کد خبر: ۶۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
گزارش مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به سهام داران

عظیمی: تامین ارز و اصلاح قیمت لازمه تحقق هدف تولید امسال/ شرکت‌های غیراقتصادی ایران‌خودرو واگذار می‌شوند/ اعلام قیمت ری‌را تا پایان هفته

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مجمع عمومی سالانه این شرکت، ضمن تشریح عملکرد و دستاوردهای یک سال مالی منتهی به اسفند۱۴۰۲، رویکردهای این شرکت برای سال جاری در مسیر توسعه و سودآوری را برشمرد.

عظیمی: تامین ارز و اصلاح قیمت لازمه تحقق هدف تولید امسال/ شرکت‌های غیراقتصادی ایران‌خودرو واگذار می‌شوند/ اعلام قیمت ری‌را تا پایان هفتهبه گزارش خودروکار -  علیمردان عظیمی با بیان این‌که در مسیر تحقق شعار امسال، برنامه افزایش ۲۷ درصدی تولید در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است، اظهار کرد: شروط تحقق تولید سال ۱۴۰۳، تامین ارز به میزان مورد نیاز و به روزآوری قیمت محصولات است. 
وی با اشاره به رویکرد ایران خودرو برای تحقق تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: تمرکز تولید بر محصولات اقتصادی اولین برنامه ایران خودرو در سال جاری است. در سال گذشته برای هشت محصول قیمت‌های خوبی گرفته شد که حاشیه سود مختصری به همراه آورد. نتایج اقتصادی هشت محصول، امسال به ثمر خواهد نشست. 
وی کاهش بهای تمام شده و اصلاح قیمت را دو ضرورت صنعت خودرو و رویکردهای اصلی ایران خودرو دانست و اظهار کرد: برنامه ایران خودرو در سال جاری کاهش شش درصدی بهای تمام شده محصولات است که می تواند در کنار اصلاح قیمت، به سودآوری ایران خودرو کمک کند. دست کم ۳۰ درصد از زیان انباشته ایران خودرو از محل بهای تمام شده بالای تولید محصولات است.


تولید اقتصادی
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به چابک‌سازی سازمان و مدیریت تخصیص بهینه نقدینگی به عنوان سومین رویکرد ایران خودرو در سال جاری، اظهار کرد: برای نخستین بار در هیات مدیره تصمیم گرفته شد تا بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه تعیین تکلیف شوند و در این راستا برخی از شرکت‌ها ادغام و برخی به مزایده گذاشته شد و برخی نیز در بورس به فروش خواهند رفت. این‌که بدنه محصول در شرکت ایران خودرو تولید و رنگ شود و برای مونتاژ قطعات به سایتی در ۶۰۰ کیلومتری این مجموعه ارسال شود تا تبدیل به خودرو شود، اقتصادی نیست. شرکت های موازی و شرکت هایی که سودده نیستند، طبق مصوبه هیات مدیره تعیین تکلیف خواهند شد. 
عظیمی با اشاره به مدیریت جریان تعهدات به عنوان چهارمین رویکرد سال ۱۴۰۳، گفت: سامانه ثبت نام خودرو موجب گرفتاری خودروساز، صنعت خودرو و مردم شده است. مردم بر اساس منافع اقتصادی خودرویی را ثبت نام کردند، اما تولیدکننده بر اساس توانایی و با در نظر گرفتن منافع سهام‌دار، خودرو تولید کرده است. با این که از منظر قانونی تعهدی برای ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه ایجاد نشده بود، اما خود را متعهد دانسته و برای همه افرادی که در سامانه ثبت نام کردند دعوت نامه صادر کرده و خودرو تحویل داده ایم.
وی با اشاره به کاهش تعهدات به مشتریان اظهار کرد: ما برای حفظ حقوق سهام‌داران و مشتریان ایران خودرو، آینده فروشی نمی کنیم.


اعلام قیمت ری را، چهارشنبه این هفته
وی با اشاره به افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایران خودرو به عنوان پنجمین رویکرد این خودروساز در سال جاری گفت: به تمامی کارکنان، مهندسان، زنجیره تامین و زحمت کشان ایران خودرو که صادقانه کار کرده و خودروی با کیفیت ری را را تولید کردند، افتخار می کنم. 
وی با بیان این‌که ری‌را ایمن ترین خودروی تولید داخل است، گفت: چهارشنبه هفته جاری قیمت این محصول اعلام خواهد شد و محصول وارد مرحله فروش و عرضه به بازار می شود. تلاش ما خارج کردن ری‌را از قیمت‌گذاری دستوری است، اما حتی در صورت قیمت گذاری، ری‌را حاشیه سود بسیار خوبی داشته و بخشی از مشکلات ایران خودرو را حل خواهد کرد.
عظیمی، با اشاره به این‌که رویکرد طراحی و تولید خودروی ری را، تولید محصولی بوده است که کیفیت آن متمایز با سایر محصولات داخلی باشد، گفت: این محصول نگاه به کیفیت محصولات داخلی را تغییر خواهد داد.
وی تداوم پروژه های توسعه محصولی در راستای تنوع بخشی به سبد محصولات را ششمین رویکرد این خودروساز برای سال جاری دانست.


اجرای ۱۶۵ برنامه کیفیت در سال جاری
وی با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات، اظهار کرد: به اذعان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت محصولات ایران خودرو رو به پیشرفت است. در سال ۱۴۰۲، ۱۹۰ برنامه ارتقای کیفیت تعریف و پیش بینی شد و برای امسال نیز، ۱۶۵ برنامه ارتقای کیفیت در دستور کار قرار گرفته است. ارتقای کیفیت تنها در خودروسازی اتفاق نمی افتد بلکه باید از مبدا یعنی قطعه سازی، این کیفیت آغاز شود. با توجه به برنامه های تعریف شده، در سال آینده کیفیت محصولات ایران خودرو بیش از سال جاری افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، آخرین وضعیت شاخص های کیفیت ایران خودرو گویای ارتقای کیفیت در سال جاری نسبت به سال گذشته است. 
عظیمی، با اشاره به این‌که ایران خودرو دارای بیش از ۵۲۳ تامین کننده در سراسر کشور است، گفت: سایت های تولیدی در سراسر کشور وجود دارد که در مسیر منافع سهام داران در حال بررسی واگذاری آن ها هستیم. 
وی با بیان این‌که هیچ شرکتی در کشور به گستردگی شبکه خدمات پس ار فروش ایران خودرو وجود ندارد، بیان کرد: خدماتی که از طریق ۶۵۰ نمایندگی در سطح کشور ارایه می شود، برای ۱۴ سال متوالی مقام اول و برای دومین بار رتبه یک ارزیابی خدمات پس از فروش را کسب کرده است. 


روند قیمت سهام ایران خودرو از مجمع پارسال تا مجمع امسال
وی ضمن پوزش از سهام‌داران به دلیل عدم سوددهی نماد خودرو، افزود: رشد شاخص قیمت سهام ایران خودرو همواره بیش‌تر از رشد شاخص صنعت بوده است؛ از زمان مجمع سال گذشته تا امسال شاخص صنعت شش درصد منفی شده، اما ارزش هر سهم ایران خودرو هشت درصد افزایش داشته است. ما تلاش کردیم خودرویی تولید کرده و به فروش برساندیم که دارای کم‌ترین زیان یا بیش‌ترین سود باشد.
عظیمی با بیان این‌که طی شش سال گذشته، ایران خودرو ۵۱ همت زیان از تولید فقط یکی از محصولات زیان‌ده متحمل شده است، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از یک محصول زیان‌ده بوده است. 


