کد خبر: ۶۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
رمضانعلی سنگدوینی؛

مدیریت مصرف بنزین در کشور با متنوع‌ سازی سبد سوخت

نماینده مجلس دوازدهم: متنوع کردن سبدهای سوختی کشور یک ضرورت است و یک انتخاب نیست، تنوع سبد سوختی هم یک امر اقتصادی، هم محیط زیستی و هم امر مبتنی‌بر پدافند غیرعامل است و همه جای دنیا این کار را انجام می‌دهند.

مدیریت مصرف بنزین در کشور با متنوع‌ سازی سبد سوختبه گزارش خودروکار -صرفه‌جویی در مصرف سوخت سالانه بیش‌از ۱۰۰میلیارد دلار عایدی برای کشور به همراه دارد، در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه پیشنهاداتی به منظور بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت ازسوی کمیسیون انرژی مطرح شده است که از این محل می توان برای ایجاد زیرساخت‌ها در کشور هزینه کرد.

تنوع سبد سوختی هم یک امر اقتصادی، هم محیط‌زیستی و هم مبتنی‌بر پدافند غیرعامل است و همه جای دنیا این کار را انجام می‌دهند؛ چه کشورهایی که تولیدکننده حامل‌های انرژی هستند و چه آنهایی که واردکننده و مصرف‌کننده هستند در حمل‌ونقل‌شان به سمت استفاده از خودروهای سواری سبک و خودروهای برقی رفته‌اند.

در کشوری که نیمی از جمعیت آن بدون خودرو و نیمی دیگر بیش‌از یک‌خودرو دارند و روزانه ۱۲۰میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، مدیریت مصرف سوخت ضرورت دارد.

مدیریت مصرف بنزین در کشور مستلزم متنوع‌سازی سبد سوخت است؛ توسعه خودروهای برقی که در یک‌سال گذشته دستور کار دولت قرار گرفته است و در کنار آن استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جایگزین می تواند به بهینه‌سازی مصرف بنزین در کشور کمک کند. کمااینکه هم اکنون حدود ۲۵درصد خودروهای سواری در کشور از گاز طبیعی که سوختی پاک، در دسترس و مستمر است، استفاده می‌کنند.

یکی از دیگر موضوعات مهم در کشور خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه مصرف است که نه‌تنها سوخت چند برابری خودروهای روز را طلب می‌کنند بلکه با ایجاد حوادث خسارت‌های جانی و مالی برای شهروندان به دنبال دارند. همچنین علاوه‌بر تنوع سبد سوخت ازجمله توسعه گاز طبیعی، گاز مایع و خودروهای برقی لازم است دولت تدابیر اساسی را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که مصرف سوخت بالایی دارند، اتخاذ کند.

در کشور عمده ظرفیت و بار حمل‌ونقل به روی دوش بنزین است و این از جنبه‌های مختلف به صلاح نیست. همین الان اتفاقی که برای جایگاه‌های بنزین در چندماه گذشته افتاد، نشان می‌دهد اگر ما متنوع‌تر عمل می‌کردیم می‌توانستیم بخشی را خارج از شبکه بنزین تامین کنیم.

برچسب ها: بنزین‌
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار