به گزارش
خودروکار - سید جعفر تشکری هاشمی در جمع خبرنگاران درخصوص این که آیا مطالعات تراموا به شورای شهر تهران ارسال شده است، اظهار کرد: نه متاسفانه هنوز این مطالعات ارسال نشده و تا زمانی که گزارش تهیه شده را مطالعه و بررسی کارشناسی نکنیم، نمیدانیم توجیهات شهرداری برای احداث این خط قابل قبول هست یا خیر ؟
وی با اشاره به این که مدتی پیش نیز احداث یک خط تراموا از سوی شهردار تهران مطرح شد، گفت : همان زمان اعلام کردیم که نه در برنامه سالیانه و نه در برنامه چهار ساله شهر تهران احداث تراموا پیشبینی نشده است و اگر شهرداری در این زمینه پیشنهاداتی دارد که مبتنی بر کار کارشناسی و نظرات افراد صاحب صلاحیت است به شورای شهر ارائه کنند تا شورای شهر بررسی و در صورت تایید به شورای هماهنگی ترافیک کشور ارسال و به تصویب برسد و بعد آن قابلیت اجرایی شدن دارد.
تشکری هاشمی تاکید کرد: تا این مراحل و سلسله مراتب رعایت نشود اجازه احداث تراموا در تهران را نخواهیم داشت، معمولاً مدیرانی که عوض میشوند دوست دارند سیستمهایی را در دوره خودشان اجرایی کنند و چون این تصمیمگیری عجلهای، شتابزده و مبتنی بر مطالعات کارشناسی نیست تنها برای شهر هزینه دارد، نمونهاش مونوریل است که در تهران پایههایش را زدند و در قم و کرمانشان اقداماتی انجام دادند ولی به سبب رعایت نکردن مطالعات و کار کارشناسی جز هزینه برای مردم دستاوردی نداشت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: شاید مدیرانی به سامانههای دیگر علاقه داشته باشند؛ به طور مثال علاقهمند به ایجاد تلهکابین برای جابهجایی مسافر داشته باشند اما باید هر روشی مطالعات کارشناسی داشته باشد روند تصویب قانونی را طی کند و در اولویتهای شهر قرارگیرد، همچنین ابعاد اقتصاد و اجتماعی آن برای اجرا بررسی شود.
وی درخصوص تفاهمنامه وزارت دفاع و شهرداری درخصوص ایجاد خط تراموا هم توضیح داد: اگر این تفاهمنامه تعهدآور نباشد و در حد بررسیهای کارشناسی باشد، مشکلی نیست اما در صورتی که تعهدآور باشد غیر قانونی است اما هنوز شورای شهر در جریان جزییات این تفاهمنامه نیست.
به گزارش تسنیم، تراموا یا واگن برقی، نوعی قطار شهری است که واگنهای آن بر روی ریلهایی که در خیابان تعبیه شدهاند، حرکت میکنند. واگنهای تراموا به طور معمول از قطارهای عادی و حتی متروها سبکتر و کوتاهتر بوده و برای حمل مسافر نیز مورد استفاده قرار میگیرند.