نکته فنی 27 آبان ماه خودروکار؛
علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعويض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده میشود که این امر نتيجه فعل و انفعالاتی در سيستم چرخ دندهها است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سيستم انتقال قدرت دستی، بيشتر از دندههای مارپيچ استفاده میشود، اما دنده عقب به دليل موقعيت خاص خود نياز به نوع ديگری از چرخ دندهها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف است.
دندههايی كه نسبت دندههای جلو (مثبت) را ايجاد میكنند همه مارپيچ هستند (مانند: دنده يك،دو و سه). دندانههای مارپيچ بهصورت مورب برش خوردهاند. زمانی كه دو دنده در سيستم چرخ دنده مارپيچ با هم درگير ميشوند، تماس دندانهها در پايان يك دندانه شروع میشود و اين تماس بهصورت تدريجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده میشود.
تا زمانی كه دو دندانه به صورت كامل در حال درگيری هستند اين درگيری تدريجی باعث میشود كه چرخ دندههای مارپيچ ملايمتر و آرامتر از چرخ دندههای ساده عمل كنند.
بهدليل وجود زاويه در دندانههای دندههای مارپيچ، بيش از يك دندانه در يك زمان در اين نوع چرخ دندهها با هم درگير هستند كه اين نوع برخورد و يا سايش باعث میشود كه اين چرخ دندهها قدرت بيشتر، با تنش كمتری داشته باشند.
تنها مشكل در مورد چرخ دندههای مارپيچ اين است كه آنها به سختی در كنار هم و در خارج از درگيری بروی میلغزند. در يك سيستم تعويض دنده دستی، دندههای جلو در حالت درگيری قرار دارند (در تمام زمانها) و حلقهها توسط دسته تعویض دنده كنترل شده و سرعتهای متفاوتی را به محور خروجی منتقل میكنند.
دنده عقب در سيستم تعويض دنده دستی بهعنوان دنده هرزگرد میچرخد.
چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده ديگر، در زمانی كه نياز به تغيير جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشيم بروی هم میلغزند (با هم برخورد میكنند). بيشتر چرخ دندههای بكار رفته در سيستمهای انتقال قدرت دستی از نوع مارپيچ هستند. سه چرخ دنده كه مخصوص دنده عقب است از انواع دندانههای ساده بهشمار میروند.
دندههای ساده با دندانههای مستقيم، در مقايسه با چرخ دندههای مارپيچ، لغزش بيشتری نسبت به هم دارند. هنگامی كه دندانههای چرخ دنده با يك چرخ دنده ساده درگير است، بهجای اين كه به آرامی لغزش داشته باشند دندانهها با هم برخورد میكنند.
اين واكنش موجب بروز اندكی سر و صدا و نيز افزايش تنش بروی دندانهها میشود. هنگامی كه صدای بلندتری نسبت به درگيری ساير دندهها میشنويد، آن صدای تغيير وضعيت و چرخش دنده خودرو است؛ صدايی كه میشنويد صدای برخورد و درگيری دندههای ساده عقب با يكديگر است. از اين رو میتوان گفت كه اين امری طبيعی و عادی است.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/