کد خبر: ۶۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
علی دماوندی‌ کناری، پژوهشگر اقتصادی

ضرورت تغییر سیاست‌ها در حوزه خودروهای فرسوده

با توجه به قدرت خرید مردم، بازار خودرو مملو از خودروهای فرسوده شده اما همین خودروها در حال معامله هستند، سالی حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون معامله خودرو در کشور اتفاق می‌افتد که حدود ۱۵درصد آن خودرو صفر و حدود ۸۵درصد خودروهای کارکرده است.

ضرورت تغییر سیاست‌ها در حوزه خودروهای فرسودهبه گزارش خودروکار - در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲میلیون خودرو سواری درحال تردد در ایران بوده که از میزان، ۷.۱۹ میلیون دستگاه تولید داخل، دو میلیون دستگاه مونتاژی و ۷۰۰ هزار دستگاه وارداتی است. با این حال میزان خودروهای در حال تردد در کشور روند نزولی دارد که این روند برخلاف روندهای جهانی و رشد جمعیت است.

شاید مهم‌ترین علت این است که ورودی محدود شده و ظرفیت تولید در ایران کاهش یافته است. ازسوی‌دیگر ترکیب خودروها براساس برند هم به شدت محدود است، فقط سه برند بالای یک میلیون خودرو در ایران دارند.

حدود هشت میلیون دستگاه از خودروهای کشور مربوط به سایپا و خانواده پراید، حدود هفت میلیون دستگاه پژو و حدود چهار میلیون دیگر مربوط به سایر محصولات ایران‌خودرو است که در مجموع سهم این سه خانواده ۱۹میلیون از ۴.۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور است.

بر اساس آمارها، عمر ۱۰درصد خودروهای درحال تردد بالای ۲۰ سال است. ۲۲ درصد آنها بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۵درصد بین ۱۰ تا ۱۵ سال و حدود ۵۷ درصد خودروها نیز بالای ۱۰سال عمر هستند که به معنای مصرف بالای سوخت و آلایندگی بیشتر، ایمنی کمتر و هزینه نگهداری بالاتر است.

۱۳درصد خودروها زیر هزار کیلومتر کارکرد هستند و تقریبا به نوعی صفرکیلومتر به حساب می‌آیند. ۲۸درصد بین هزار کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده‌اند و ۲۴ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرده‌اند و اگر خودرو بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر را فرسوده بدانیم حدود ۳۳درصد خودروها در این محدوده هستند.

دائما از واردات خودرو و تاثیر آن در بازار صحبت می‌شود. اما ارزان‌ترین خودرو در بازار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که متوسط قیمت معاملات خودرو در ایران ۳۶۰میلیون تومان است. پس ارزان‌ترین خودروهای وارداتی فاصله زیادی با قدرت خرید مردم و بدنه بازار خودرو دارند.

صنعت خودرو ما به دلایل اقتصادی دچار چالش است و هیچ چیز در آن مقیاس‌پذیر نیست.

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار