کد خبر: ۶۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

بنزین ۲۰ هزار تومانی کشور را صادرکننده نمی‌کند

یک کارشناس انرژی گفت: برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معتقدند با افزایش قیمت بنزین مصرف کنترل و درنهایت کشور صادرکننده بنزین می شود که اساسا این تفکر اشتباه محض است.

بنزین ۲۰ هزار تومانی کشور را صادرکننده نمی‌کندبه گزارش خودروکار - ایمان محلوجی  با اشاره به اینکه کشور با بالارفتن قیمت بنزین صادرکننده نخواهد شد گفت: این روزها در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها گفته شده است که دولت سیزدهم مقصر است که کشور وارد کننده بنزین شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه باید گفت آن دسته از افرادی که این بیانات را دارند ظاهراً حافظه کوتاه مدتشان را از دست داده اند زیرا سه سال زمان زیادی نیست که بخواهیم عملکرد وزیر سابق نفت را از یاد ببریم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در دولت دوازدهم وقتی به یکباره قیمت بنزین افزایش یافت مقام معظم رهبری در خصوص کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق تذکر جدی دادند و در جمع کارگزاران اعلام کردند باید راهکاری برای کنترل مصرف اندیشیده شود. در آن زمان و با تذکرات متعدد رهبری پالایشگاه نیمه کاره ستاره خلیج فارس به اتمام رسید والا نظر وزیر سابق نفت برای همه روشن است که اصلاً اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت.

وی گفت: وقتی این پالایشگاه ساخته شد، بیماری کرونا نیز شدت یافت و عملاً از این فرصت بادآورده استفاده شد و کشور برای مقطعی صادرکننده بنزین شد اما سوال اینجا است چرا با برطرف شدن بیماری کرونا این شرایط ادامه نیافت؟ جوابش کاملاً مشخص است زیرا در طول ۸ سال دولت قبل هیچ اقدامی برای ساخت پالایشگاه صورت نگرفته بود.

محلوجی ادامه داد: در بیانات برخی از نامزدهای ریاست جمهور نیز مشاهده می‌شود که آنها نیز معتقد به افزایش قیمت بنزین هستند و نرخ‌های لیتری ۲۰ هزار تومان را نیز بیان می‌کنند که باید صراحتاً گفت این افراد درک درستی از وضعیت اقتصادی ندارند هرچند که برخی اقتصاد خوانده نظریات شاذ این افراد را تأیید می‌کنند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: برای اینکه کشور صادرکننده بنزین شود باید به سراغ ساخت پالایشگاه رفت و الا با افزایش نرخ بنزین فقط یک شوک به مصرف ایجاد می‌شود و راه کار صحیحی برای کنترل نیست و در بلند مدت اثر خود را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه دقیقی برای کنترل مصرف بنزین و صادرات فراورده نفتی داشته باشند والا با حرف هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

برچسب ها: بنزین‌
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار