کد خبر: ۶۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
نگاهی به فعالیت ۷۳ ساله گروه بهمن پس از خصوصی سازی 

از افزایش ۱۰۰ برابری اشتغالزایی تا رشد ۲۴۲ درصدی تولید گروه بهمن پس از خصوصی سازی 

گروه بهمن 73 سال پیش، فعالیت خود را با به ثبت رساندن شرکت "ایران خلیج کو"  در شانزدهم بهمن ماه 1331 آغاز کرد. این شرکت در 7 سال نخست، در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت داشت و پس از آن با تولید نخستین "وانت سه چرخ مزدا" راه جدیدی را آغاز کرد که خیلی زود  با تولید وانت های 1000 و 1600 به  "کارخانه اتومبیل سازی مزدا" تغییر نام داد و سپس نام "ایران وانت" را برای خود برگزید.

از افزایش ۱۰۰ برابری اشتغالزایی تا رشد ۲۴۲ درصدی تولید گروه بهمن پس از خصوصی سازی به گزارش خودروکار - "ایران وانت" در مسیر رشد و توسعه در سال 1378، به شرکت چند رشته ای در حوزه های "تولید خودرو"، "بازرگانی" و "سرمایه گذاری" ارتقا یافت و با عنوان جدید "گروه بهمن" ، تولید "خودروی سواری مزدا" را در دستور کار خود قرار داد.
این شرکت در سال ۱۳۷۱ در بورس تهران ثبت شد و در حال حاضر دارای ظرفیت سالیانه ۷۰ هزار دستگاه انواع خودرو است که پیش بینی شده تا دو سال آینده به ۱۲۰ هزار دستگاه ارتقا یابد.
گروه بهمن به عنوان یکی از هلدینگ های برتر ایران، با محوریت کسب و کار خودرو ( خودروهای سواری، کار و تجاری) مطرح است که از محصولات آن می توان به خودروهای سبک، نیمه سنگین، سنگین و مسافری شامل انواع سواری، شاسی بلند، وانت تک کابین ودو کابیت، کامیونت، کامیدن، کشنده و مینی بوس اشاره کرد.
گروه بهمن طی سال های اخیر و پس از پیوستن به بخش خصوصی با ایجاد زنجیره ارزش از تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش با استفاده از قابلیت های ایجاد شده، توسعه محصولات جدید را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به استراتژی توسعه محصولات و خدمات در دو سال اخیر در جهت افزایش ظرفیت های اسمی به ۱۲۰ هزار دستگاه در سال و توسعه فضای فیزیکی به ۴.۸ میلیون متر مربع اقدام شده است.
سال ۱۳۹۵ نیز گروه بهمن به بخش خصوصی واگذار شد. از دستاوردهای گروه بهمن پس از خصوصی سازی می توان به ایجاد برندینگ معتبر در بازار خودروسازی ایران با تمرکز بر استراتژی تمایز اشاره کرد
افزایش شاخص های توسعه محور، گسترش فضای فیزیکی، توسعه و تنوع بخشیدن به سبد محصولات و افزایش ظرفیت تولیدی نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت پس از خصوصی سازی است. 
نگاهی بر عملکرد گروه بهمن پس از خصوصی سازی از مدیریت موفق تحریم ها و افزایش تولید در این شرکت حکایت دارد. ضمن آن که با توجه به استراتژی توسعه محصولات و خدمات در سال های اخیر علی رغم‌ شرایط تحریمی شدیدی که بر کشور حاکم است، ظرفیت های عمرانی شرکت از ۳۰ هزار به ۷۰ هزار (همگن) دستگاه خودرو در سال رسیده و حتی به نسبت زمان قبل از تحریم تولید ۲۴۲ درصد افزایش داشته که با توجه به ارتقای تجهیزات لازم مانند افزایش اتوماسیون خط رنگ و برنامه های افزایش تولید پیش بینی می شود طی دو سال آینده به ظرفیت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برسد.
موفقیت گروه بهمن در مدیریت تحریم ها مثال زدنی است  به طوری که این شرکت نوانست با وجود تحریم صنعت خودرو از اردیبهشت ۹۷، یکی از شرکت های خصوصی باشد که کمترین کاهش تولید را در چند سال گذشته داشته است. در همین راستا افزایش ۵۳ درصدی تولید در نخستین سال انتقال مالکیت به بخش خصوصی و موفقیت در مدیریت تحریم ها از سال ۹۹ را باید از دیگر دستاوردهای خصوصی سازی در این شرکت دانست.
در آغاز خصوصی سازی گروه بهمن در شرایطی که تنوع محصولات بسیار پایین و موج تحریم ها باعث خروج شرکای تجاری بین المللی شده بود گروه بهمن با استراتژی افزایش تنوع محصولات و دارا بودن کیفیت مطلوب به همراه قیمت‌ مناسب توانست سهم تولید محصولات خود را به خوبی افزایش دهد به طوری که از سهم ۰.۰۲ درصد در حال حاضر به سهم دو درصدی تولید خودروی سواری در ایران رسیده است.
سرمایه گذاری، توسعه و اشتغال و مدیریت دارایی ها و قیمت تمام شده در کنار روند رو به رشد بهره وری، درآمد و سودآوری از دیگر دستاوردهای این شرکت پس از خصوصی سازی است.
مساحت کل فضای فیزیکی گروه بهمن از ۱.۳ میلیون متر مربع به ۴.۸ میلیون متر مربع افزایش یافته که با سرمایه گذاری جدید می توان فضای مناسبی را برای تولید بیشتر تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فراهم کرد و بحث افزایش سطح فیزیکی و لجستیکی به طور نمونه شرکت های بهمن موتور ۶۰۰ درصد، بهمن موتور ۲۳۰۰ درصد و صنایع ایران ۷۰ درصد افزایش را تجربه کردند.
اشتغالزایی و کارآفرینی نیز از دیگر عملکردهای مثبت گروه بهمن پس از خصوصی سازی است به طوری که افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نیروی انسانی را در جهت افزایش اشتغال ناشی از سرمایه گذاری ها در این شرکت شاهد بوده ایم.


