میرزایی قمی تأکید کرد
کاهش ۲۳ درصدی مونوکسید کربن با اجرای دقیق معاینه فنی
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروها گفت: در صورت اجرای دقیق معاینه فنی میتوان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن ۲۳ درصد و آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش
خودروکار - سید محمدمهدی میرزایی قمی، سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در توضیح اهمیت و هدف از انجام معاینه فنی گفت: انجام معاینه فنی که قدمتی ۵۰ ساله در کشور ایران داشته و کنترل خودرو با استفاده از تجهیزات از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران انجام شده است. پس از آن نیز در کشور توسعه یافته است. به طوری که در حال حاضر در سراسر کشور حدود ۶۷۹ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک فعالیت هستند.
سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران و تأثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلایندههای گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است.
وی ادامه داد: از سهم آلایندههای گازی خودروهای سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلتها با ۲۱.۳ درصد رتبه دوم را دارند. درخصوص ذرات معلق هم کامیونها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودروهای سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلتها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان میدهد برای منابع متحرک باید چاره اندیشی شود و وضعیت آلایندگی آنها به صورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند.
میرزایی قمی در ادامه در ارتباط با تأثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه پایتخت میتوان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن ۲۳ درصد، آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد و آلاینده اکسیدهای نیتروژن ۸ درصد کاهش خواهد یافت.
سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تأکید کرد: البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در محاسبات فرض شده که خودرو توانسته است با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو براساس توصیه خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خود را در پروسه پس از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد نیز حفظ کند.
وی ادامه داد: بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو ۲ بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در شرایط استاندارد یورو ۲ باقی بماند.