ضرورت تولید خودرو در ایران بر مدار فناوری روز
در شرایطی که هر روز شاهد ورود خودروهایی با طراحیهای روز و جدید به بازار دنیا هستیم همچنان جریان تولید در ایران بر مدار طراحیهای قدیمی حرکت میکند. پرسشی که همواره مطرح میشود این است که چرا باید خودروهایی با طراحی ۱۵ یا ۲۰ سال قبل همچنان در خطوط تولید خودروسازان به تولید برسد.
به گزارش خودروکار، به طور قطع تا هنگامی که مراکز پژوهشی و همچنین مراکزی برای طراحی و
تولید در صنعت خودرو به صورت فعال وجود نداشته باشد، نمیتوان انتظاری از
صنعت خودرو و ورود محصولات جدید به بازار داشت. تا زمانی که تفکر
مجموعههای صنعتی و تولیدی در جهت تحقیق و توسعه نباشد، این مراکز در
شرکتهای خودروساز فعال نخواهد شد این در حالی است که بخشی از نیروهای
متخصصی که در این سالها در این حوزه تربیت شدهاند به واسطه عملکرد منفی
در این بخش پراکنده شدند.
نبود نظارت درست بر مجموعههای صنعتی در کشور از
دیگر مشکلات صنعت خودرو است چرا که بخشی از شرایط موجود در مجموعههای
صنعتی و تولیدی به دلیل نبود خصوصیسازی در مجموعههای صنعتی بوده و در
چنین شرایطی این مجموعهها آینده خود را در خطر نمیبینند، در حالیکه اگر
به آینده به تردید مینگریستند، بیشک نسبت به فعالسازی مراکز تحقیق و
توسعه اقدام جدی میکردند.
این شرایط در حالی است که نیروهای متخصص و جوان
زیادی در کشور وجود دارد که در عمل از حضور آنها در این مراکز استفاده
نمیشود. بنابراین با توجه به چنین قابلیتهایی بر لزوم ارتباط موثر صنعت و
دانشگاه تاکید میشود چرا که فعالسازی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو
تنها از طریق ارتباط صنعت و دانشگاه میسر خواهد شد، هرچند دستیابی به این
شرایط نیازمند فرصت و زمان مناسبی است تا در درازمدت فعالیت خوبی در این
زمینه انجام شود اما به طور قطع باید مجموعههای مختلفی در صنعت خودرو و در
کنار یکدیگر فعالیت کنند تا محصول با کیفیتی به بازار عرضه شود.
محمدتقی احمدیان - کارشناس صنعت خودرو
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/