به گزارش خبرنگار خودروکار - سامان فیروزی در نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تامین کرمان موتور که امروز در مرکز بین الملی همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در همین بازه زمانی با ائتلاف جدید با همکاران زنجیره تامین، میزان تولید در سال ۱۴۰۷ به ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به سابقه این شرکت طی ۳۰ سال گذشته، گفت: از سال ۱۳۷۱ کرمان موتور به عنوان یک شرکت مونتاژ کار شناخته شده، اما به دلیل مسائل مطرح شده نسبت به مونتاژکاری دید مثبتی در جامعه وجود ندارد و به دلیل تجربیاتی که طی چند سال گذشته در عملیات مونتاژ داشتیم و این مسئله با تغییر و تحولات سیاسی تهدید می شد این سیاست کنار گذاشته و به سمت طراحی و ساخت گام برداشتیم.
فیروزی با تاکید بر اینکه در نظر دارم با سازندگان عهدی ببندم و تا سال ۱۴۰۷ ثابت کنیم که خودروسازی با انتظارات افکار عمومی قابل جمع است، تصریح کرد:
امروز درخواست می کنم که اگر برنامه های ارائه شده مقبول بود با هم این عهد را ببندیم که افکار جمعی را نسبت به صنعت خودروسازی ایران تغییر دهیم،
ما این عهد را در شرایطی می بندیم که تحریم داریم و منازعات منطقه ای در حال افزایش است.
فیروزی با اشاره به اینکه تولید در سال ۱۴۰۲ به ۷۲ هزار دستگاه رسید، تصریح کرد: برنامه سال جدید تولید ۱۲۰ هزار دستگاه بود که به ۹۰ هزار دستگاه رسید این در حالیست در کرمان موتور ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارو و برای دستیابی به این میزان تیراژ نیاز به سرمایه گذاری جدید نیست.
وی با بیان اینکه کرمان موتور در ۱۴۰۷، ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد، ادامه داد: در سال ۱۴۰۷، ۱۲ مدل جدید تولید خواهیم کرد که ۷۰ درصد زنجیره تامین آن داخلی خواهد بود.
فیروزی با اشاره به هدفگذاری سهم ۸۰ درصدی محصولات بومی از تولیدات ۱۴۰۷، اضافه کرد:سهم خودروهای هیبرید به ۳۰ درصد و خودروهای برقی به ۱۰ درصد خواهد رسید. ضمن آن که طی چهارسال آینده
۳۰۰ میلیون دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری خواهد شد.
فیروزی با بیان این که به زنجیره تامین تاب آور احتیاج داریم وباید تعریف جدیدی از نحوه تعامل اقتصادی با هم داشته باشیم، افزود: استراتژی اصلی ما برقی سازی است و باید به ائتلاف سراسری با تامین کنندگان دست یابیم، چرا که به چابکی،تاب آوری، بهره وری و خلق دانش نیاز داریم.
فیروزی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بهینه، قیمت رقابتی و کاهش زمان عرضه محصول به بازار، خاطرنشان کرد:دوران جدا بودن قطعه ساز از خودروساز گذشته و دنبال این هستیم که با حداقل اتلاف ، محصول جدید عرضه کنیم. البته بحث من خودروی ارزان نیست چرا که تولید خودرو با قیمت رقابتی هدف ماست.
مدیرعامل کرمان موتور با تاکید بر کاهش سهم خودروهای سی کی دی و افزایش سهم تولیدات داخلی، اظهار کرد: سهم ما در برنامه هفتم توسعه در تولید ناخالص داخلی به ۱٫۳۲ درصد و میزان اشتغال کرمان موتور نیز از ۱۱ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.
فیروزی با بیان اینکه بدون سرمایه گذاری و منابع مالی نمیتوانیم به این اهداف برسیم، گفت: دانشگاه کرمان موتور را طی ماه های آتی در استان البرز تاسیس خواهیم کرد.
وی از نصب و راه اندازی اولین خط موتور تی جی دی آی خبر داد و گفت: خط تولید گیربکس سی وی تی در حال بهره برداری است و برای سایر شرکتها نیز گیربکس سی وی تی تولید میکنیم.
