کد خبر: ۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

علت تقه زدن گیربکس سانتافه چیست؟ 6 راه پیشگیری از تقه زدن گیربکس

علت تقه زدن گیربکس سانتافه چیست؟ 6 راه پیشگیری از تقه زدن گیربکس

به گزارش خودروکار، گیربکس سانتافه از نوع اتوماتیک است و مانند سایر گیربکس‌ها انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهد. این گیربکس ها نسبت به گیربکس‌های نوع دستی ساختار پیچیده‌تری دارند و این به دلیل سنسورها و قطعات الکترونیکی پیشرفته‌تر است. در صورتی که گیربکس سانتافه دچار ایراد تقه زدن شود، باید سریع تر به تعمیرگاه سانتافه مراجعه کنید

. در صورتی که بررسی علت تقه زدن گیربکس سانتافه و تعمیر آن به موقع صورت نگیرد، ممکن است مشکلات متعددی برای گیربکس خودروی شما رخ دهد.

علت تقه زدن گیربکس سانتافه

از جمله دلایل تقه زدن گیربکس سانتافه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلودگی یا بی کیفیت شدن روغن گیربکس

دلایل زیادی پشت کم شدن روغن گیربکس اتومات وجود دارد. این اتفاق عمدتاً می تواند ناشی از تبخیر روغن به خاطر گرمای بیش از حد سیستم باشد.

همانطور که می‌دانید، روغن گیربکس وظیفه جلوگیری از ساییدگی قطعات داخل گیربکس و روان‌کاری آن را برعهده دارد. در صورت کاهش سطح روغن گیربکس، قطعات داخلی گیربکس با یکدیگر برخورد می‌کنند و اصطکاک ایجاد می‌شود. از طرفی، روغن گیربکس باعث کاهش حرارت داخلی گیربکس نیز می‎گردد. در صورتی که روغن گیربکس به هر دلیلی کیفیت خود را از دست بدهد، قطعات داخلی گیربکس نیز عملکرد مناسبی را نخواهند داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم که تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه را جدی بگیرید.

  • عملکرد نامناسب شیر رادیاتور

شاید مهم‌ترین علت تقه زدن گیربکس سانتافه و رایج‌ترین مشکل گیربکس‌های اتومات را گرما یا حرارت بیش از اندازه گیربکس اتوماتیک دانست. این افزایش دما به دلیل اصطکاک بین قطعات اتفاق می‌افتد و هرچقدر حرارت داخل گیربکس بیشتر باشد، عملکرد خودرو با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. این موضوع می‌تواند در نتیجه باعث ایجاد صدای تقه در گیربکس سانتافه گردد.

مشکل شیررادیاتور

برای خنک‌سازی فضای داخلی گیربکس، لازم است تا از یک مایع خنک‌کننده مثل آب برای بهبود عملکرد استفاده کنید که این کار از طریق شیر رادیاتور انجام می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت عملکرد نادرست شیر رادیاتور، دمای داخل گیربکس هم افزایش می‌یابد.

  • اتصالات داخلی گیربکس

مشکل اتصالات گیربکس

شل شدن قطعات داخلی گیربکس یا ایجاد مشکل در این قطعات ممکن است باعث شنیده شدن صدای تقه از گیربکس سانتافه شود. توصیه می‌کنیم پیش از اینکه این صدا بیشتر شود، هر چه سریعتر به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.

  • سبک رانندگی نامناسب

رانندگی نامناسب ممکن است یکی از دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک سانتافه باشد. همانطور که می‌دانید، گیربکس‌های اتوماتیک حساسیت بیشتری نسبت به گیربکس‌های عادی دارند و به همین دلیل باید در هنگام رانندگی دقت بالاتری را مد نظر قرار دهید. در صورتی که دنده‌ها و سرعت‎های نامناسبی را برای رانندگی در نظر بگیرید، ممکن است که سنسورهای کامپیوتری خودرو دچار مشکل شوند و همین موضوع در درازمدت می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد گیربکس بر جای بگذارد.

  • مشکل در سوپاپ ها و شیرهای الکترونیکی

علت تقه زدن گیربکس سانتافه ممکن است به خاطر وجود مشکل در سوپاپ ها و شیرهای الکترونیکی خودروی سانتافه باشد. شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌های مختلفی در جعبه دنده وجود دارند که در صورتی که به درستی عمل نکنند، ایجاد فشار بر روی روغن گیربکس را شاهد خواهیم بود. این موضوع باعث می‌شود تا روغن گیربکس عملکرد درستی را از خود نشان ندهد و در نتیجه باعث ایجاد تقه زدن در گیربکس سانتافه گردد.

تعمیر گیربکس سانتافه

پس از یافتن علت تقه زدن گیربکس سانتافه لازم است تا تعمیر گیربکس اتوماتیک انجام شود. همانطور که می‌دانید، گیربکس‌های دنده اتوماتیک اعم از گیربکس خودروی سانتافه از حساسیت بالایی برخوردار است و برای تعمیر آن لازم است تا افراد متخصص دست به کار شوند. عیب‌یابی و تعمیر این نوع گیربکس ها نیاز به دقت و دانش بالایی دارد. بدین منظور می‌توانید به مرکز تخصصی تعمیر گیربکس تعمیرکار مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

نکات مهم درباره تقه زدن گیربکس

برای جلوگیری از علت تقه زدن گیربکس سانتافه لازم است تا یکسری نکات را در نظر داشته باشید که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این نکات می‌پردازیم:

بازدید دوره‌ای گیربکس اتوماتیک سانتافه

بازدید و سرویس دوره‌ای یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از مشکلات گیربکس اتوماتیک سانتافه، باید آن را جدی بگیرید. در سرویس‌های دوره‌ای مواردی از قبیل سطح و کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه بررسی می‌شود. همچنین در صورتی که روغن گیربکس نشتی داشته باشد، توسط متخصص چک می‌گردد.