توسعه محصولات در ایران خودرو
وی با اشاره به پروژه های توسعه محصول در ایران خودرو، عنوان کرد: در حال حاضر تولید محصولات زیان ده متوقف شده و خودرو هایما 8S به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شده است. در سبد محصولات داخلی، خودروی ری را و ۲۰۷ صندوق‌دار در نیمه دوم سال جاری عرضه خواهد شد. هم چنین تارا توربواتوماتیک و سورن توربوگازسوز در سبد تولیدات امسال قرار دارد که می توانند در زمینه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند.
عظیمی با بیان این‌که همه شرکت های دنیا به سمت برقی سازی و هیبرید پیش می روند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: در نیمه اول سال ۱۴۰۴ ری رای برقی و تارای هیبرید به تولید خواهند رسید.
وی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سود و زیان باید صورت گیرد، اظهار کرد: بهینه سازی ترکیب تولید یکی از اقدامات مهم در این زمینه است. با توجه به این‌که فروش خودرو در سامانه یکپارچه متوقف شده است، افزایش تیراژ محصولات سودده باید در دستور کار قرار گرفته و تیراژ محصولاتی که زیان ده هستند کاهش یافته یا متوقف شود. 
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه های آتی ایران خودرو، بیان کرد: نخستین اقدام، پی گیری اصلاح قیمت هاست. برای تحقق این امر، اظهارنامه ای را در تاریخ بیست و سوم آبان ماه سال ۱۴۰۲ برای شورای رقابت ارسال کردیم که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. پس از آن نیز دادخواستی را در دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوباتی که خودرو را انحصاری قرار می دهد، ثبت کردیم، این موارد اقدامات حقوقی بوده که انجام شده است.
وی با اشاره به فروش و واگذاری شرکت های موازی و زیان ده، گفت: تاکنون سه بار سهام بانک پارسیان را برای فروش گذاشته ایم تا بتوانیم از منابع آن برای شرکت استفاده کنیم. هم چنین اموال را برای واگذاری از طریق مزایده عمومی ارزیابی کرده ایم. ۱۹ شرکت را بورسی کرده و برای واگذاری ۴۱ شرکت اقدام کرده و سه مورد را واگذار کردیم. ۲۲ شرکت را برای ادغام در نظر گرفته ایم که ۱۰ مورد آن انجام شده است. موارد مذکور اقداماتی است که طی یک سال گذشته صورت گرفته است.
وی با اشاره به برنامه خروج از ماده ۱۴۱قانون تجارت، عنوان کرد: این مورد نیز به شدت پی گیری می شود که البته نتیجه نیز داده است و مجوز تجدید ارزیابی دارایی ها ابلاغ شده و کمیته های فنی آن را تایید و تصدیق کرده اند. از دفتر معاون ریاست جمهوری این نامه به ما ابلاغ شده است و سران قوا موافقت کرده اند تا این تجدید ارزیابی صورت گیرد. امید است تا پیش از پایان دولت سیزدهم این موضوع در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و عملیاتی شود.

 

توسعه قوای محرکه
در ادامه، قائم مقام تامین، تولید و توسعه محصول ایران خودرو نیز با بیان این‌که با توجه به الزامات مصرف سوخت و آلایندگی، اقداماتی انجام داده‌ایم، گفت: در این راستا، توسعه موتور کم حجم و کم مصرف ایران خودرو و ارتقای خانواده موتور EF7 در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر موتور توربو EFP بر روی دو محصول ری‌را و دنا جوانان نصب می‌شود که به مرور بر روی سایر محصولات نیز این موتور نصب شده و موتور EF7  از مدار خارج شده و موتور EFP جایگزین می‌شود.
علی شیخ‌زاده، با اشاره به توسعه گیربکس محصولات ایران خودرو، اظهار کرد: گیربکس‌های عمده محصولات ایران‌خودرو، پنج دنده بودند که در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود حس رانندگی، گیربکس شش دنده توسعه داده شده است.
وی افزود: در زمینه موتور و گیربکس DCT قرارداد خوبی با شرکت معتبر چینی که بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع از گیربکس است، با رویکرد داخلی‌سازی منعقد شده است و از سال آینده می‌توانیم این گیربکس را عرضه کنیم.
شیخ زاده با بیان این‌که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، طراحی پلتفرم دو محصول ری‌را و تارا، هم برای نسخه بنزینی و هم برای نسخه برقی انجام شده است، یادآور شد: به زودی نسخه بنزینی ری‌را عرضه می‌شود و با فاصله کم‌تر از یک سال، نسخه برقی این محصول بر روی همان پلتفرم عرضه خواهد شد.
وی افزود: برای محصول تارا نیز پروژه تارا هیبرید را در نظر گرفته‌ایم که در نیمه نخست سال آینده، قابلیت عرضه به بازار را خواهد داشت.
قائم مقام ایران خودرو با بیان این‌که با دو شرکت دانگ فنگ و FAW، برای واردات سبد محصولات این دو مجموعه قرارداد همکاری امضا شده است، گفت: آماده اجرای این قرارداد هستیم، اما نیازمند فراهم‌سازی برخی بسترها بوده که ممکن است قدری زمان‌بر باشد. این قراردادها با نگاه داخلی‌سازی و تولید در ایران مدنظر قرار گرفته شده است. در مورد شرکت دانگ فنگ بر روی هفت محصول و در خصوص شرکت بستیون بر روی چهار محصول این داخلی سازی انجام خواهد شد. این اقدام در صورت مصوب شدن در هیات مدیره از سال آینده اجرایی خواهد شد.

 

ایکوپرس

برچسب ها: ایران خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار