لکسوس در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ از نسل کاملاً جدید سدان لوکس ES پردهبرداری کرد؛ مدلی که اکنون با یک نسخه تمامالکتریکی وارد عصر جدیدی از محصولات برند شده است. این تحول، بخشی از مسیر راهبردی لکسوس برای حرکت بهسوی آیندهای کاملاً الکتریکی محسوب میشود و همزمان شاهد بهروزرسانیهای عمده در طراحی بیرونی و داخلی نیز هستیم.
طراحی بیرونی: زبان طراحی آیندهنگر
نسل جدید ES با الهام از خودروی مفهومی الکتریکی LF-ZC، زبان طراحی مدرن لکسوس را به تصویر میکشد. از ویژگیهای شاخص طراحی خارجی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوپنجره اسپایندل با خطوطی که بهصورت طبیعی از کاپوت تا چهار گوشه سپر امتداد یافتهاند
چراغهای جلو دوگانه بهصورت L شکل با چراغهای روز و راهنماهای یکپارچه
پروفیل کوپهمانند با حذف فرم سنتی سهجعبهای سدان
سقف خمیده که بهصورت یکپارچه در بدنه دوکیشکل ادغام شده
طراحی متمایز عقب با چراغ سراسری برای افزایش شناسایی برند در شب
این مدل در هفت رنگ بدنه ارائه میشود که با تمرکز بر زیباییشناسی مینیمالیستی خودروهای برقی، سبک زندگیهای مختلف از تجاری تا شخصی را هدف قرار میدهد.
کابین: فلسفه «زمان یعنی لوکس بودن»
در فضای داخلی، لکسوس رویکردی مینیمال، آرامشبخش و هوشمندانه را دنبال کرده است. طراحی داخل کابین با چهار ترکیب رنگ، از جمله سبز الهامگرفته از بامبو، بهدنبال القای حس پاکی و تجمل است.
نکات برجسته داخل کابین:
طراحی با مرکز ثقل پایین برای حس فضایی بیشتر
داشبورد راننده با نمایشگرهای کریستال مایع و فناوری پوشش ضد بازتاب
پکیج ویژه "Comfort Front Passenger" برای صندلی جلو
صندلیهای عقب با امکانات کامل در پکیج "Premium Seat" شامل تکیهگاه پا، صندلیهای قابل تنظیم و امکان تا شدن صندلی سرنشین جلو
تریم درهای نوآورانه با لایههایی از بامبو نیمهشفاف
سیستم صوتی Mark Levinson با نورپردازی محیطی و چیدمان بهینه بلندگوها
ابعاد، پلتفرم و فضای کابین
ES جدید بر پایه پلتفرم GA-K بازطراحی شده که ساختار بدنه را ارتقاء داده و راحتی سرنشینان عقب را بهطور محسوسی افزایش داده است:
طول کلی افزایش یافته به میزان ۱۶۵ میلیمتر
فاصله محوری افزایش ۸۰ میلیمتری نسبت به نسل قبل
صندلیهای عقب در نسخه Premium Seat با فضای پای بیشتر و امکانات لوکس همراهاند
پیشرانه و عملکرد: حرکت تمامالکتریکی با دقت بالا
اگرچه جزئیات کامل قوای محرکه هنوز منتشر نشده، لکسوس تأیید کرده که این مدل در دو نسخه ES 350e و ES 500e تمامبرق عرضه خواهد شد. بسته باتری پرظرفیت در کف خودرو تعبیه شده تا مرکز ثقل پایینتر و پایداری بیشتری فراهم کند.
نسخه ES 500e همچنین به سیستم تمامچرخ محرک هوشمند DIRECT4 مجهز است که بسته به سرعت، شتاب و زاویه فرمان، نسبت گشتاور جلو و عقب را بهصورت پویا تنظیم میکند.
شاسی و سیستم تعلیق: دقت در کنار نرمی
لکسوس برای مدل جدید ES مجموعهای از فناوریهای کنترل حرکتی پیشرفته را در نظر گرفته است:
تعلیق جلوی مکفرسون با طراحی بهینهشده تعلیق عقب
سامانه فرمانپذیری چرخهای عقب (DRS) با امکان چرخش تا ۴ درجه در سرعتهای مختلف
سیستم تعلیق تطبیقی AVS با شیر برقی خطی برای واکنش سریع و دقیقتر به شرایط جاده
ایمنی: سطح جدیدی از هوشمندی
لکسوس ES جدید به نسل جدید Lexus Safety System+ مجهز شده است. این سامانه حالا میتواند سناریوهای پیچیدهتری را در کنترل تطبیقی کروز هندل کند و به کمک مانیتورینگ راننده، واکنش خودرو را بسته به شرایط فیزیکی یا تمرکز راننده تطبیق دهد.
برنامه تولید: آیندهای در شانگهای؟
در حالیکه تولید رسمی این مدل فعلاً خارج از چین انجام میشود، کارخانه تماممالکیتی لکسوس در شانگهای قرار است از سال ۲۰۲۷ آغاز به کار کند. هنوز مشخص نیست که سری ES نیز در این مجموعه به تولید خواهد رسید یا خیر.