کد خبر: ۶۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
فروش جدید خودروهای خارجی در کما

50 هزار خودروی وارداتی کو؟

دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در حالی از (دوشنبه 24 اردیبهشت) آغاز شده که باز هم خبری از فروش جدید وارداتی ها نیست و تنها متقاضیان قبلی (که پول بلوکه کرده بودند) امکان تکمیل ثبت نام خود را پیدا کرده اند.
به گزارش خودروکار - این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت چند هفته پیش اعلام کرد "آنقد خودرو وارد شده که در گمرکات کشور جا برای آنها نداریم". عباس علی آبادی همچنین صحبت از وجود 50 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور به میان آورد.

حالا با توجه به برگزاری دور جدید عرضه خودروهای وارداتی، این پرسش در ذهن افکار عمومی شکل گرفته که خودروهای مورد اشاره وزیر صمت کجا هستند و چرا برای متقاضیان جدید عرضه نمی شوند؟

در حال حاضر طبق آخرین آمار مسوولان صمت، هشت هزار نفر از متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی، محصول ثبت نامی خود را تحویل گرفته اند. با توجه به اینکه تعداد متقاضیان نهایی 33 هزار نفر بود، بنابراین 25 هزار نفر دیگر در انتظار تحویل خودروی ثبت نامی خود هستند.

در کنار این آمار، اظهارات وزیر صمت مبنی بر وجود 50 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور، این پرسش را ایجاد کرده که چرا سیاست گذار فروش جدید به اجرا نمی گذارد؟

طبق صحبت های وزیر صمت، دو برابر متقاضیان در صف خودروهای وارداتی، خودرو در گمرک وجود دارد، بنابراین طبعا باید عرضه شوند. با این حال در دور فعلی عرضه خودروهای وارداتی، ثبت نام جدیدی صورت نمی گیرد. این موضوع، وجود 50 هزار خودرو در گمرکات کشور را با ابهام مواجه کرده، چون اگر واقعا این تعداد خودرو وارد شده، دلیلی برای عدم اجرای دور جدید فروش از سوی وزارت صمت وجود ندارد.

از این 50 هزار خودروی مورد ادعای وزیر صمت، 25 هزار دستگاه سهم متقاضیان قبلی را که کنار بگذاریم، 25 هزار دستگاه دیگر باقی می ماند و سیاست گذار می تواند آنها را پیش فروش کند. اما فعلا خبری از فروش جدید خودروهای وارداتی نیست و از همین رو این پرسش ایجاد می شود که آیا اطلاعات غلط به وزیر صمت داده اند؟

البته واردات 50 هزار دستگاهی پیش از این نیز دارای ابهام بود، به خصوص از ناحیه تامین ارز. طبق آمار گمرک، کل ارز اختصاص یافته به واردات خودرو در سال گذشته به 250 میلیون یورو نیز نرسیده است. بنابراین این ابهام وجود دارد که چطور در چند هفته نخست امسال 50 هزار خودرو که نیاز به حدود یک میلیارد دلار ارز دارد، وارد شده است؟ آیا بانک مرکزی ناگهان تصمیم گرفته ارزی ویژه را برای واردات خودرو اختصاص دهد؟

به هر حال افکار عمومی و متقاضیان خودروهای وارداتی منتظرند تا تکلیف 50 هزار دستگاه خودرویی که وزیر صمت می گوید در گمرکات کشور جا برای آنها نیست، مشخص شود، البته اگر واقعا این تعداد خودرو وارد شده باشد.

در حال حاضر دو سال از آزادسازی رسمی واردات خودرو پس از ممنوعیت سال 97 می گذرد و در این مدت قرار بود حداقل 200 هزار دستگاه خودرو وارد شود، اما با احتساب 50 هزار خودروی مورد ادعای وزیر صمت، کل خودروهای وارد شده به کشور به 70 هزار دستگاه نیز نرسیده است.

 
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار