به گزارش خبرنگار خودروکار؛ عباس علی آبادی در شرایطی جایگزین فاطمی امین در وزرات صمت شد که تصورش این بود حداقل تا پایان دوره ریاست جمهوری با شهید رییسی ادامه دهد و احتمالا در دوره بعدی ریاست جمهوری او نیز به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود اما سرانجام کار او در وزارت صمت شاید خیلی زودتر از آنچه که تصور می کرد فرا رسید و او قطعا یکی از وزرایی خواهد بود که در لیست تغییرات کابینه پزشکیان قرار خواهد داشت.
با این اوصاف کارنامه کوتاه علی آبادی شامل نهایتا 15 ماه وزارت او در این وزارتخانه پرچالش خواهد بود، کارنامه ای که اکثر نمرات آن در حوزه های مختلف تحت مدیریتش از جمله تجارت، معادن و صنایع مختلف از جمله خودرو نه تنها درخشان نبوده بلکه در بسیاری از موارد نمرات ضعیف و مردودی را کسب کرده است.
در دوران وزارت علی آبادی نه تنها شاهد استمرار افزایش تولید خودرو بر خلاف وزیر قبلی نبودیم بلکه تولید خودرو کاهش معناداری هم پیدا کرد که این کاهش عرضه باز هم به افزایش قیمت ها در بازار دامن زد.
بر اساس این گزارش درحالیکه برای سال 1402، وزارت صمت وعده داده بود که حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما آمارهای تجمیعی تا پایان سال 1402 چنین نشان میدهد که مجموع خودروهای تولیدی کشور حتی به یک میلیون و 400 هزار دستگاه هم نرسیده است.
در همین راستا طبق بررسی عملکرد و صورتهای مالی اعلام شده توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو (به عنوان زیر مجموعه سایپا)، در فروردین ماه امسال میزان تولید خودرو (سواریها و وانت 151 سایپا) در کشور توسط این خودروسازان 45 هزار و 916 دستگاه ثبت شده که نسبت به 58 هزار و 466 دستگاه خودرو تولیدی در فروردین سال گذشته، 21 درصد کمتر بوده است.
اکنون با این اوصاف دور از ذهن نیست که علی آبادی یکی از اولین نفراتی باشد که در لیست کابینه پیشنهادی به مجلس روی نامش خط می خورد و احتمالا باید به دنبال جای جدیدی برای پیاده سازی تفکرات برق گرفته اش باشد.
یادداشت از رضا حسینی- صاحب امتیاز و مدیرمسئول خودروکار
انتهای خبر/