پس از خصوصی سازی و در راستای توسعه فعالیت های خودروسازی، حدود ۴ هزار نفر به این شرکت اضافه شده است به طوری که هم اکنون آمار نیروی انسانی گروه بهمن به حدود ۷۴۰۰ نفر رسیده است.
گروه بهمن در دوسال گذشته با وجود مسائل تحریمی، جذب نیروی انسانی را به عنوان سیاست راهبردی خود حفظ و ارتقا داده است.گروه بهمن همواره در تلاش برای توسعه، ایجاد اشتغال و حفظ نیروی انسانی خود است و در شرایط سخت تحریم توانست رتبه ۲۱ اشتغالزایی را در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران کسب کند.
خصوصی سازی این شرکت در کنار افزایش میزان و ظرفیت تولید دستاوردهای دیگری نیز به همراه داشت که می توان به بروزآوری تجهیزات خطوط تولید جهت تولید محصول با کیفیت اشاره کرد. این اقدام باعث شد که در سال ۱۳۹۵ بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، مزدا ۳ با کسب کمترین نمره منفی و با کسب ۴ ستاره، کیفی ترین خودروی تولیدی در رده خودروهای بالای ۴۰۰ میلیون تومان شناخته شود. 
عرضه محصولات جدید و به روز بازار نیز از دیگر دستاوردهای گروه بهمن پس از خصوصی سازی است این در حالیست که پیش از خصوصی سازی این شرکت تنها نسبت به تولید سه خودروی مزدا ۳، FAW B50 و نیز مزدا ۳ اقدام می کرد اما پس از خصوصی سازی محصولاتی همچون هاوال H2، هاوال H9، ریسپکت، FAW B30، دیگنیتی و فیدلیتی به سبد محصولات این شرکت اضافه شد و در حال حاضر نیز در کنار این محصولات، محصولات وارداتی شرکت همچون کوراندو، هونگچی، BYD، فیدلیتی پرستیژ ،فیدلیتی XB1، هاوال H6 ، فولکس واگن ID4، ام جی 1 و ... در بازار موجود بوده و یل در حال مذاکره برای ورود به ایران هستند.
در کنار محصولات سواری نیز نباید بی تفاوت از کنار محصولات و پروژه های تجاری-مسافری گروه بهمن نیز گذشت. پس از خصوصی سازی تنها ون نارون و مینی بوس سحر در این شرکت به تولید می رسید اما پس از خصوصی مینی بوس پگاسوس و ون مکسوس در کنار اتوبوس ۱۲ متری شهری و اتوبوس ۱۸ متری شهری توانست سبد کاملی از محصولات تجاری و مسافری را تشکیل دهد. در حال حاضر نیز محصولاتی همچون اتوبوس کوچ ۱۲ متری برون شهری، اتوبوس ۹ متری دیزلی برون شهری ، اتوبوس ۱۲ متری درون شهری برقی و مینی بوس پگاسوس در این شرکت به تولید رسیده و یا در دست برنامه ریزی است. 
در زمینه محصولات و پروژه های تجاری-باری گروه بهمن نیز اتفاقات چشمگیری رخ داده است به طوری که پیش از خصوصی سازی تنها ۶ محصول کشنده ، کمپرسی و وانت در این شرکت به تولید می رسید که پس از واگذاری این شرکت این میزان به ۱۳ مدل رسید ضمن آن که همچنان محصولات وارداتی و تولیدی جدیدی نیز در دست تولید است.‌
