کد خبر: ۶۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
خودروکار گزارش می دهد

خودروهای ناقص زیر سر سامانه جدید ارزی

بازگشت خودروهای ناقص به پارکینگ های خودروسازان پس از تلاش های فراوان همه دستگاه ها این بار این پرسش را مطرح می کند؛ در حالیکه شرایط هیچ تغییری نداشته و روند تولید ادامه دار بوده چرا باید دوباره شاهد رسوب خودروهای کف باشیم؟ آیا باید خودروسازان را دلیل اصلی این روند دانست یا این روند را به قطعه سازان نسبت داد؟

خودروهای ناقص زیر سر سامانه جدید ارزیبه گزارش خبرنگار خودروکار؛ برخی فعالان صنعت قطعه عنوان می کنند که پیش از ورود به سال جدید، حدود ۳ هزار خودرو به دلیل عدم تامین قطعه در کف کارخانه‌ها بودند؛ این در شرایطی است که این عدد هم‌اکنون به ۱۰هزار دستگاه رسیده است. هرچند این عدد در مقایسه با اعداد گذشته که حتی به ۲۰۰ هزار دستگاه هم رسیده بود، چندان نگران کننده نیست اما به نظر می رسد دوباره پای نهادهای نظارتی به این موضوع باز شود. قطعه سازان همانند همیشه کمبود نقدینگی را دلیل اصلی این روند عنوان می کنند و معتقدند در کنار فروش همراه با زیان خودروسازان به واسطه قیمت گذاری دستوری که منجر به کنبود نقدینگی شده، تصمیمات بانک مرکزی نیز تاثیرگذار بوده و لازم است جهت تحقق شعار امسال و فاصله گرفتن از روند فعلی هرچه سریع تر تجدیدنظرهایی صورت گیرد.
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار دلیل اصلی روند فعلی را دو چالش اصلی می داند و می گوید: عدم توان ترخیص مواد اولیه از گمرکات به دلیل نبود نقدینگی 
از سوی قطعه سازان به واسطه فروش همراه با ضرر و زیان خودروسازان و تعیین روش نادرست ثبت سفارش ارز از سوی بانک مرکزی دلیل افزایش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازان است.
وی می افزاید:خودروسازان به دلیل وضعیت فعلی توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارند که بهبود این روند نیازمند اخذ تصمیم جدی در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است تا صنعت خودرو توان بازگشت به شرایط گذشته و تداوم تولید را داشته باشد.
نجفی منش در ادامه با اشاره به تعیین سیستم پیچیده ثبت سفارش ارز از سوی بانک مرکزی تصریح می کند: تعیین این سیستم از سوی بانک مرکزی باعث شده تا انرژی تعداد زیادی از نیروهای شرکت ها صرف این موضوع شود و‌ کار متوقف شود که هشدارهای لازم به مسئولان مربوطه داده شده و انتظار می رود هرچه سریع تر تصمیم گیری های لازم در این خصوص انجام شود.
وی ادامه می دهد: به دلیل مشکلات موجود از ابتدای امسال هیچ کس توان ثبت سفارش ارز مورد نیاز خود را نداشته و کاری که پیش از این با یک نفر قابل انجام بود در حال حاضر بیش از ۶نفر را درگیر این موضوع کرده است که در صوردت ادامه این روند بسیار فرسایشی خواهد بود.
رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی دلیل این امر را نبود سیستم مشخص عنوان و اظهار می کند: بانک مرکزی پیش از این این که تست های لازم را روی این سامانه انجام دهد اجرای آن را برای همه الزامی کرد این در حالیست که فعالیت هر سامانه نیازمند انجام یک دوره آزمایشی است و هم اکنون با وجود ارز مورد نیاز توان تامین به دلیل عدم امکان ثبت سفارش وجود ندارد.
نجفی منش اشتباه بانک مرکزی در کاهش زمان تخصیص ارز از یک ماه به ۲۰ روز را از دیگر چالش های روند فعلی می داند و می گوید: این مدت زمان کوتاه به دلیل نبود ارز در بانک ها و عدم امکان ثبت در سامانه به زودی به پایان می رسد و این سیکل ناقص دوباره ادامه می یابد.
وی می افزاید: روند فعلی دقیقا بر عکس شعار سال عمل کرده و شاهد کاهش و حتی توقف تولید بوده که انتظار می رود بانک مرکزی هر چه سریع در تصمیات خود تجدید نظری داشته باشد

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار