به گزارش خودروکار - در بسیاری از شهرهای دنیا، تاکسی وسیله لوکس برای جابهجایی شهروندان بهشمار میآید که عمدتاً از کرایه بالایی برخوردار هستند و استفاده روزمره از آنها مقرون به صرفه برای مردم عادی نیست اما در کلانشهر تهران، تاکسی کارکرد متفاوتی دارد و همپای مترو و اتوبوس نقش مؤثری در سفرهای درونشهری مردم دارد چرا که حدود 5.3 میلیون سفر در روز توسط تاکسیهای پایتخت انجام میشود و سهم 18درصدی در جابهجایی مسافران دارند،
بر این اساس عدم خدماترسانی حتی بخشی از حدود 80 هزار تاکسی موجود در تهران به شهروندان میتواند چالشهایی برای مسافران ایجاد کند بنابراین شناسایی تاکسیهای فعال از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سازمان تاکسیرانی شهر تهران از شهریور سال 1402 طرح جدیدی با نام «لاگ هوشمند» بهمنظور شناسایی ناوگان فعال برای افزایش سطح خدمات به شهروندان آغاز کرد و مقرر شد در فاز نخست این طرح، تاکسیهای گردشی و تلفنی طی یک ماه حداقل 20 پرداخت کرایه بهصورت هوشمند (QRکد) داشته باشند،
البته در اجرای این طرح از یک اهرم تشویقی هم استفاده و مقرر شد به تاکسیرانهایی که بیشترین تراکنش پرداخت در قالب لاگ هوشمند را ثبت کنند، لاستیک هدیه داده شود.
در ادامه این روند، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از شناسایی تاکسیرانهای غیرفعال در تهران خبر داد و گفت: در چند ماه گذشته بیش از 12000 دستگاه تاکسی غیرفعال در پایتخت شناسایی شدند که بیش از 6000 تاکسی را به عرصه خدمت به شهروندان بازگرداندیم.
اکنون این پرسش مطرح است؛ برای تاکسیرانهای غیرفعال چه اتفاقی میافتد؟
با توجه به مصوبه شورای ترافیک و تفویض اختیار به سازمان تاکسیرانی در خصوص صلاحیت تاکسیرانها برای دریافت طرح ترافیک و سهمیه سوخت، در صورتی که هر تاکسیران دوبار اخطار پیامکی دریافت کند، مجوز طرح ترافیک و سپس سهمیه کارت سوختش حذف خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نیز پیشتر درباره فعالیت تاکسیهای غیرفعال در پایتخت گفته بود که سهمیه سوخت تاکسیهایی که راننده آنها پیام کوتاه سوم از سوی این سازمان را دریافت کنند اما همچنان غیرفعال باشند، قطع میشود.
احمد قیومی؛ فرماندار تهران نیز با بیان اینکه تاکسیهایی که در سطح شهر تهران تردد میکنند موظف به ارائه خدمت به پایتختنشینان هستند، اظهار کرد: در صورتی که تاکسیها غیرفعال باشند و به شهروندان خدماترسانی نکنند، شناسایی میشوند تا امتیازات آنها گرفته شود؛ در این راستا لیستی از این تاکسیها در تهران آماده شده است و به آنها علاوه بر ارسال پیام کوتاه از طریق تماس تلفنی اعلام شده است نسبت به خدماترسانی در سطح شهر اقدام کنند.
وی افزود: اگر این دسته از تاکسیرانها قصد ورود به چرخه سرویسدهی به شهروندان ندارند باید وضعیت خود را تعیین تکلیف کنند زیرا از این افراد در چنین شرایطی مزایایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، سلب خواهد شد.
از نتایج اقدامات انجامشده بهنظر میرسد شهرداری تهران در اجرای طرح شناسایی تاکسیهای غیرفعال و بازگرداندن آنها به عرصه خدمت مصمم است و بهطور قطع تداوم و جدیت این روند نقش مؤثری در ادامه فعالیت تاکسیرانها دارد بنابراین امیدواریم سایر تاکسیهای غیرفعال نیز به جمع خدمترسانهای پایتخت افزوده شوند.
تسنیم