در محصولات ون و وانت این شرکت نیز شاهد تغییر و تحولاتی پس از واگذاری بودیم به طوری که در حال حاضر کاپرا جدید، ون اینرودز، کارا دو کابین و تک کابین، پیکاپ G9، ون مسافری ۱۶ نفره و نیو فیس کاپرا در حال تولید و برنامه ریزی است.
دستیابی به جایگاه برتر در کیفیت محصولات و رضایت مشتریان از خدمات فروش و پس از فروش را باید از دیگر دستاوردهای خصوصی سازی در گروه بهمن دانست.ارایه خدمات ویژه در کوتاه ترین زمان در حضور مشتریان و گسترش حوزه های فروش و خدمات پس از فروش برای ارتقای سطح خدمات مشتریان از دیگر اقدامات این شرکت در این زمینه است به طوری که در حال حاضر ۷۷ هزار متر مربع به بخش های فروش و خدمات پس از فروش برای مشتریان اضافه شده است. 
این شرکت با ایحاد واحد مرکز رضایتمتدی مشتریان برای نخستین بار در کشور نگاهی تازه در حرکت به سمت رضایت از خشنودی مشتریان ایجاد کرده و  با ارایه سرویس های متفاوت خدمات به مشتریان و ایجاد پلتفرم های دیجیتال مشتریان اولویت نخست خود را به مشتریان خود داده است.
با توجه به این اقدامات شایسته ، گروه بهمن جایگاه ویژه ای در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران پیدا کرده است.
سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.
گروه بهمن در آخرین دوره از ارزیابی شرکت ها موفق به کسب رتبه 33 از فروش 559,637.1 میلیارد ریال در بین 100 شرکت برتر شد فروش سال 1401 این شرکت 341,378.1 میلیارد ریال بوده که شاهد رشد فروش بوده است.
شرکت بهمن موتور نیز رتبه 65 را در بین 100 شرکت برتر بدست آورد. فروش این شرکت در سال 1402 ، 323,996.1  میلیارد ریال بوده که رشد فروش نسبت به سال 1401 را تجربه کرده است. ( فروش 1401 ، 194,931.9  میلیارد ریال بوده است)


در کنار این موفقیت، گروه بهمن مطابق با شیوه نامه رتبه بندی شرکت ها و بر اساس ارزیابی های کمی و کیفی صورت گرفته موفق به کسب رتبه A اعتباری در سال ۱۴۰۰ شد.
در حال حاضر و پس از خصوصی سازی گروه بهمن تبدیل به خانواده بزرگی شده که زیرمجموعه هایی همچون بهمن موتور، بهمن دیزل ایران دوچرخ، سیباموتور،شزکت صنایع ریخته گری ایران، شرکت سرمایه گذاری بهمن، شاسی سازی ایران، شرکت صنایع ایران، تیوان، بهمن لیزینگ و ستاره نیک آریا را در خود جای داده و با اشتغالزایی حدود ۸ هزار نفری سهم پررنگی در چرخه اقتصاد ملی ایفا می کند.

برچسب ها: بهمن
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار