به گزارش خودروکار - بر اساس گزارش فایننشالتایمز، امروز تمرکز تولیدکنندگان بزرگ خودرو در اروپا که به دلیل کاهش تقاضا تحت فشار هستند، بر بازیابی سهم ازدسترفته خود از بازار به کمک معرفی خودروهای جدید، معطوف شده است.
لوکا دی مئو، مدیرعامل رنو، اوایل ماه جاری هنگام اعلام برنامههای خود برای تقویت بخش تولید خودروهای برقی این شرکت، تاکید کرد: «برای مبارزه اینجا هستیم. امروز با چالشهای مختلفی مواجه هستیم، که فائق آمدن بر آنها اصلا کار آسانی نیست. بااینحال، پتانسیلهای بسیاری در این مسیر برای ما وجود دارد.»
رنو تنها خودروساز بزرگ اروپایی است که اخیرا هشداری برای کاهش سودآوری منتشر نکرده است. شرکتهایی مانند فولکسواگن، استلانتیس، بامو و مرسدسبنز، همگی پیشبینیهای درآمدی خود را به دلیل مشکلات در چندین جبهه، از رقابت شدید گرفته تا تقاضای ضعیف در بازار اروپا و افزایش موجودی فروشنرفته در ایالات متحده، کاهش دادهاند. با اجراییشدن قوانین جدید اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، فشار بر صنعت خودروسازی در سال آینده افزایش خواهد یافت. اهداف تعیینشده خودروسازان را ملزم میکند انتشار کربن محصولات خود را با افزایش نسبت خودروهای برقی و هیبریدی کاهش دهند، در غیر این صورت با جریمههای سنگین مواجه خواهند شد.
به گفته مدیران این شرکتها، دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانهای به دلیل افت رشد فروش خودروهای برقی دشوارتر شده است. برخی خودروسازان خواستار تعدیل یا به تعویق افتادن اجرای اهداف مذکور شدهاند تا از پرداخت جریمههایی که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ در مجموع به ۵۱ میلیارد یورو برسد، اجتناب کنند.
مدیرعامل شرکت استلانتیس، روز جمعه در جلسه کارگروه پارلمانی ایتالیا هشدار داد که روند گذار به خودروهای برقی هزینههای قابلتوجهی را به خودروسازان تحمیل میکند. به گفته او «در سیستمی که توان جذب افزایش بیشتر قیمت محصولات را ندارد، به این دلیل که مصرفکنندگان تمایلی به پرداخت پول بیشتر ندارند، قرار است ۴۰درصد هزینه بیشتر تحمیل شود.»
هنینگ کازمن، تحلیلگر موسسه مالی بارکلیز، تخمین میزند که خودروسازان بینالمللی امسال بیش از ۱۰۰ مدل و سال آینده حدود ۷۰ مدل خودروی برقی را در اروپا عرضه کنند، اما الزام به ارائه قیمتهای ارزانتر به منظور تسهیل فروش میتواند شرایط دشواری را برای این صنعت رقم بزند.
وی تاکید میکند که «اگر شما یک مصرفکننده باشید، احساس میکنید امروز خرید یک خودرو برقی اقدامی اشتباه است، زیرا میدانید که میتوانید بهزودی یک خودروی بهتر را که قادر باشد مسافت طولانیتری را بپیماید و مجهز به فناوریهای جدیدتری باشد و از همه مهمتر قیمت کمتری داشته باشد خریداری کنید. این موضوع منجر به ایجاد یک مارپیچ نزولی (در فروش خودروی برقی) خواهد شد.»
نکته مهم این است که حتی پیش از در نظر گرفتن هرگونه تخفیف برای سال جدید، فروش خودروهای برقی حتی همین حالا نیز برای شرکتهای خودروساز سودآوری کمتری دارد؛ به طوری که حاشیه سود ناخالص این محصولات حدود ۱۵واحد درصد کمتر از مدلهای احتراقی است.
در نمایشگاه خودرو که در پاریس در جریان است، برخی مدلهای ارزانتر ازجمله خودروی ۲۰هزار یورویی شرکت لیپ موتور (شریک چینی استلانتیس)، به نمایش گذاشته شده است. شرکت رنو نیز در حال پذیرش سفارش برای مدل R۵ برقی خود با قیمت حدود ۲۵هزار یورو است.
