کد خبر: ۶۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۶
نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ / ۱۷

GAC و DiDi دست پر به شانگهای آمدند +عکس

این خودرو که بر پایه‌ی مدل GAC Aion Y Tyrannosaurus توسعه یافته، به ۳۳ سنسور مختلف مجهز است—یعنی ۶۵٪ بیشتر از میانگین صنعت که حدود ۲۰ سنسور را در بر می‌گیرد. از این میان، ۱۰ لیدار نقش اصلی در سنجش محیط دارند:

در نمایشگاه بین‌المللی خودروی شانگهای ۲۰۲۵، برند GAC Aion با همکاری DiDi Autonomous Driving از نخستین خودروی تولیدی خودران سطح ۴ (L4) رونمایی کرد—مدلی پیشرفته که با استفاده از ۱۰ لیدار و مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمنی تراز اول، گامی بلند به سوی آینده حمل‌ونقل هوشمند محسوب می‌شود.

‌پایه‌گذاری بر مدل «تیرانوسوروس»؛ قدرت تشخیص بی‌رقیب

این خودرو که بر پایه‌ی مدل GAC Aion Y Tyrannosaurus توسعه یافته، به ۳۳ سنسور مختلف مجهز است—یعنی ۶۵٪ بیشتر از میانگین صنعت که حدود ۲۰ سنسور را در بر می‌گیرد. از این میان، ۱۰ لیدار نقش اصلی در سنجش محیط دارند:

۴ لیدار بردبلند با توانایی تشخیص اجسام تا فاصله‌ی ۲۰۰ متر

۶ لیدار نقطه کور با پوشش ۳۶۰ درجه و قابلیت شناسایی اشیاء از فاصله‌ای نزدیک به ۱۰ سانتی‌متر

GAC و DiDi دست پر به شانگهای آمدند +عکس

‌هوش پردازشی فراتر از تصور: ۲۰۰۰ تریلیون عملیات در ثانیه

مرکز پردازش این خودرو از قدرتی خارق‌العاده برخوردار است: ۲۰۰۰ TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه)—معادل قدرت پردازشی ۶۰ گوشی هوشمند پرچم‌دار یا ۱۰ کارت گرافیک حرفه‌ای. این توان پردازشی عظیم، تضمین‌کننده‌ی ایمنی، سرعت واکنش و بهره‌وری حداکثری در رانندگی خودکار است.

‌ایمنی سه‌لایه؛ سطحی فراتر از استانداردهای هوانوردی

این خودرو برای ۸ بخش کلیدی—از جمله سنسورها، سیستم ترمز و نیروی محرکه—به سیستم‌های پشتیبان مجهز شده و در صورت خرابی یکی از آن‌ها، عملیات ایمن خودرو ادامه می‌یابد.

هدف ایمنی سیستم: "1FIT" یعنی تنها یک خطا در هر میلیارد ساعت عملکرد—که ۱۰۰۰ برابر ایمن‌تر از استانداردهای صنعت هواپیمایی است.

طراحی ایمنی خودرو شامل سه لایه‌ی افزونگی (رداندنسی) است:

افزونگی الگوریتمی

افزونگی نرم‌افزاری

افزونگی سخت‌افزاری

GAC و DiDi دست پر به شانگهای آمدند +عکس

پلتفرم فنی آن نیز بر پایه‌ی زیرساخت برقی اختصاصی GAC Aion و پلتفرم جهانی ایمنی برای سطح ۴ طراحی شده که شامل افزونگی برای ترمز، فرمان، ارتباطات و انرژی می‌شود.

‌هزینه کمتر، فضای بیشتر، بهره‌وری بالاتر
به گفته‌ی DiDi، با همکاری نزدیک با GAC، ساخت این خودروی اختصاصی سطح ۴ باعث شده:

فضای مفید صندوق عقب ۸۸٪ افزایش یابد

هزینه تولید خودرو ۷۴٪ کاهش یابد

بهره‌وری مونتاژ ۷ برابر افزایش پیدا کند

در مقایسه با خودروهای خودران بازطراحی‌شده، این آمار تحولی واقعی در تولید مقرون‌به‌صرفه خودران‌ها به شمار می‌آید.

‌برنامه تولید، عرضه و گسترش

تولید انبوه این مدل تا پایان سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و فاز نخست بهره‌برداری آزمایشی از سال ۲۰۲۶ در برخی مناطق پکن و گوانگژو کلید می‌خورد. همچنین GAC و DiDi قصد دارند تا سال ۲۰۲۷ نسخه‌ای از این خودروی خودران را نیز برای مصرف‌کنندگان عادی روانه بازار کنند.

 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار