وی با بیان اینکه تولید تایر با قیمتگذاری دستوری دیگر میسر نیست، به صورتحسابهای شرکتهای تایر بورسی اشاره کرد که اکثر آنها اکنون در محدوده زیان هستند.
این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که در ماههای گذشته تایرهای بایاس از شمول قیمتگذاری خارج شدهاند و بازار با وجود رشد اندک قیمتها دچار بحران نشد، زیرا رقابت بین شرکتها گرم است.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش این صنعت قمیتگذاری دستوری است، گفت: اکنون تایرهای باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیتگذاری دستوری هستند و شرکتهای تولیدکننده این تایرها وضعیت خوبی ندارند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزود: در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تنها ادامه داد: وقتی قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید این کالا از جمله سیم طوقه، کربن، محصولات پتروشیمی، اکسید روی و … آزاد است و در بازار تعیین میشود، انتظار میرود قیمت محصول نهایی نیز آزاد باشد.
وی تاکید کرد: در این زمینه، ورود تایر به بورس با شفافسازی قیمتها میتواند چارهساز باشد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: باید کاری کرد تا سرمایهگذاری صنعتی در کشور سودآور باشد، در غیر این صورت شاهد خروج سرمایهها به سمت بازارهایی نظیر طلا، سکه، ارز و … و ملتهب شدن بیش از پیش بازار خواهیم بود.
بر اساس این گزارش، شرکتها و کارخانجات تولیدکننده تایر در پنج ماهه نخست امسال ۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۶۵۲ حلقه تایر تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه درصدی نشان میدهد.