شوالیهٔ آهنی از همان موتور 12.8 لیتری D13 ولوو استفاده میکند که
البته اصلاحات فراوانی در آن انجامگرفته است به همین دلیل این نیروگاه
هماکنون قادر به تولید قدرتی معادل 2400 اسب بخار و گشتاور خارقالعادهٔ
6000 نیوتن متر است.
این موتور که در میانهٔ کامیون نصبشده، مجهز به چهار
توربوشارژر و یک اینترکولر آبخنک شده است درحالیکه سیستمهای برقی و
الکترونیکی و همینطور بسیاری از نرمافزارهای آن نیز دوباره
برنامهریزیشده است. این موتور قدرتمند نیاز به گیربکسی دارد که توانایی
انتقال این میزان عظیم قدرت و گشتاور را داشته باشد.
راهحل ولوو برای این کار استفاده از گیربکس I-Shift دوکلاچه است که در حال حاضر در کامیونهای تولیدی سری FH نصب میشود.
هماکنون ولوو تیزری از این کامیون رکوردشکن را منتشر کرده است اما در
تاریخ 24 آگوست (سوم شهریور) با رفتن به کانال یوتیوب ولوو تراکس میتوانید
تلاش کامیون جدید 2400 اسب بخاری ولوو جهت ثبت رکورد بینالمللی سریعترین
کامیون دنیا را تماشا کنید.
غیر از پیشرانهٔ D13 و گیربکس استاندارد کارخانهای I-Shift دوکلاچه، دیگر قسمتهای این کامیون خارقالعادهٔ ولوو کاملاً بهصورت سفارشی و انحصاری ساختهشده است. با توجه به اظهارات ولوو، این ماشین قدرتمند با همکاری منحصربهفردی بین تکنسینها، طراحان و مهندسان ساختهشده است.
البته ولوو تراکس پیشازاین هم اقدامات تبلیغاتی بسیار جذابی را جهت تبلیغ محصولات خود انجام داده بود که ازجملهٔ آنها میتوان به تبلیغ سیستم فرمان پویای این شرکت اشاره کرد که در آن هنرپیشهٔ معروف، ژان کلود ون دام بین دو ولوو FM در حال حرکت ایستاده بود و یا تبلیغ سیستم دنده کرال ولوو که در آن یک دستگاه کشندهٔ FH16 اقدام به کشیدن 40 کانتینر با وزن 750 تن به مسافت 300 متر نمود. حال ثبت رکورد سرعت با یک ولووی خاص 2400 اسب بخاری نیز اقدام دیگر ولوو تراکس درزمینهٔ تبلیغات محسوب میشود.
رئیس و مدیرعامل ولوو تراکس «Claes Nilsson» دراینباره میگوید:
شوالیهٔ آهنی راهی است جهت به نمایش گذاشتن مهارتها و قدرتهای نوآورانهٔ ولوو. بعلاوه هدف ما در این پروژه ایجاد بینش جدید به راهحلهای فنی و طراحی بوده است چراکه قصد داریم در آینده از برخی از قطعات این کامیون در محصولات تولیدی خود استفاده کنیم.
مهندس آزمایشهای ولوو «Niklas Oberg» نیز در رابطه با این کامیون میگوید:
بهمنظور شکستن رکورد سرعت جهانی ما به یک عملکرد استثنائی نیاز داریم. گیربکس I-Shift دوکلاچه یکی از بهترین گیربکسهای ممکن برای این کار است چراکه همواره در طول تعویض دنده گشتاور را حفظ نموده و درست مثل یک ماشین مسابقه عمل میکند. به لطف این گیربکس، شوالیهٔ آهنی میتواند بدون از دست دادن زمانی حیاتی هنگام تعویض دنده سرعت خود را افزایش دهد.