کد خبر: ۶۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷

قیمت‌گذاری غلط پاشنه‌آشیل عرضه مناسب خودرو در بازار

به گفته یک کارشناس اقتصادی دلیل بکارگیری روش‌های مختلف برای عرضه خودرو که هیچکدام نیز روش مناسبی نبوده، این است که از سال 97 تاکنون روش صحیحی برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ نکرده‌ایم.

قیمت‌گذاری غلط پاشنه‌آشیل عرضه مناسب خودرو در بازاربه گزارش خودروکار -   میلاد بیگی در پاسخ به این سوال که چرا طی سال‌های گذشته از روش‌های متفاوت عرضه خودرو از جمله روش عرضه خودرو در بورس، روش عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و روش عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی استفاده کرده‌ایم که هر کدام از این روش‌ها بخصوص روش عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی خودرو مورد نقد بوده است و رضایت مردم را نیز جلب نکرده است، آیا می‌توان مشکل عرضه را حل کرد و راهکار چیست؟ گفت: همانطور که اشاره داشتید از سال 1397 تاکنون روش‌های مختلفی برای عرضه خودرو بکار گرفته شده است. در یک دوره‌ای برای خرید خودرو ابتدا مردم در سامانه ثبت‌نام می‌کردند و بعد سامانه قفل می‌شد و امکان ثبت‌نام دیگر فراهم نبود.
خودروسازیم، اما روش مناسبی برای قیمت‌گذاری خودرو نداریم
ین کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بعد از آن هم یک دوره‌ای به سمت عرضه خودرو به روش قرعه‌کشی حرکت کردیم و پس از آن نیز عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه شکل گرفت و اکنون مجدد به روش عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی بازگشته‌ایم که همه اینها یک دلیل اساسی دارد و این است که از سال 97 تاکنون روش صحیحی برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ نکرده‌ایم و این موضوع باعث ایجاد فاصله قابل توجهی میان قیمت کارخانه تا بازار شده است و منجر به ایجاد تقاضای قابل توجه و تقاضاهای بسیاری برای محصولات شرکت‌های خودروسازی شده است.
خریدار واقعی امکان دسترسی به خودرو ندارد
وی افزود: بنابراین در چنین شرایطی سیاستگذار برای اینکه کالای محدود را به تقاضای بیشتر از آن تخصیص دهد مجبوراست که از روش‌هایی استفاده کند. البته باید بگویم که هیچ کدام از روش‌هایی که تاکنون استفاده شده برتری خاصی نسبت به روش‌های دیگر نداشته است. یعنی همان مدلی که در سامانه یکپارچه پیگیری کردیم که به یکباره به اندازه دو سال فروش یک خودروساز را تعهد فروش برای شرکت خودروسازی ایجاد کردیم از همین مدل هم در قرعه کشی استفاده کرده‌ایم و لذا همه این مدل‌ها، روش‌های خوبی نیستند زیرا اولا خریدار واقعی امکان دسترسی از طریق فروش ندارد و از طرفی دیگر خودروساز که می‌خواهد محصول تولید کند و محصولش را با سود معقولی به فروش برساند این امکان را نخواهد داشت.
زیان انباشته خودروسازان از سال 97 رشد قابل توجهی داشته است
بیگی بیان داشت: بنابراین طی چند سال گذشته زیان‌انباشته خودروسازان با رشد قابل توجهی مواجه شده و خود سیاستگذار هم که به دنبال این است که بتواند رضایت عمومی را جلب کند و بتواند در جهت توسعه صنعت خودرو گام بردارد در چنین وضعیتی این امکان وجود نخواهد داشت زیرا بنگاهی که زیان‌ده است امکان سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول را ندارد و این شیوه عرضه هم مردم را ناراضی می‌کند و عملا هر سه ذینقش ماجرا که مردم، سیاستگذار و خودروساز هستند از وضعیت ایجاد شده و تعادل ایجاد شده ناراضی هستند. 
وی افزود: همه اینها برمی گردد به اینکه ما در یک فرآیند قیمت‌گذاری اشتباه به سر می‌بریم و لذا این ضرورت وجود دارد که این موضوع اصلاح شود. ما باید بتوانیم در یک فرآیند گام به گام و تدریجی به سمت واقعی شدن قیمت خودرو حرکت کنیم و واقعی کردن قیمت خودرو را از خودروهای با قیمت بالای شرکت‌های خودروسازی که در بازار رقیب دارد مثل ری‌را در شرکت ایران خودرو و یا خودروی آریا در شرکت سایپا، آغاز کنیم و برای بقیه خودروها نیز قیمت‌ها را منصفانه کنیم به این نحو که قیمت خودروها هر چند ماه یکبار به صورتی که هزینه‌های تولید پوشش داده شود افزایش پیدا کند.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: مهمتر از همه در کنار آن این امکان برای ما ایجاد شود که بتوانیم سیاست‌های توسعه کیفیت، سیاست‌های توسعه تیراژ، سیاست‌های توسعه‌ استانداردهای صنعت خودروسازی، سیاست‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولیدرا اجرایی کنیم. این در واقع مسیری است که باید طی کنیم و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد ما دائما همین رفت و برگشت‌ها بین شیوه‌های مختلف عرضه و تداوم نارضایتی را خواهیم داشت و هر چقدر اصلاح دیرتر صورت گیرد هزینه اصلاح بالاتر و نارضایتی‌ها بیشتر خواهد بود و دشوارتر این اتفاق خواهد افتاد. 

 

 

فارس

برچسب ها: قیمت گذاری
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار