به گزارش خودروکار - شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته سدان شاهین از گروه خودروسازی سایپا است. این خودرو با پیشرانه جدید ME16 عرضه می شود که از یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر بهره می برد. شاهین پلاس در دو نسخه دنده دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته ارایه می شود اما طراحی بدنه آن تغییرات چندانی نسبت به مدل های قبلی نداشته و همچنان از رینگ های ۱۵ اینچی استفاده می کند.
در بخش امکانات نیز شاهین پلاس با چند تغییر، مشابه نسخه CVT است که برخی از این تغییرات شامل اضافه شدن طرح چوب در کابین، صندلی راننده ۶ جهته برقی و گرمکن صندلی راننده را شامل می شود.
سایر امکانات مانند استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی و دوربین دنده عقب نیز در مدل جدید دیده می شوند.
پس از معرفی و تست این خودرو، مهدی آقا طاهریان
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا زمان عرضه این خودرو را پس از اعلام قیمت نهایی از سوی سازمان حمایت اعلام و تاکید کرد: براساس برنامهریزی شده تا پایان سال ۴٠ هزار دستگاه از این خودرو به تولید خواهد رسید تا خلأ خودروهای اقتصادی اتوماتیک مرتفع شود.
وی افزود: این پروژه از سال ١۴٠١ کلید خورد اما به دلیل پاس کردن استانداردهای جدید۷ نیاز بود ارکان اصلی خودرو تغییر کند که این مسیر طی و از خرداد ماه سال جاری، تولید آن به صورت انبوه در گروه خودروسازی سایپا، آغاز شد.
وی در خصوص قیمتگذاری خودروی شاهین پلاس اتوماتیک تصریح کرد: قیمت گذاری این خودرو در چهار جامعه هدف بررسی، مقایسه و همچنین برآورد خواهد شد و نسبت به محصولات گذشته و همچنین در مقایسه با رقبا قیمت گذاری صورت میگیرد.
اقاطاهریان با اشاره به کسب نمره بالای کیفی این خودرو گفت: به لحاظ ایمنی نیز این خودرو توانایی پاس کردن استانداردهای یورو ان کپ را داشته و اطمینان خاطر بالایی را برای مصرفکننده فراهم می کند.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: از این رو برای نخستین بار، نتایج کسب شده از این کلینیک که توسط یک شرکت واسطهِ برگزار و نقطه نظرات چهار جامعه آماری را کسب میکند، همراه با مستندات کامل از قیمت تمام شده محصول به سازمان حمایت ارسال و به محض دریافت قیمت تعیین شده توسط سازمان حمایت، پیشفروش این محصول آغاز خواهد شد؛ چراکه براساس قانون، اجازه فروش محصولِ بدون قیمت، وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ قیمتی مدنظر سایپا نیست، افزود: براساس جلسات متعددی که با سازمان حمایت و معاونت حملونقل خودرو وزارت صمت داشتهایم، مقرر شد به جز آنالیز قیمتی که توسط این دو سازمان صورت میگیرد، مستندات کلینیک که براساس واقعیتها و توسط گروههای مختلف مردم، دستاندرکاران صنعتی، نمایندگیها و مشتریان حاصل میشود، قیمت نهایی این خودرو را تعیین کند.
اقاطاهریان تصریح کرد:سایپا علاقهای به افرایش نجمومی این خودرو ندارد و قیمت اعلامی در حدود قیمت بازار خواهد بود. در خصوص افزایش قیمت سایر محصولات سایپا نیز مستندات به سازمان حمایت ارسال شده و در انتظار بررسی آن هستیم تا مجوز افزایش قیمت صادر شود اما به طور قطع موافق هرگونه افزایش قیمت با مجوز وزارت صمت هستیم.
تحویل ۶ هزار خودروی معوق وارداتی تا پایان شهریور
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در خصوص تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی این شرکت، اظهار کرد: فاصله زمان تحویل و تاخیری که برای ۶ هزار دستگاه خودروی چانگان ایجاد شد، به دلیل موضوع استاندارد بود؛ استاندارد این خودرو پیش از این استاندارد ٢٠٢٣ بود اما خودروی وارد شده از سوی سایپا مدل ٢٠٢۴ بود که نیاز به اخذ مجوزهای استاندارد داشت که اقدامات لازم در این باره انجام و در حال حاضر تحویل خودروها صورت گرفته و تا به امروز حدود ١٢٠٠ دستگاه، وارد پارکینگهای سایپا و حدود ٧٠٠ دستگاه پلاک و واگذار شده است و به طور قطع تا پایان شهریور ۶هزار دستگاه چانگان وارداتی به صورت کامل تحویل مشتریان خواهد شد.
آقاطاهریان با تاکید بر تلاش برای به صفر رساندن خودروی معوق، اظهار کرد: در ابتدای سال، حدود ۴۵ هزار دستگاه تعهد معوق وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ١٢ هزار دستگاه رسیده و ظرف یک ماه آینده تحویل خواهد شد.
وی تصریح کرد: شرکتها زمانی می توانند در زمینه توسعه محصول و کیفیت زمانی به خوبی عمل کنند که دارای زیانهای سالیانه و انباشته نباشند، از این رو در تلاش هستیم در سال جدید، علاوه بر شاهین پلاس، پروژه تولید انبوه خودروی آریا را از ابتدای دی ماه، کلید بزنیم.