروهای سواری خود در آن بازار از ۹.۴میلیون به ۶.۴میلیون دستگاه بودند. پنج خودروساز برتر چینی امروز شاهد بیش از دو برابر شدن فروش خود به ۹.۵میلیون دستگاه در سال گذشته از ۴.۶میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ بودند.
فولکسواگن، خودروساز خارجی پیشرو در چین، اکنون با ایکسپنگ چین (تولیدکننده خودروهای برقی)، در زمینه توسعه خودروهای جدید همکاری می-کند. سایر خودروسازان جهانی، از جمله تویوتا و استلانتیس، نیز برای آشنایی با نحوه عملکرد همتایان چینی خود، همکاریهای مشابهی را دنبال کردهاند.
فلسفه متفاوت
مدیران عامل و سایر مدیران اجرایی خودروسازان جهانی از جمله فورد، فولکسواگن، استلانتیس، جنرال موتورز و رنو، تهدید رقابتی سنگین ناشی از حضور رقبای چینی را به صراحت تصدیق کردهاند و اغلب به سرعت پیشرفت آنها اشاره میکنند. این امر، نوعی معکوس شدن نقشهاست. تا حدود یک دهه پیش، خودروسازان چینی اغلب از رقبای خارجی کپیبرداری میکردند. چری زمانی خودروهای مشابه شورلت تولید میکرد و بیوایدی نیز از تویوتا تقلید میکرد.
به گفته الن هان، استاد مطالعات خودرو در دانشگاه تونگجی شانگهای و یکی از پیشکسوتان فورد و دو خودروساز چینی، صنعت چین پس از تقلید از خودروهای خارجی، شروع به بررسی دقیق فرآیندهای مهندسی رقبا و ابداع مسیرهای متفاوت و سریعتر خود برای عرضه محصولات کرد. هان معتقد است که مهندسان چینی اساسا به این نتیجه رسیدهاند که فرآیندهای بررسی استاندارد صنعت جهانی، پیگیری بیهوده «کیفیت بیش از حد» است.
به گفته مدیران و کارشناسان صنعت، خودروسازان چینی به جای آن، خودروهای «به اندازه کافی خوب» را به سرعت و با تعداد بسیار کمتر نمونه اولیه و با فلسفه «سریع شکست بخور و یاد بگیر» مشابه استارتآپهای فناوری سیلیکون ولی عرضه میکنند. آنها برای ایمنی و دوام، بیشتر به شبیهسازیها و هوش مصنوعی تکیه میکنند تا آزمایشهای دنیای واقعی. آنها عرضه مدلها را بیشتر مانند فرآیندی که هنوز به پایان نرسیده در نظر میگیرند و بر اساس بازخورد مشتریان، محصول خود را بارها ارتقا میدهند.