همان طور که در مقاله علت تقه زدن گیربکس دنا پلاس اشاره کردیم

وقتی اولین علائم مربوط به وجود مشکل در گیربکس را متوجه شدید، باید خیلی سریع به مراکز تعمیر تخصصی مراجعه کنید. مشکلات مربوط به گیربکس، باید خیلی سریع تشخیص داده و تعمیر شوند. در غیر این صورت می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دست شما بگذارد.

بررسی لرزش یا شل بودن اتصالات گیربکس و دمای آن از جمله موارد دیگری است که در بازدیدهای دوره‌ای باید مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که شخصا نمی‌توانید سرویس‌های دوره‌ای را انجام دهید، آن را به تعمیرکاران و کارشناسان مجرب بسپارید. توصیه می‌کنیم که سرویس‌های دوره‌ای را در حالت موتور روشن و گرم انجام دهید. بررسی نشتی و دما و لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه از جمله این موارد است.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه

همانطور که اشاره کردیم، سطح و کیفیت روغن گیربکس از اهمیت بسیار زیادی در کارایی گیربکس اتوماتیک سانتافه دارد. در صورتی که تعویض روغن گیربکس به موقع انجام نشود، ممکن است که مشکلات زیادی برای قطعات مختلف گیربکس به وجود آید.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه

یکی دیگر از نکاتی که در بررسی علت تقه زدن گیربکس سانتافه باید به آن توجه داشته باشید، تعویض به موقع فیلتر روغن گیربکس است. دقت داشته باشید که فیلتر روغن‎های گیربکس را نمی‌توان با آب یا هوای فشرده تمیز کرد و حتما باید در هر بار تعویض روغن گیربکس اتومات، فیلتر روغن آن را نیز تعویض نمود.

عدم بکسل کردن خودروهای سنگین

با اینکه سانتافه، یک خودروی دارای موتور و گیربکس قدرتمند است ولی بکسل کردن خودروهای سنگین برای مسافت طولانی و یا سرعت بالا می‌تواند باعث فشار به خودروی سانتافه شود. تا حد امکان از انجام بکسل با استفاده از خودروی سانتافه پرهیز کنید و در صورتی که قصد انجام چنین کاری را دارید، حتما با حرکت نرم و سرعت پایین حرکت نمایید.

تغییرات رینگ و لاستیک

رینگ و لاستیک جزو مهم‌ترین عناصر انتقال قدرت و حرکت خودرو به شمار می‌روند. باید توجه داشته باشید که در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد اندازه رینگ و لاستیک باعث تغییر در نسبت دور می‌شود و در نتیجه فشاری وارد شده بر گیربکس اتوماتیک سانتافه افزایش می‌یابد. بنابراین برای پیشگیری از علت تقه زدن گیربکس سانتافه و افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک سانتافه، از تغییرات سلیقه‌ای رینگ و لاستیک پرهیز کنید.

رانندگی صحیح

خودروهای دنده اتوماتیک با اینکه دردسر کلاچ گرفتن و تعویض دستی دنده را ندارند، ولی با این وجود رانندگی با آن‌ها قلق خاص خود را خواهد داشت. برخی از رانندگان با فشار هیجانی پا بر روی پدال گاز باعث می‌شوند تا عمل تعویض دنده به صورت ناگهانی رخ دهد. این اتفاق منجر به اختلال در روند بخش کامپیوتری گیربکس می‌شود و جزو رایج‌ترین دلایل ایجاد صدای تقه از گیربکس به شمار می‌رود.

مشکل در رانندگی

نحوه رانندگی تاثیر مستقیمی بر طول عمر گیربکس اتوماتیک سانتافه دارد و سایر بخش‌ها مانند جلوبندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم از حرکات پر شتاب و حرکت با سرعت بالا در وضعیت فول بار و در جاده‌های پر پیچ و خم و با سربالایی و سراشیبی تند پرهیز کنید.

سخن پایانی

بررسی علت تقه زدن گیربکس سانتافه امری تخصصی است که توسط تعمیرکاران گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود و برای اینکه این مشکل در گیربکس سانتافه رخ ندهد، برخی راهکارهای جلوگیری از تقه زدن گیربکس توصیه می‌گردد.

گیربکس سانتافه

همانطور که اشاره کردیم، علت تقه زدن گیربکس سانتافه می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد و بررسی و تعمیر به موقع آن از موارد ضروری به شمار می‌روند. برای اینکه گیربکس خودروی سانتافه دچار ایراد تقه زدن نشود، می‌توانید برخی نکات مانند سرویس‌های دوره‌ای را در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که تعمیر دلایل تقه زدن گیربکس سانتافه امری تخصصی است و باید آن را به یک تعمیرکار مجرب بسپارید. توصیه می‌کنیم بدین منظور با کارشناسان ما در مجموعه تعمیرکار در تماس باشید.

برای نمایش ویدئو اینجا کلیک کنید
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تعمیرکار
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار