به گزارش خودروکار - در مراسمی که شب گذشته به همت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در محل هتل المپیک برگزار شد، پس از تقدیر از پیشکسوتان عرصه خدمات پس از فروش در صنعت خودرو، رتبه های برتر خدمات پس از فروش در صنعت خودرو معرفی و از شرکت ها و نمایندگی های برتر در حوزه خدمات پس از فروش در سراسر کشور با ارائه لوح تقدیر، قدردانی شد.
براساس آخرین ارزیابی شرکت ISQI، شرکت های ایساکو و سایپایدک بر اساس شاخص های رضایت مشتریان، بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان برترین شرکت حوزه خدمات پس از فروش خودرو در کشور تثبیت و در رتبه نخست شرکت های برتر خدمات پس از فروش صنعت خودرو قرار گرفتند.
همچنین شرکتهای خدمات پس از فروش مدیرانخودرو، بهمنموتور، شرکت خدمات و تجارت بمخودرو، شرکت جهان نوین آریا، شرکت ماهان صنعت پارس(ایرتویا) در حوزه سواری و در بخش خودروهای تجاری شرکت ماموت خودرو، سیباموتور، بهمندیزل، تیتان دیزل، مایان دیزل، عقاب افشان، گواه، شایان یدک و ... در رتبه دوم خدمات پس از فروش در صنعت خودرو قرار گرفتند.
بار مشکلات صنعت خودرو بر دوش شرکت های خدمات پس از فروش
در ابتدای این مراسم، سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفت: در این سال ها بار مشکلات صنعت خودرو بر دوش شرکت های خدمات پس از فروش بوده و به نوعی کیفیت پایین و طراحی نامناسب خودروها با خدمات پس از فروش مناسب شرکت ها جبران شده است.
وی در ادامه بخشی از مشکلات حوزه خدمات پس از فروش را ناشی از کیفیت پایین قطعات یدکی دانست و افزود: در یک بازه زمانی مقرر شد که حداقل ۳ درصد از درآمد فروش خودروسازان به حوزه خدمات اختصاص یابد که تا به امروز این جریان محقق و خودروسازان تامین مالی خود را از خدمات پس از فروش انجام می دهند به طوری که هم اکنون با این شرایط بسیاری از شرکت های حوزه خدمات پس از فروش در جایگاه خوبی قرار گرفته اند.
تاجیک در ادامه به ارائه آماری از نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش و عرضه کننده خودرو اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ شرکت نمایندگی مجاز و ۷۰ شرکت عرضه کننده خودرو در کشور وجود دارد که سالانه ۱۲ هزار پذیرش خدمات پس از فروش دارند به طوری که اشتغال این بخش بیش از ۱۰۰هزار نفر و معادل بیش از دو برابر صنعت خودرو است.
رعایت ۸۵ درصد استانداردها در نمایندگی های خدمات پس از فروش
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه با اشاره به این که بیش از ۷۰ درصد قوانین خدمات پس از فروش در شرکت های ارائه کننده خدمات حال اجرا است، تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون ۸۵ درصد استانداردها در نمایندگی های خدمات پس از فروش رعایت می شود به طوری که امروز به ۷۹ درصد شاخص رضایت مشتری از حوزه خدمات پس از فروش خودروها دست یافته ایم.
به گفته تاجیک، در ۲۵ سال گذشته تلاش های زیادی در حوزه خدمات پس از فروش صورت گرفته تا به زیرساخت های فعلی دست پیدا کنیم به طوری که در این سه دهه تغییرات زیادی در ارائه خدمات مناسب و شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به این که امروز خدمات پس از فروش رقابتی ترین بخش صنعت خودرو است، افزود: در صورت مشارکت با شرکت های خارجی حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو آماده ترین بخش در این صنعت خواهد بود.
مدیرعامل ISQI تاکید کرد: چنان چه امروز فرصت مذکرات با شرکت های خارجی وجود داشت مزیت رقابتی ما خدمات پس از فروش دو شرکت خودروساز در کشور بود.
تاجیک همچنین با بیان اینکه خدمات پس از فروش جریانی مردمی و خصوصی است، ادامه داد: البته حاصل کار و تلاش در خدمات پس از فروش، گروهی است و خوشبختانه در این زمینه ریل گذاری خوبی توسط وزارت صمت انجام شده است به طوری که امروز این فرایند با نیاز مشتریان به روز و با اصلاح و رفع باگ ها تبدیل به یک دستاورد بزرگ شده است.
وی با این حال تاکید کرد: هر چند نیاز مشتری در حوزه خدمات در حال تغییر است چنان چه امروز ارایه خدمات ۲۴ ساعته، جزو نیازهای پایه است و لازم است هر دوسال این نیازها بازنگری شود در غیر این صورت عقب گرد در این حوزه خواهد شد.
در ادامه این مراسم همچنین مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت و دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش در صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداختند.