به گزارش خبرنگار خودروکار، در اجلاس C40 که در اوایل دسامبر سران کشور ها گرد هم آمدند ، شهردار های پایتخت های بزرگ دنیا متعهد شدند که ممنوعیت اتومبیل های دیزلی در خیابان های این شهر ها اجرا شود که همین امر می تواند آلودگی عمده شهر ها را حذف کند . با توجه به بررسی های سازمان بهداشت جهانی ، هر ساله سه میلیون نفر به دلیل آلودگی با مرگ های زود رس فوت می کنند .
چنانچه در این گردهمایی قرار بر این شد که شهر های بزرگ مانند پکن ، شانگهای ، نیویورک ، لندن و غیره متعهد شدند که ورود خودرو های دیزلی را به این شهر ها ممنوع کنند . شهرداران این شهرها که در اوایل دسامبر در نشست شهرداران C۴۰ در مکزیکوسیتی شرکت کردند ، اعلام کردند برای مقابله با آلودگی هوا ، قصد دارند ورود خودروهای دیزلی را ممنوع کنند .
آن هیدالگو ، شهردار پاریس در بیانیه ای اعلام کرد شهرداران به پا خاسته اند تا بگویند تغییرات جوی ، یکی از بزرگترین چالش هایی است که با آن مواجه هستیم . ما می خواهیم بگوییم دیگر آلودگی هوا و مشکلات سلامت و مرگ و میر ناشی از آن بویژه برای شهروندان آسیب پذیر را تحمل نمی کنیم . مشکلاتی نظیر آلودگی هوا نیازمند اقدام قاطع بوده و ما از تولیدکنندگان خودرو و اتوبوس می خواهیم به ما بپیوندند . بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، شهرداران و مقامات محلی نماینده ۸۶ شهر در نشست C۴۰ برای بررسی طرحهای مقابله با تغییرات جوی دیدار کردند .
در سال های اخیر وسایل نقلیه با دقت و موشکافی بیشتری مورد بررسی قرار گرفته اند و مقامات کشورها جدی تر به حذف یا اصلاح آنها فکر می کنند. نگرانی آنها این است که اثر منفی خودروهای دیزلی روی کیفیت هوا روز به روز بیشتر می شود. موتورهای دیزلی دو مشکل اساسی به وجود می آورند: یکی تولید ذرات آلوده کننده و دیگری اکسید نیتروژن؛ این ذرات به ریه نفوذ می کنند و باعث ایجاد بیماری های ریوی و قلبی-عروقی می شوند. اکسید نیتروژن هم باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای کسانی می شود که هیچ سابقه بیماری تنفسی ندارند. آنطور که شواهد و مدارک نشان می دهد، گروه های زیست محیطی در این سال ها توانسته اند کار را به دادگاه بکشانند و موضوع آلودگی خودروهای دیزلی را وارد فرآیند قانونی کنند.
در بریتانیا، فعالان کمپین ها اخیرا موفق شده اند دولت را قانع کنند به اقدامات خود در راه مبارزه با این معضل سرعت بخشد. حالا شهرداران تعدادی از شهرهای مهم دنیا که سال ها است با معضل کیفیت نامطلوب هوا مواجه هستند، تصمیم گرفته اند از قدرت و صلاحیت خود در جهت منع استفاده از وسایل نقلیه دیزلی استفاده کنند.
نگاهی به تاریخچه سازندگان خودرو نشان می دهد هر خودروسازی که در مسیر تولیدات خود به محیط زیست و مسائل مربوط به آن توجهی نکرده، در بازار جهانی شکست خورده است. آنهایی که طراحی خودروها را انجام می دهند، خودروسازها نیستند بلکه قانونگذاران هستند. اکنون اراده و تلاش زیادی برای بهبود خودروهای برقی و هیدروژنی و نیز هیبریدی وجود دارد، این کار با مشکلات عدیده ای روبه رو است اما همچنان در حال پیشروی است. دنیا به سمت تمیزتر شدن پیش می رود چون به خوبی این را می داند که راهی جز تمیز شدن زمین و هوا برای بقا ندارد.
1. پاریس : اولین شهر پایتخت فرانسه است که برای بهبود فضای آب و هوایی خود تا سال 2025 این طرح را پایه ریزی کرده است . در این طرح خودروهای دیزلی از دوشنبه تا جمعه حق تردد در این شهر را نخواهند داشت . برای تردد این خودرو ها می توانند خودرو های خود را ثبت کنند و کنترل کیفیت آن ها انجام شود .
2. مکزیک : این شهر یکی از آلوده ترین شهرستان های جهان است . در این شهر طرح های مختلفی اجرا شده است اما اواخر طرح زوج و فرد برای این شهر اجرایی شده است که باعث شده شهروندان مکزیکی خودروی دوم را برای تردد خود در نظر بگیرند که منجر به افزایش کربن تا حدود 13 درصد در این شهر شده است .
3. مادرید : در حال حاضر در اوایل سال 2017 مقامات این شهر گزارش داده اند که پایتخت اسپانیا در حال آماده سازی طرحی برای ممنوعیت خودرو های دیزلی تا سال 2020 هستند . به گزارش روزنامه « ال پایس » حدود 70 درصد 4.2 میلیون خودرویی که در شهر مادرید هستند با موتور دیزلی کار می کنند .
4. آتن : این شهر که یکی از تاریخی ترین شهر های دنیا است ممنوعیت خودرو های دیزلی را به مدت 20 سال از سال 2011 اعلام کرده است . مقامات این شهر با این طرح خود توانسته اند تا حدی آلودگی این شهر را کمتر کنند .
مترجم خودروکار: محمد رضا حمیدی
منبع : latribune
انتهای پیام/