رقابت بیامان
در همین حال به گزارش رویترز، نمایشگاه خودرو پاریس به عرصه رقابت تنگاتنگ میان خودروسازان چینی و اروپایی تبدیل شده است. در شرایطی که اتحادیه اروپا خود را برای اعمال تعرفههای سنگین وارداتی بر خودروهای برقی ساخت چین آماده میکند و این صنعت با تقاضای ضعیف دستوپنجه نرم میکند، خودروسازان چینی و اروپایی از روز دوشنبه در پایتخت فرانسه به مصاف هم رفتهاند.
رویداد امسال در شرایطی خطیر برگزار میشود. خودروسازان اروپایی که با چالشهای بزرگی دست به گریبان هستند، باید ثابت کنند که هنوز در این بازی حرفی برای گفتن دارند، در حالی که رقبای چینی نیز مصمم هستند که حضور خود را در یک بازار رقابتی تثبیت کنند.
بااینحال، نقاط مشترکی بین دو طرف وجود دارد و مدیران هر دو منطقه در مورد خطرات افزایش تعرفههای اتحادیه اروپا هشدار میدهند. استلا لی، معاون اجرایی غول تولیدکننده خودروهای برقی چینی «BYD»، به رویترز میگوید: «چه کسی صورتحساب را پرداخت میکند؟ مصرفکنندگان؛ بنابراین این موضوع مردم را بسیار نگران میکند. این امر باعث میشود افراد فقیرتر نتوانند خرید کنند.»
در همین حال، مدیرعامل استلانتیس، هشدار میدهد که این تعرفهها موجب میشود خودروسازان چینی دست به احداث کارخانه در اروپا بزنند و به ظرفیت مازاد در منطقه بیفزایند و برخی از تولیدکنندگان محلی را به سمت تعطیلی کارخانهها سوق دهند. در رویداد امسال، ۹ برند چینی از جمله BYD و لیپ موتور از جدیدترین مدلهای خود رونمایی میکنند. چینیها سال گذشته تقریبا نیمی از برندهای حاضر در نمایشگاه را تشکیل میدادند، اما امسال آنها تنها حدود یکپنجم برندها را به دلیل نمایش بسیار قویتر صنعت خودروی اروپا به خود اختصاص دادهاند، امری که عزم اروپاییها برای دفاع از سهم خود در بازار را نشان میدهد.
اوایل ماه جاری، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از وضع تعرفه واردات بر خودروهای برقی ساخت چین تا سقف ۴۵درصد حمایت کردند تا با آنچه بروکسل یارانههای ناعادلانه پکن به تولیدکنندگان چینی میخواند، مقابله کنند. پکن وجود رقابت ناعادلانه را رد کرده و تهدید به اقدامات متقابل کرده است.
خودروسازان چینی از این اقدام اتحادیه اروپا انتقاد کردهاند، با این وجود برنامههای توسعه خود در اروپا را با قدرت ادامه میدهند و تاکنون هیچیک از آنها قیمتهای خود را برای جبران این تعرفهها افزایش نداده است. نماینده شرکت چینی گاک به رویترز گفت که این نمایشگاه فرصت نمایش جاهطلبیهای این شرکت در اروپاست. شرکت لیپ موتور نیز روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد تا پایان سال آینده ۵۰۰نقطه فروش در اروپا راهاندازی کند.
شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی تاکنون قیمت محصولات خود را اندکی پایینتر از رقبای اروپایی حفظ کردهاند؛ رویهای که موجب حفظ برتری آنها در بازار شده است. محصولات این شرکتها همچنین از استاندارد، کیفیت و تجهیزات بیشتر کاربری برخوردار است.
در رویداد پاریس، شرکتهای چینی دیگر مانند دانگ فنگ و فاو نیز مدلهای جدید خود را به نمایش گذاشتهاند. این شرکتهای تازهوارد به بازار اروپا به دنبال آن هستند که با فروش خودروهای برقی در خارج از کشور تبعات ناشی از تضعیف بازار داخلی و «جنگ قیمتی» را جبران کنند.
به نظر میرسد اروپاییها باید تلاش خود را برای رقابت با قیمتهای کمتر رقبای چینی و توانایی چشمگیر آنها برای توسعه محصولات جدید، افزایش دهند. به گفته یک کارشناس ارشد بازار خودرو، «زنگ خطر بزرگی برای اروپاییها به صدا درآمده است. آنها متوجه شدهاند که باید حرکتی بزرگ انجام دهند و فرصت برای این کار هم محدود است.»