مدیرعامل کرمان موتور همچنین در پایان گفت: ساخت خط تولید گیربکس های دی سی تی تا ماه های آینده به پایان می رسد و وارد کشور می شود.
قیمت تمام شده برخی قطعات داخلی بالاتر از چینیها
علی بهرامی، مدیرعامل کادک ( شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو) در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه باید ادبیات کیفیت در شرکت ها حاکم کنیم، گفت: در مقایسه با چین قطعات را ۴۰ تا ۴۵ درصد گران تر از تامین کنندگان داخلی خریداری می کنیم بنابراین مهم است که در برخی شرکت ها ادبیات قیمت تمام شده و رقابتی کردن قیمت پیاده شود.
وی اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر در سطح کشور در حتل تامین دوهزار شماره فنی است و اولویت آن تامین از یک منبع است اما گاهی به واسطه بحث ظرفیت و محدودیت ها ممکن است دنبال منابع دیگر برویم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر تفاهم ها به صورت مذاکرهای بوده و منافع زنجیره تامین داخلی را به اشتراک گذاشتیم، گفت: اصلی ما اینست که دز صورت شناسایی اشکالی از تکرار آن جلوگیری کنیم، سعی ما این است که در بحث کیفیت بهبود مستمر داشته باشیم.
مدیرعامل کادک با تاکید بر اهمیت سلامت تجاری فی مابین، تصریح کرد:در حال حاضر ۲۰ همت قرارداد با قطعه سازان داریم، اما هیچ قرارداد حقوقی نداریم، هیچ موضوع قضایی نداشتیم و همه موارد با مذاکره پیش رفته است.
بهرامی با بیان اینکه در شرایط فعلی بزرگ شدن زنجیره تامین و کادک درست و به صلاح نیست، خاطرنشان کرد: سال آینده برای تدوین اساسنامه Tiering ( تامین کنندگان) برنامه داریم.
وی با بیان اینکه در بحث تامین ضعف تکنولوژی داریم و برخی شرکت ها طی سال های گذشته هیچ تغییری نکردند، گفت:اگر می خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم نیاز داریم که با دانش روز پیش برویم، لازم به ذکر است که کمبود ظرفیت در برخی حوزه ها مشاهده شده که به روشهای تولید بر می گشت و اگر می خواهیم به تیراژ واقعی مورد نیاز خودروساز برسیم بحث ظرفیت بسیار مهم است.
مدیرعامل کادک تاکید کرد: در مقایسه با چین قطعات را ۴۰ تا ۴۵ درصد گران تر از تامین کنندگان داخلی می خریم بنابراین بسیار مهم است که در برخی شرکت ها ادبیات قیمت تمام شده و رقابتی کردن قیمت پیاده شود.
وی افزود: بحث رقابت و شرایط مملکت را متوجه هستم اما خودروساز باید خودرویی عرضه کند که قابل رقابت باشد.
بهرامی با اشاره به اینکه بحث بی انگیزگی زیاد است، ادامه داد: چالش نسل دوم هم موضوع بزرگی است، گاها دیدم پدر خوب است پسر خوب نیست و یا برعکس.
مدیرعامل کادک گفت: ما موظف به تغییر هستیم و اتفاقاتی دارد در دنیا میفتد که اگر به سمت تعییر نرویم باید با هزینه های بیشتر این تغییر را بپذیریم.
وی با اشاره به هقت شاخص مهم ترند در زنجیره تامین، اظهار کرد:اثر موثر هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل، نقش دادهها و شفافیت، مزیت رقابتی، مهارتهای دیجیتال، مدیریت ریسک و توجه به تغییر استانداردهای محیط زیست و توسعه متابع انسانی از مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
بهرامی با بیان اینکه حال مردم ما با خودروی ایرانی خوب نیست و ما وظیفه داریم این حال را خوب کنیم، تاکید کرد:
انتظار من از همه زنجیره تامین و اعضای کادک این است که تلاش کنیم حال جامعه را خوب کنیم.