به گزارش خودروکار، طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی برای حفظ کارت سوخت، از دستورکارهای هفته جاری مجلس به شمار میرود.
آغاز عرضه بنزین بدون کارت سوخت در برخی از جایگاههای توزیع این محصول، بار دیگر زمزمههای حذف کارت اشاره شده را بر سر زبانها انداخته است.
مصطفی آل حبیب، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به نظر برخی از مسئولان دولتی، مبنی بر عدم توجیه استمرار استفاده از کارت سوخت در شرایطی که بنزین تک نرخی شده، عنوان کرد: اگرچه از زاویه مذکور، حذف کارت اشاره شده، منطقی به نظر میرسد اما نباید از نقش سازندهِ کارت مذکور در کاهش قاچاق سوخت به سادگی گذشت.
او افزود: علیرغم نظر برخی مسئولان دولتی و تاکید بر حذف کارت سوخت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این نظر موافق نیستند و معتقدند باید کارت اشاره شده همچنان حفظ شود.
آل حبیب عنوان کرد: مصوبه کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، نشان از عزم مجلس برای حفظ کارت مذکور دارد.
کارشناس حوزه انرژی گفت: قطعی شدن طرح مذکور، مستلزم تصویب نهایی و رأی مثبت اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی خواهد بود که با عنایت به نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر احتمال افزایش قاچاق سوخت در صورت حذف کارت مربوطه، احتمال تأیید و تصویب طرح، بالا به نظر میرسد.
پایش دقیق مصرف سوخت، بواسطه استفاده از کارت سوخت حاصل میشود
امین بزرگواری، محق و پژوهشگر حوزه انرژی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به امکان پایش دقیق و مستمر میزان مصرف سوخت در شهرها و استانهای کشور بواسطه استفاده از کارت مربوطه، گفت: فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی باید به این واقعیت اذعان کرد که یکی از اقدامات مثبت دولت گذشته به تعریف و طراحی کارت سوخت معطوف میشود.
او افزود: برای راه اندازی این طرح و سامانه، هزینههای سنگینی مصرف شده، اما متاسفانه برخی با توجیه تک نرخی شدن بنزین و زمان بر شدن فرآیند سوخت گیریِ رانندگان در جایگاههای توزیع بنزین، در صَدَدِ حذف کارت سوخت هستند.
بزرگواری عنوان کرد: در شرایطی که قاچاق سوخت یکی از چالشهای کشور ایران در طول سالهای گذشته بوده، هیچ ضرورتی برای حذف کارتی که وجود آن موانعی جدی در جهت سهولت قاچاق ایجاد میکند احساس نمیشود.
محقق و پژوهشگر حوزه انرژی گفت: به اعتقاد بنده برای آغاز هر طرحی، ابتدا به ساکن باید معایب و محاسن آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت چَربِشِ محاسن آن بر معایب احتمالی، باید نسبت به اجرایی شدن یا حفظ و استمرار آن اقدامات لازم عملیاتی شود.
حفظ کارت سوخت منافع عدهای را به خطر میاندازد؟! چندی پیش، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با رسانهها ادامه و استمرار استفاده از کارت سوخت را حافظ منافع کشور عنوان کرد.
او معتقد است: عدهای در اطراف وزارت نفت یا مدیران بازنشستهِ این وزارتخانه، منافعشان با بودن کارت سوخت از بین میرود.
حاجی دلیگانی میگوید: این افراد به دنبال شرکتهای برندینگ برای توزیع بنزین بین شرکت پخش و جایگاه داران هستند و منافعی در جهت حذف کارت سوخت دارند.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان میکند: در برخی شهرستانهای مرزی، از ساعت 2 به بعد، بنزین عرضه نمیکنند و مابقی آن قاچاق میشود و با عنایت به اختلاف قیمت 600 تومانی بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، همچنان قاچاق سوخت (برای عدهای) سود آور است.
با چنین اوصافی، میطلبد نه تنها کارت سوخت حفظ شود بلکه به دلیل نقش مؤثر آن در مقابله و مبارزه با قاچاق، ضرورت تقویت و توسعه هر چه بیشتر آن نیز احساس میشود، امری که در طی روزهای آینده و در صورت جلب نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، حفظ آن به عنوان یک قانونِ لازم الاجرا تصویب و احتمالاً با تأیید نهایی و ابلاغ آن، اجرای طرح حذف کارت سوخت ملغی خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/