به گزارش خودروکار - آمارهای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نشان میدهد که فروش کلی در فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس نسبت به سال گذشته، کاهش یافت، اما اسپانیا، در میان کشورهای پرفروش قرار گرفته است.
افت فروش خودرو در اروپا
خودروسازان اتحادیه اروپا که برای رقابت با رقبای چینی در تقلا هستند و خود را برای تعرفههای آمریکا آماده میکنند، از کمیسیون اروپا میخواهند جریمههای احتمالی مربوط به اهداف انتشار آلایندههای خودرو که در ژانویه اجرایی شد، را کاهش دهد. برخی از خودروسازان، قیمت مدلهای موتور بنزینی را برای تشویق استفاده از خودروهای برقی افزایش دادهاند، اما صنعت خودرو نگران است که مشتریان، خودروهای کمتری بخرند. در عوض، گروههای حملونقل الکتریکی، مدعی شدند که هرگونه فشار برای دور شدن از اهداف انتشار آلایندهها، سرمایهگذاری در زیرساختهای خودروهای الکتریکی و رقابتپذیری بلوک را مختل میکند.
فروش خودرو در ژانویه در اتحادیه اروپا، انگلیس و منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA)، اندکی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو بود که کمترین میزان فروش از ماه اوت است. ثبت خودرو در شرکتهای خودروسازی فولکسواگن و رنو به ترتیب ۵.۳ و ۵.۴درصد رشد کرد، در حالی که در شرکت استلانتیس، ۱۶درصد کاهش یافت.
فروش خودرو در ژانویه در اتحادیه اروپا، با وجود رشد فروش خودروهای برقی و هیبریدی، ۲.۶درصد کاهش یافت. فروش خودروهای پلاگین هیبریدی، ۸.۵درصد کاهش یافت. خودروهای برقی در این بلوک، ۵۷.۲درصد از فروش خودروهای سواری در ژانویه را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۴۷.۴درصد در مدت مشابه سال قبل، افزایش داشت. در میان بزرگترین بازارهای اتحادیه اروپا، فروش در اسپانیا ۵.۳درصد افزایش یافت، در حالی که در فرانسه، ایتالیا و آلمان، به ترتیب، ۶.۲درصد، ۵.۸درصد و۲.۸درصد کاهش یافت.
فروش در انگلیس، ۲.۵درصد کاهش داشت. طبق گزارش رویترز، خودروسازان اروپایی در حالی که برای کاهش هزینههای بالا در بازارهای داخلی و رقابت با چین مبارزه میکنند، برای مواجهه با تعرفههای وارداتی احتمالی دونالد ترامپ آماده میشوند. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تعرفههای آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و تهدید کرده است که بر واردات از مکزیک و کانادا و همچنین تمام خودروها و نیمه رساناها، تعرفه ۲۵درصدی اعمال خواهد کرد.
ایسنا