به گزارش خبرنگار خودروکار - پس از تجربه موفق و البته محدود عرضه خودرو در بورس که در نهایت با مخالفت شورای رقابت نیمه کاره رها شد، خودروسازان طعم کشف قیمت واقعی را چشیدند تا جایی که گفته می شد با همان عرضه محدود امیدها برای خروج از زیاندهی بالا گرفته است اما با غیرقانونی خواندن این رویه بساط عرضه خودرو در بورس کالا جمع شد.
به طور قطع بورس کالا بازاری شفاف است که در آن رفتار خریدار و فروشنده به روشنی قابل ارزیابی است و این مزیت راه هرگونه تقلب، رانت و واسطه گری را خواهد بست و از سوی دیگر باعث می شود تا مصرف کننده واقعی قادر به خرید محصول مورد نظر خود باشد.
از دیگر مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا الزام خودروساز در تحویل به موقع محصول است به طوری که در این روش از فروش، تاخیر معنایی ندارد که دلیل آن بالا بودن سود تاخیر نسبت به عرضه عمومی است بنابراین خودروساز موظف به تحویل در موعد مقرر است.
از دیگر مزیت های قایل اشاره عرضه خودرو در بورس امکان ثبت سفارش در هر مکانی است. خرید در بورس کالا به دلیل استفاده از بسترهای مجازی این امکان را می دهد که متقاضی خودرو در هر مکانی سفارش و قیمت خود را ثبت کند بنابراین نیازی به حضور فیزیکی در محلی خاص نیست.
پایین بودن قیمت خرید محصول در بورس کالا نسبت به بازار را باید از دیگر مزیت های این روش از فروش دانست این در حالیست که شفافیت تعداد عرضه و در مجموع نوع خرید در بورس کالا را نیز نباید نادیده گرفت.
در کنار این مزایا جبران کمبود نقدینگی خودروساز با تکیه بر کشف قیمت واقعی و حذف رانت و واسطه گری از مواردی است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.کاهش تقاضای کاذب و تسهیل دسترسی مصرف کنندگان واقعی به خودرو به عنوان دیگر مزیت های عرضه خودرو در بورس از مواردی است که کارشناسان را به این مدل از فروش خودرو ترغیب کرده است.
آن چه مسلم است، عرضه خودرو در بورس کالا، با وجود چالشها و نقدهایی که به همراه دارد، در مجموع می تواند به عنوان روشی موقت تا زمان آزادسازی کامل قیمتها، به بهبود شرایط بازار خودرو و رفع برخی از مشکلات فعلی کمک کند. از بین بردن رانت و واسطهگری، ایجاد شفافیت در قیمتگذاری و کاهش زیاندهی خودروسازان از جمله مزایای این روش است که به نفع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان واقعی خواهد بود.
هرچند فرآیند خرید از بورس دارای پیچیدگی هایی است که دسترسی را برای عموم افراد سخت میکند و برای خرید از آن باید آموزشهای لازم را گذراند اما با این حال دستاوردهای آن را نمی توان نادیده گرفت. هرچند گفته می شود در صورت عرضه گسترده و متناسب با تقاضا، عرضه خودرو در بورس کالا ضرورتی نداشته و در هیچ کجای دنیا نیز این سبک از عرضه خودرو مرسوم نیست اما برای دستیابی به نتایج بهتر در بازار مریض و تورمی ایران به اجبار لازم است راهکارهای جدیدی مورد امتحان قرار گیرد تا شاید اندازه ای از عمق این خرابی کاسته شود.