کد خبر: ۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

خودروهای پروازی جهان + تصاویر

شمار خودروهایی که در تاریخ برای پرواز ساخته شده‌اند به بیش 100 مدل می‌رسد و تاکنون تنها سه خودروی پروازی موفق به کسب مجوز پرواز در این میان شده‌اند.
 به گزارش خودروکار، از زمانی که انسان به رانندگی روی زمین پرداحت، بیشتر از آن را طلب کرد. بنابراین می‌توان گفت خودروهای پروازی مسئله جدید دنیای امروز نیستند و گذشته‌ای به وسعت تاریخ دارند.
 
شمار خودروهایی که در تاریخ برای پرواز ساخته شده‌اند به بیش 100 مدل می‌رسد و تاکنون تنها سه خودروی پروازی موفق به کسب مجوز پرواز در این میان شده‌اند. دو تن از طراحان خودروهای پروازی تاریخ نیز در تعقیب رویای بلند خود مرده‌اند.
 
بر اساس این گزارش، ایرباس قصد دارد تاکسی‌های پروازی خودرانش را تا پایان سال جاری میلادی (2017) تست کند. در حالی که تلاش صنایع اتومبیل فتح جاده‌ها توسط خودران‌هاست گزارش‌ها حکایت از این دارند که تا پایان سال 2020 حدود 3 مدل از خودروهای پروازی به آسمان‌ها و جاده‌های جهان وارد می‌شود.
 
 
 
دهه‌های توسعه و پیشرفت
 
دهه اول 1900
 
اولین خودرو پروازی توسط دکتر "تاراجان ویا" در پاریس مورد بررسی قرار گرفت.
 
خودروپرواز کرتیس 1917:
 

اولین تلاش به عنوان یک سامانه جاده‌ای و هوایی محسوب می‌شود. خودروپرواز کرتیس امیدهایی را ایجاد کرد اما هرگز موفق به پرواز نشد.
 
دهه 1920 -1930
 
هواپیمای دو بال و جاده پیمای تمپیر 1921:
 

این تصویر خودروی هواپرواز تمپیر را در سالن هوایی پاریس در سال 1921 و قبل از تست آزمایشی نشان می‌دهد.
 
هواپیمای ویلدمیل 1935:
 
خودروی پروازی با تیغه‌های تا شو که به صاحبان آن اجازه می‌داد پس از پروازهای کوتاه در خیابان‌ها افقی حرکت کنند.
 
واترمن ایروبیل 1937:
 
تنها 5 نسخه از این دستگاه به دلیل کاهش استقبال مشتریان ساخته شد.
 
دهه 1940 تا 50 میلادی:
 
پس از جنگ جهانی در این دوران شاهد رونق هوایی‌ها هستیم. تلاش برای ساخت خودروهای پروازی بین دهه‌های 40 تا 50 قرن بیستم افزایش می‌یابد.
 
خودروی پروازی دیکسون 1940:
 
خودروی پروازی دیکسون بیشتر شبیه یک بالگرد بود تا هر چیز دیگر.
 
فولتون ایرفیبیان 1946:
 

فولتون ایرفیبیان اولین مجوز پروازهای مشروط را از سازمان هوایی عمومی برای پرواز با یک خودروی ابداعی دریافت کرد.
 
تیلر ایروکار 1949:
 

تیلر ایروکار اولین خودروی مجوزداری است که برای پرواز و استفاده به عنوان یک اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت.
 
بریان اتوپلن 1953:
 
به دنبال این خودروی پروازی مدل‌های اولیه‌ای در سال‌های 1957 و 1970 با قابلیت تاشدن بال‌ها ارائه شد.
 
پیاسکی VZ-8 ایرگیگ 1957:
 

کمیسیون ارتش آمریکا در سال 1957 به توسعه خودرویی با قابلیت صعود و فرود عمودی پرداخت.
 
دهه 1960 تا 70 میلادی:
 
خودروی پروازی واگنر 1965:
 
با 4 چرخ و 4 صندلی بیش از یک خودروی پروازی بیشتر شبیه بالگرد به نظر می‌رسید.
 
AVE میزار 1975:
 
اولین و تنها مدل پروازی میزار ترکیبی از نمای جلوی فورد پینتو و بخش عقبی هوابردهای کوچک سسنا بود.
 
AMC ماتادور:
 

در همین سال‌ها جیمز باند مردی با اسلحه طلایی، در یکی از فیلم‌هایش یک خودروی پروازی را به نام AMC ماتادور به نمایش درآورد که بیش از حد تخیلی محسوب می‌شد.
 
1980-1990:
 
اسکای کامیوتر بوئینگ اواسط دهه 80 میلادی:
 


بوئینگ سه مدل اولیه و ابتدایی را ارائه کرد، اما پروژه ساخت آنها هرگز راه به جایی نبرد.
 
خودروی آسمانی M400 مولر اواخر دهه 90:
 

اطلاعات زیادی از این خودروپرواز در دسترس نیست و چندان به نمایش درنیامده است.
 
2000 میلادی:
 
ماوریک اسپورت 2010: شبیه یک حشره بود که بخشی از قدرت خود را از ساختارهای پاراشوتی اش می‌گرفت و در 3.9 ثانیه به شتاب صفر تا 100 کیلومتر می‌رسید.
 
موراتی پروازی بلورین 2011:
 
در این سال یک مخترع هندی ادعا کرد که 16 سال از زندگی‌اش را به توسعه خودروی پروازی‌اش اختصاص داده است.
 
خودروپروازهای 2020:
 
پال-وی لیبرتی:
 

شرکت پال وی موفق به ساخت خودرویی پرنده با نام لیبرتی شده است که از نوع سه چرخ با بال‌های جمع شونده به حساب می‌آید. با سه چرخ و ظاهری شبیه بالگرد با قیمتی حدود 299 هزار یورو در سال 2018 به فروش می‌رسد.
 
ترافوگیا ترنزیشن:
 


با بال‌هایی تاشو، به صورت دو صندلی طراحی شده و در عین پرواز روی جاده‌ها نیز مانور می‌دهد. انتظار می‌رود در سال 2019 اولین مدل آن وارد بازار آمریکا می‌شود.
 
نمونه اولیه ایروموبایل:
 

این خودرو پروازی را می‌توانید در سال 2017 سفارش دهید. با یک سدان لوکس قابل مقایسه است. از سال 2014 تست‌های آزمایش روی آن صورت گرفته و در 2 تا 3 سال آینده برای سفارش آماده می‌شود.
 
 
منبع: عصر ایران
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار