به گزارش خودروکار - نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به چالشهای مالکیت خودرو در آمریکا، به کاهش تمایل آمریکاییها برای خرید خودرو پرداخته است. این نشریه در گزارش خود آورده است: در طول تاریخ مدرن ایالات متحده، مالکیت خودرو نهتنها یک ضرورت یا تجمل، بلکه نمادی از استقلال و فردگرایی بوده است. خودروها نقش مهمی در شکلدهی به خیابانها، شهرها و حومههای آمریکا ایفا کردهاند و تعاملات اجتماعی و فرهنگ این کشور را دگرگون ساختهاند.
با این حال، افزایش هزینهها موجب شده است که شمار فزایندهای از آمریکاییها از این علاقه ملی فاصله بگیرند و مالکیت خودرو را بازنگری کنند. آنها به گزینههای کمهزینهتر و پایدارتر زیستمحیطی مانند اشتراک خودرو، اجاره و حملونقل عمومی میاندیشند.
افزایش هزینهها و تأثیر تعرفهها
افزایش قیمت خودروهای نو و دستدوم در سالهای اخیر، همراه با هزینههای بالای تعمیرات، نگهداری و بیمه، فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان وارد کرده است. به گزارش Bankrate، متوسط هزینه بیمه خودرو در سال جاری به ۲٬۶۸۵ دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
علاوه بر این، تعرفههای اعمالشده توسط رئیسجمهور دونالد ترامپ بر کالاهای وارداتی، از جمله خودروها و قطعات آنها، میتواند قیمتها را تا هزاران دلار افزایش دهد. به گزارش گروه اقتصادی اندرسون، این تعرفهها ممکن است هزینه تولید خودروها را تا ۱۲٬۲۰۰ دلار افزایش دهند.
کاهش تمایل به خرید خودرو
بر اساس نظرسنجی اخیر WalletHub، سهم مصرفکنندگان آمریکایی که انتظار داشتند در شش ماه آینده خودرو بخرند، در آوریل نسبت به سال گذشته ۱۳٫۴ درصد کاهش یافته است. این کاهش بخشی به دلیل نگرانیهای گسترده درباره تأثیر تعرفههای ترامپ بر اقتصاد و صنعت خودروسازی آمریکا است.
کارل براور، تحلیلگر اجرایی در iSeeCars، به نیوزویک گفت: «خودرو یکی از گرانترین اقلام در بودجه مصرفکنندگان است و با وضعیت فعلی عدم قطعیت اقتصادی، تعجبآور نیست که خریداران خودرو در تصمیمگیری برای خرید مردد باشند.»
گزینههای جایگزین مالکیت خودرو
با افزایش هزینههای مالکیت خودرو، بسیاری از آمریکاییها به گزینههای جایگزین مانند اشتراکگذاری خودرو (مانند اوبر و لیفت)، اجاره و استفاده از حملونقل عمومی روی آوردهاند. نظرسنجی اخیر هریس به نمایندگی از تورو نشان داد که ۶۰ درصد از مالکان خودرو اعلام کردهاند که هزینههای خودروی آنها در چهار سال گذشته افزایش یافته است و تقریباً نیمی (۴۸ درصد) از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که به گزینههایی غیر از خرید یا اجاره علاقهمند هستند.
آلبرت مانگهاس، مدیر ارشد داده در تورو، به نیوزویک گفت: «تقریباً نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، به گزینههایی مانند اشتراکگذاری خودرو یا دسترسی مبتنی بر اشتراک علاقهمند هستند و ۵۷ درصد تمایل دارند بدون تعهد بلندمدت مالکیت، به خودرو دسترسی داشته باشند.»
تغییر نگرش نسلهای جوان
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی Pew در اواخر سال ۲۰۲۴، یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی بهندرت یا هرگز رانندگی نمیکند، از جمله ۶ درصد که اظهار داشتند اصلاً رانندگی نمیکنند. این سهم در مناطق شهری به ۱۸ درصد افزایش مییابد که دو برابر سهم در مناطق حومهای (۶ درصد) و روستایی (۸ درصد) است.
در میان نسلهای جوان، این تغییر نگرش بیشتر به چشم میخورد. بر اساس دادههای وزارت حملونقل ایالات متحده، تعداد ۱۶ سالههایی که گواهینامه رانندگی دارند، از حدود نیمی در سال ۱۹۸۳ به یکچهارم در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
آینده مالکیت خودرو در آمریکا
کارل براور پیشبینی میکند که احساسات مصرفکنندگان در ماههای آینده با اجرای تعرفههای ترامپ کاهش یابد و منجر به کاهش احتمالی فروش خودرو شود. او گفت: «خرید خودرو یک تعهد مالی بزرگ برای اکثر مردم است و چیزی نیست که بخواهند در زمان کاهش اعتماد مالی انجام دهند.»
در همین حال، تولیدکنندگان خودرو در ایالات متحده، که ترامپ در نهایت میخواست از تعرفهها بهرهمند شوند، نیز ممکن است متضرر شوند. براور افزود: «خودروسازان در سالهای اخیر از سودهای قابل توجهی برخوردار بودهاند، اما این سودها میتواند بهسرعت از بین برود اگر فروش خودرو در ماههای آینده کاهش یابد.»
در مجموع، افزایش هزینههای مالکیت خودرو، تغییر نگرش نسلهای جوان و تأثیر تعرفههای وارداتی، آینده مالکیت خودرو در آمریکا را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
اقتصادآنلاین