به گزارش
خودروکار - در سالهای اخیر، وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به عنوان راه حلی پایدار برای مسائل زیستمحیطی ناشی از خودروهای بنزینی سنتی مورد ستایش قرار گرفتهاند. با این حال، تحقیقات جدید نشان میدهد که خودروهای برقی ممکن است از طریق "تایرهایشان" هزینه زیستمحیطی پنهانی داشته باشند.
متخصصان هشدار دادهاند که لاستیکها اغلب در بحثهای مربوط به آلودگی نادیده گرفته میشوند و این درحالی است که مقدار قابل توجهی مواد شیمیایی و میکروپلاستیک را در محیط آزاد میکنند.
دانشمندان میگویند مشخص شده است که تایرهای خودروهای برقی تا 20 درصد بیشتر از خودروهای بنزینی آلودگی تولید میکنند و دلیل این آلایندگی بیشتر این است که خودروهای برقی سنگینتر هستند و یکی از عوامل کلیدی که به سطوح بالاتر آلودگی منجر میشود، وزن کلی خودروهای الکتریکی است. به طور معمول، خودروهای الکتریکی سنگینتر و سریعتر از خودروهای گازسوز شتاب میگیرند که منجر به افزایش ریزش ذرات ریز در هوا همزمان با سایش و فرسودگی لاستیکها میشود.
شرکت تحقیقاتی Emissions Analytics آزمایشهای جادهای را انجام داد و دریافت که در شرایط عادی رانندگی، از چهار لاستیک جدید یک خودروی بنزینی حدود 73 میلیگرم در هر کیلومتر جدید کاهش مییابد. در مقابل، یک وسیله نقلیه الکتریکی مشابه 15 میلیگرم اضافی در هر کیلومتر کاهش میدهد که افزایش آلودگی آن تقریباً 20 درصد بیشتر است.
نیک مولدن؛ بنیانگذار و مدیرعامل Emissions Analytics، به دیلی میل توضیح داد: "افزایش آلودگی به دلیل ترکیبی از وزن خودرو و گشتاور است. موتورهای الکتریکی به دلیل توانایی خود در شتابگیری بسیار سریع شناخته شدهاند، اما همراه با وزن زیاد خودرو، این امر منجر به ساییدگی و پارگی بیشتر لاستیکها میشود.
مولدن همچنین اشاره کرد که وزن یک خودروی الکتریکی معمولی حدود 1000 پوند(454 کیلوگرم) بیشتر از همتای بنزینی خود است.
وی پیشنهاد کرد که به جای سرمایهگذاری در وسایل نقلیه بزرگتر و سنگینتر، مصرفکنندگان باید وسایل نقلیه کوچکتر، سبکتر و مقرون به صرفهتر را در نظر بگیرند تا واقعاً به نگرانیهای زیستمحیطی رسیدگی کنند.
این گزارش میافزاید، انتشار تایر تنها نگرانی زیستمحیطی مرتبط با وسایل نقلیه الکتریکی نیست. منتقدان همچنین به تأثیر زیستمحیطی باتریهای لیتیوم یونی اشاره میکنند که برای تولید به فلزات کمیاب و انرژی قابل توجهی نیاز دارند.